برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چسب سفید کننده، دشمن سلامت دندان

چسب سفید کننده، دشمن سلامت دندان تحقیقات جدید نشان می دهد که چسب های سفید کننده دندان ساختمان دندان ها را دچار فرسودگی می کند.

داشتن یک لبخند سفید مرواریدی گاهی به قیمت از بین رفتن سلامت دندان ها تمام می شود.

به گزارش «بهپو»، تحقیقات جدید نشان می دهد که چسب های سفید کننده دندان ساختمان دندان ها را دچار پوسیدگیمی کند.

«کلی کینان»، استادیار شیمی دانشگاه استاکتون و نویسنده ارشد مطالعه، می گوید: «این پژوهش نشان می دهد مصرف چسب های سفید کننده منجر به از بین رفتن پروتیین دندان ها می شود.»

این تحقیق روی تمام محصولات مشابه انجام شده است و کینان معتقد است که حتی موادی که دندانپزشکان استفاده می کنند هم ممکن است به دندان آسیب برساند.

او می گوید: «فرقی نمی کند برای سفید کردن دندان هایتان به داروخانه بروید یا به دندانپزشک مراجعه کنید. هر دو از یک ماده استفاده می کنند؛ پراکسید هیدروژن.» او در ادامه افزود من جایگزین بی خطرتری برای سفید کردن دندان ها نمی شناسم.

اما نگران نباشید لازم نیست عشق به لبخند مرواریدی را در خود خفه کنید.

«جیمز اسکونزو»، رییس بخش دندانپزشکی بیمارستان متودیست بروکلین نیویورک، می گوید: «هر چیزی که به دندان ها آسیب می رساند، به من هم ارتباط دارد. در مطالعاتم خوانده ام که سفید کننده ها باعث نرم شدن دندان می شوند، اما از دیدگاه بالینی من نگران این ارتباط نیستم. زیرا در افرادی که دندان هایشان را سفید می کنند، پوسیدگی های بیشتری ندیده ام.»

اسکونزو در مطالعه جدید دخالت نداشته است. او اظهار می کند که بیش از سفید کردن دندان، نگران چیزهای دیگری مانند نوشیدنی های ورزشی شیرین است.

محققان می گویند در امریکا سالانه میلیاردها دلار برای سفید کردن دندان ها هزینه می شود، از آن جمله می توان به چسب های سفید کننده هم اشاره کرد.

دندان از چند لایه ساخته شده است. لایه بیرونی مینای محافظ دندان است. لایه بعدی «دنتین» نامیده می شود که بخش عمده ای از دندان را تشکیل می دهد. دنتین حاوی مقادیر بالایی از پروتیین است و بیشتر آن از ماده ای به نام «کلاژن» تشکیل شده است.

کینان و تیم او سه آزمایش را روی چسب های سفید کننده انجام دادند، تمام دندان ها در بزاق مصنوعی قرار داده شده اند تا فضایی شبیه دهان را بازسازی کنند.

دندان ها به مدت 20 تا 60 دقیقه -زمان توصیه شده مصرف این چسب ها، با 20 نوار چسب پوشانده شدند.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژنِ موجود در چسب باعث می شود پروتیین اصلی موجود در دنتین به قطعات کوچکتر تقسیم شود. در یک آزمایش دیگر، آنها کلاژن خالص را در معرض پراکسید هیدروژن قرار دادند، در این آزمایش کلاژن اصلی ناپدید شد.

این مطالعه در مورد اینکه آیا دندان ها در حالت طبیعی خود می توانند پس از قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن پروتیین های از بین رفته را بازسازی کنند، چیزی نگفته است.

اسکونزو احتمال می دهد که چنین اتفاقی می افتد و پروتیین های از بین رفته دوباره بازسازی می شوند. او می گوید: «دنتین یک شبکه سلولی زنده است.»

او ادعا می کند که به مدت چندین سال دندان ها را در معرض سفید کننده ای با غلظتی قوی تر از پراکسید هیدروژنِ موجود در این آزمایش قرار داده است و هیچ تاثیر منفی مشاهده نکرده است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اسکونزو می گوید: «هنوز نتوانسته ایم شاهد شواهد بالینی آسیب دندان در اثر مصرف سفید کننده ها باشیم.»

انجمن دندانپزشکی آمریکا در این زمینه اظهار نظری نمی کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات