برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تایید داروی جدید پوکی استخوان توسط FDA

تایید داروی جدید پوکی استخوان توسط FDA بسیاری از سالمندان با خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان مواجه هستند. اما از این پس سازمان غذا و دارو ،،داروی جدیدی را تایید کرده است که به مقابله با پوکی استخوان کمک بیشتری می کند.

بسیاری از سالمندان با خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان مواجه هستند، اما از این پس سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA»، داروی جدیدی را تایید کرده است که به مقابله با پوکی استخوان کمک بیشتری می کند.

به گزارش «بهپو»، «Evenity»، داروی تزریقی تولید شرکت آمگن –Amgen- موفق به دریافت تایید سازمان غذا و دارو شد. این دارو که از نظر شیمیایی روموسوزومب -romosozumab- نامیده می شود، نوعی آنتی بادی مونوکلونال است که با جلوگیری از عملکرد پروتیینی به نام «اسکلروستین» به ساخت استخوان های تازه کمک می کند.

البته تاییدیه این دارو شامل محدودیت هایی است و تنها برای درمان پوکی استخوان در زنان مبتلا به ریسک بالای شکستگی استخوان استفاده می شود.

FDA در نشست خبری خود گفت: « تنها زنانی که سابقه شکستگی های ناشی از پوکی استخوان دارند، دارای عوامل خطر متعدد شکستگی هستند یا بیمارانی که به سایر روش های درمانی پوکی استخوان پاسخ مثبت نداده اند، در لیست درمان با این دارو قرار می گیرند.»

FDA می گوید استفاده از این دارو می بایست محدود شود، زیرا مصرف آن با خطراتی همراه است.

«هیلتون یوف»، رییس مرکز ارزیابی و تحقیق استخوان سازمان غذا و دارو، می گوید: «ممکن است Evenity خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر قلبی را افزایش دهد، بنابراین می بایست بیماران نیازمند این درمان را با دقت انتخاب کرد. بیماران تحت درمان با این دارو نمی بایست در یک سال گذشته سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی داشته باشند.»

FDA می گوید هشدار خطرات قلبی عروقی روی برچسب این دارو ذکر شده است، اما سایر عوارض جانبی شایع عبارتند از درد مفاصل و سردرد.

یک دوز Evenity نیاز به دو تزریق دارد، دومی بلافاصله بعد از اولی، این تزریق ماهی یک بار و به وسیله متخصص انجام می شود. FDA می گوید: «اثرات استخوان سازی درمان پس از مصرف 12 دوز کاهش می یابد، بنابراین نباید بیش از 12 دوز از دارو مصرف شود.»

البته این درمان برای بعضی از زنان مفید است. FDA عنوان کرد: «در یک آزمایش روی بیش از 11،000 زن مبتلا به پوکی استخوان پس از یائسگی، یک سال درمان با Evenity صورت گرفت و مشاهده شد شانس شکستگی ستون فقرات 73٪ بیشتر از مصرف دارونما کاهش می یابد و نتایج و فواید آن بیش از دو سال ادامه خواهد داشت.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، FDA می گوید: «در آزمایش دوم، مصرف Evenity برای یک سال و سپس ادامه درمان با یک دارو قدیمی تر آلندرونات، در مقایسه با دو سال فقط مصرف آلندرونات خطر ابتلا به شکستگی مهره را به نصف کاهش می دهد.»

همچنان که مراکز آمار و مطالعات نشان می دهند بیشتر پوکی استخوان ها در زنان یائسه دیده می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات