برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

5 قدم برای دور شدن از سنگ کلیه

5 قدم برای دور شدن از سنگ کلیه در حدود نیمی از افرادی که یک بار به سنگ کلیه مبتلا شده اند و برای پیشگیری کاری نکرده اند ظرف 7 سال آینده دومین سنگ کلیه را هم تجربه خواهند کرد. تکنیک های پیشگیری از سنگ کلیه پیچیده نیست، اما نیاز به کمی اراده و استمرار دارد.

اگر پیش از این مبتلا به سنگ کلیه بوده اید، مطمئنا آن روزهای دردآور را به یاد می آورید. درد ناشی از سنگ کلیه گاهی غیر قابل تحمل است و تا وقتی که این سنگ کوچک از طریق مجرای ادرار خارج شود شما را رها نمی کند. در بسیاری افراد سنگ کلیه چند بار به سراغ بیمار می آید.

به گزارش «بهپو»، در حدود نیمی از افرادی که یک بار به «سنگ کلیه» مبتلا شده اند و برای پیشگیری کاری نکرده اند ظرف 7 سال آینده دومین سنگ کلیه را هم تجربه خواهند کرد.

تکنیک های پیشگیری از سنگ کلیه پیچیده نیست، اما نیاز به کمی اراده و استمرار دارد.

هنگامی که بعضی مواد شیمیایی در ادرار تشکیل کریستال می دهند سنگ کلیه ایجاد می شود. کریستال ها به توده های بزرگتری تبدیل می شوند که در نهایت تشکیل سنگ می دهند و از دستگاه ادرار می گذرند. اگر سنگ در جایی گیر کند و جریان ادرار را مسدود کند، باعث درد می شود.

اکثر سنگ ها وقتی تشکیل می شوند که کلسیم با یکی از این دو ماده ترکیب می شود: اگزالات، فسفر. البته ممکن است بعضی سنگ ها از اسید اوریک هم ساخته شوند؛ اسید اوریک در اثر سوخت و ساز پروتیین در بدن تشکیل می شود.

پیشگیری از سنگ کلیه در واقع عبارت است از جلوگیری از شرایطی که باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. برای پیشگیری از سنگ کلیه پزشکان بهترین توصیه ها را موارد زیر می دانند. با هم این موارد را مرور می کنیم:

 

مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب زیاد باعث رقیق شدن ادرار و ترکیباتی می شود که عامل تشکیل سنگ در کلیه هستند. تلاش کنید آنقدر آب بنوشید که روزانه 2 لیتر ادرار دفع کنید. دو لیتر تقریبا معادل 8 فنجان است. آب مرکباتی که در طول روز می خورید هم به بالا بردن حجم ادرار کمک می کنند، به عنوان مثال لیموناد و آب پرتقال. سیترات موجود در این نوشیدنی ها به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کلیه های سنگ ساز

 

کلسیم مورد نیازتان را دریافت کنید

کلسیم بسیار پایین در رژیم غذایی سطح اگزالات را افزایش می دهد و باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. وقتی مقدار کلسیم بالا باشد با اگزالیک اسید پیوند ایجاد می کند و از جذب آن در روده ها جلوگیری می کند؛ در نتیجه اگزالیک اسید کمتری به سمت کلیه ها می رود و سنگ های اگزالات کلسیم کمتری به وجود می آید. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، اطمینان حاصل کنید که مقدار کلسیم متناسب با سن خود را دریافت می کنید. ایده آل ترین راه دریافت کلسیم، کسب آن از طریق مواد غذایی است، زیرا برخی از مطالعات نشان می دهند مصرف مکمل های کلسیم به تشکیل سنگ های کلیوی ارتباط دارند. مردان 19 – 70 و زنان 19 – 50 سال باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مردان بالای 70 سال و زنان بالای 50 سال باید روزانه 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

 

کاهش سدیم مصرفی

رژیم غذایی پر سدیم می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود، زیرا مقدار کلسیم را در ادرار افزایش می دهد. بنابراین در افراد مستعد سنگ کلیه توصیه به اتخاذ رژیم کم سدیم می شود. دستورالعمل های کنونی پیشنهاد می کنند مصرف کل سدیم روزانه به 2300 میلی گرم محدود شود. اگر در گذشته مصرف سدیم در بروز سنگ کلیه تان نقش داشته است، سعی کنید مصرف روزانه خود را تا 1500 میلی گرم کاهش دهید. این کار برای فشار خون و قلبتان هم مفید خواهد بود.

 

محدود کردن پروتیین حیوانی

خوردن پروتیین حیوانی زیاد، مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی، سطح اسید اوریک را افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بالا می برد. علاوه بر این رژیم غذایی با پروتیین بالا سطح سیترات بدن را کم می کند. سیترات ها مواد شیمیایی موجود در ادرار هستند که به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کنند. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، مصرف روزانه گوشت خود را به مقدار کوچک تر از یک کارت عابر بانک تقلیل دهید. این کار به قلبتان هم خدمت بزرگی می کند.

 

انتخاب های غذایی عاقلانه داشته باشید

معمولا بهتر است اسفناج و آجیل بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید. اما اگر سنگ اگزالات کلسیمی دارید -که شایع ترین نوع سنگ است، پزشک شما را از مصرف اگزالات زیاد منع می کند. غذاهای پر اگزالات شامل موارد زیر هستند:

● آجیل، مثل بادام، بادام هندی، پسته و بادام زمینی

● محصولات حاوی سویا، از جمله برگر سویا، شیر سویا و پنیر سویا

● شکلات

● جو دوسر و سبوس جو

● لوبیا قرمز، لوبیا سفید، باقلا

● چغندر، اسفناج، کلم کیل، گوجه فرنگی

 

این غذاها اگزالات کمی دارند

احتیاط کنید! مصرف بیش از حد غذاهای لبنی و پروتیین حیوانی می تواند شانس ابتلا به انواع کم شایع تر سنگ کلیه را افزایش دهد:

انگور، خربزه و طالبی، موز

خیار، گل کلم، کلم، نخود فرنگی

پنیر، شیر، کره

گوشت گاو، مرغ، خوک

 

مرکبات بخورید

لیمو و خانواده آن سرشار از سیترات هستند. سیترات کمک می کند تا از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود. در افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه نیستند، خوردن غذاها و نوشیدنی ها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بالا نمی برد، مگر اینکه در مقادیر بسیار بالایی مصرف شود.

به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث هاروارد»، برخی مطالعات نشان داده اند که مردانی که دوزهای بالای مکمل ویتامین C مصرف می کنند، کمی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند که ممکن است به این دلیل باشد که بدن ویتامین C را به اگزالات تبدیل می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات