برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهبود عملکرد مغز با تحریک الکتریکی

بهبود عملکرد مغز با تحریک الکتریکی نتایج یک مطالعه نشان می دهد تحریک الکتریکی مغز برخی تاثیرات بالا رفتن سن بر مغز سالمندان را معکوس می کند و حافظه را بهبود می بخشد.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد تحریک الکتریکی مغز برخی تاثیرات بالا رفتن سن بر مغز سالمندان را معکوس می کند و حافظه را بهبود می بخشد.

به گزارش «بهپو»، فرآیند تحریک الکتریکی افراد در دهه ۷۰ عمر موجب می‌شود که افراد این رده سنی از لحاظ مهارت‌های حافظه همانند یک جوان ۲۰ ساله عمل کنند.

این تکنیک هنوز برای استفاده غیر آزمایشی آماده نیست و مشخص نیست منافع آن چه مدت اثر دارد اما، نویسندگان تحقیق می گویند امیدوارند یافته های آنها بتواند عملکردهای شناختی را در بزرگسالان سالم و همچنین مبتلایان به آلزایمر و انواع زوال عقل، بهبود بخشد.

تحریک الکتریکی عمدتاً فرآیندی است که در آن از پالس های الکتریکی برای بازکردن انقباض ماهیچه‌ای مغز استفاده می‌شود.

این مطالعه بر روی حافظه کاری که بخش فعال در تصمیم گیری، استدلال و یادآوری فهرست ذخیره در مغز ماست، انجام شد. روند نزولی حافظه کاری از اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ آغاز می‌شود.

تا زمان رسیدن به دهه ۶۰ و ۷۰، این مدارهای عصبی به قدری تحلیل رفته و فاسد شده اند که بسیاری از ما دچار مشکلات جدی شناختی، و حتی آلزایمر، می شویم.

حال محققان دریافته اند با استفاده از جریان‌های الکتریکی می‌توان به صورت غیرتهاجمی مناطقی از مغز را که ریتم شأن را از دست داده اند تحریک نمود و بدین ترتیب موجب بهبود عملکرد حافظه کاری شد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «لایو ساینس»، در طول این مطالعه از گروهی از افراد در دهه ۲۰ و گروهی در دهه ۶۰ و ۷۰ سال خواسته شد تا مجموعه‌ای از مهارت‌های حافظ ای را با دیدن تصاویر انجام دهند. عملکرد گروه جوان به مراتب بهتر از گروه مسن بود، اما بعد از آنکه گروه افراد مسن به مدت ۲۵ دقیقه تحت تحریک ملایم الکتریکی از طریق الکترودهای متصل به جمجمه قرار گرفتند، تفاوت عملکرد بین این دو گروه از بین رفت.

محققان برای پی بردن به کارآمدی بیشتر این روش نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات