برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر استفاده از درمان های مکمل در بیماران سرطانی

خطر استفاده از درمان های مکمل در بیماران سرطانی از هر سه بیمار مبتلا به سرطان در آمریکا یک نفر از درمان های مکمل استفاده می کند بدون اینکه پزشکش از این موضوع آگاه باشد. استفاده از این درمان ها در زمان پرتو درمانی، تاثیر پرتو درمانی را کاهش می دهد.

از هر سه بیمار مبتلا به سرطان در امریکا یک نفر از درمان های جایگزین یا مکمل استفاده می کند درحالی که بسیاری از این افراد اطلاعات این درمان ها را از پزشک خود پنهان نگه می دارند.

نویسنده ارشد این مطالعه می گوید این موضوع بسیار نگران کننده است، مخصوصا وقتی همزمان با پرتودرمانی از مکمل استفاده کنید.

به گزارش «بهپو»، «نینا سنفورد»، استادیار انکولوژی در مرکز پزشکی دالاس، می گوید: «معضل بسیار بزرگ در ارتباط با این داروها این است که نمی دانیم دارای چه ترکیباتی هستند.»

او می گوید: «برخی از این مکمل ها مخلوطی از چیزهای مختلف هستند. من به بیمارانم توصیه می کنم که از مصرف آنها در طول اشعه درمانی اجتناب کنند، مگر اینکه دقیقا بدانیم محتویات آنها چیست. زیرا ممکن است اطلاعاتی در مورد بعضی مکمل ها وجود نداشته باشد و امکان دارد این مواد در درمان بیمار تداخل ایجاد کنند. به ویژه در دوره پرتودرمانی نگرانی پزشکان از این است که بالا بودن میزان آنتی اکسیدان ها روی کارایی درمان تاثیر منفی بگذارد.»

در مطالعه جدیدی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، بیش از 3100 بیمار مبتلا به سرطان، مورد بررسی قرار گرفتند. تیم سنفورد دریافت که مکمل های گیاهی شایع ترین مکمل و جایگزین درمان در بیماران سرطانی است، پس از آن کایراپرکتیک در رده دوم قرار دارد. درمان های دیگر مراقبه، یوگا و طب سوزنی هستند.

این مطالعه همچنین دریافت که 29٪ از بیمارانی که از درمان های مکمل و جایگزین استفاده می کنند، در این مورد چیزی به پزشک خود نمی گویند.

سنفورد در یک گزارش خبری اعلام کرد: «بیماران جوان بیشتر از داروهای مکمل و جایگزین استفاده می کنند و زنان بیشتر از مردان از این روش ها استفاده می کنند، اما من فکر می کردم که بیماران بیشتری این مطلب را با پزشکشان در میان بگذارند.»

چرا پنهان کاری؟ بسیاری از بیماران می گویند علت این است که پزشکان از آنها نمی پرسیدند که چیز دیگری مصرف می کنند یا خیر، عده ای دیگر هم نیازی به اطلاع رسانی به پزشک نمی دیدند و فکر می کردند اطلاع از این روش ها ارتباطی با درمانشان ندارد.

«دیوید گربر»، متخصص سرطان ریه، استاد طب داخلی، جمعیت و علوم داده، می گوید: « اما پزشکان باید بدانند که بیماران سرطانی از محصولات گیاهی استفاده می کنند، زیرا این کار می تواند نتیجه درمان های سرطان آنها را تغییر دهد.»

او می گوید: «این درمان ها گاهی با داروهایی که به بیمار داده می شود تداخل ایجاد می کنند و به علت همین تداخل میزان دارو در بدن بیمار تغییر می کند. اگر میزان دارو بیش از حد بالا بیاید، سمیت افزایش پیدا می کند و اگر سطح آن خیلی پایین برود، اثربخشی کاهش خواهد یافت.»

«جان ایمز»، رییس بخش اشعه درمانی مرکز سرطان «Imbert Cancer Healthwell»، در مطالعه جدید شرکت نکرده است، اما می گوید این یافته ها مطابق با مطالعات پیشین است و به نظر درست می رسد.

او می گوید: «به عنوان یک متخصص رادیوتراپی با سابقه ای حدود 30 سال، من شاهد تکامل -و در واقع تحول- شیوه های درمانی جایگزین، مانند مدیتیشن، یوگا، گیاه درمانی و مصرف مکمل در میان بیماران سرطانی بوده ام.»

ایمز معتقد است که استفاده از این روش ها این روزها به یک باور همه گیر در جامعه تبدیل شده است.

او می گوید: «حداقل از نیمی از بیمارانم از من می پرسند آیا اجازه مصرف مکمل در طول درمان سرطان را دارم؟ آیا بهتر است در طول این دوره از مکمل استفاده کنم؟»

ایمز به نحوی بیمارانش را مجبور می کند پیش از مصرف هر نوع داروی مکمل تمام جوانب آن را بسنجند.

او می گوید: «اگر قرار است بیمارانم از مکمل ها، داروهای گیاهی یا دمنوش استفاده کنند به بیمارانم هشدار می دهم تا آنها را از منابع معتبر به دست آورند و به وظیفه خود درست عمل کنند. وظیفه آنها این است که در مورد این مکمل ها از یک فرد آگاه مشورت بگیرند.» او افزود: «بیماران باید بدانند گاهی اوقات برای اغراق آمیز کردن فواید یک مکمل قیمت آن را بیش از اندازه بالا می برند، ولی این نباید مانع درک فایده حقیقی ماده شود.»

سنفورد افزود پزشکان در مورد مصرف محصولات گیاهی هشدار می دهند، اما با به کار گیری روش های مدیتیشن و یوگا برای کمک به بیمار در مقابله با شوک ناشی از تشخیص سرطان و استرس ناشی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی باز موافقند.

سنفورد می گوید: «ما به شدت به بیماران توصیه می کنیم که در طول درمان به فعالیت بدنی شان ادامه دهند و ورزش کنند. عارضه شایع پرتو درمانی خستگی است. من همیشه به بیماران می گویم آن هایی که بیشتر خستگی را احساس می کنند، کسانی هستند که در زندگی سکون بیشتری دارند و آن هایی که اغلب انرژی بیشتری دارند آن دسته از بیمارانی هستند که ورزش می کنند.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، ایمز کاملا با نظر سنفورد موافق است. او می گوید معمولا به بیماران خود توصیه می کند غذاهای سالم و مغذی بخورند، بدنشان را پر آب نگه دارند، در حد توان ورزش کنند، و تا حد ممکن از تکنیک های آرام بخش و بازیابی استفاده کنند. در میان روش های آرامش بخش داشتن خواب با کیفیت یکی از مهمترین تکنیک ها محسوب می شود.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات