برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سلامت تنفسی نوزاد متاثر از روش زایمان

سلامت تنفسی نوزاد متاثر از روش زایمان نوع زایمان بر رشد ترکیب میکروبی روده -میکروبیوم های روده- در نوزادان، بدون توجه به مصرف آنتی بیوتیک توسط مادر، تأثیر دارد. همین مسئله می‌تواند بر سلامت تنفسی نوزاد در طول اولین سال عمرش تأثیر گذارد.

نتایج مطالعه ای که در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا ارایه شد نشان می دهد که روش زایمان بر رشد ترکیب میکروبی روده نوزادان تاثیر می گذارد.

به گزارش «بهپو»، این مطالعه عنوان می کند که نوع زایمان بر رشد ترکیب میکروبی روده -میکروبیوم های روده- در نوزادان، بدون توجه به مصرف آنتی بیوتیک توسط مادر، تأثیر دارد. همین مسئله می‌تواند بر سلامت تنفسی نوزاد در طول اولین سال عمرش تأثیر گذارد.

در این مطالعه که شامل ۱۲۰ نوزاد بود مشخص شد که در مقایسه با کودکان به دنیا آمده به روش طبیعی، کودکان متولدشده به روش سزارین در رشد میکروبیوم های روده شأن تأخیر وجود دارد و فراوانی باکتری‌های مضر در آنها به مراتب بیشتر است، که همین مسئله می‌تواند علت افزایش ریسک عفونت‌های تنفسی در آنها باشد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین

 

بالغ بر ۱۰۰۰ نوع متفاوت باکتری در روده زندگی می‌کند که عملکردهای مختلفی در سلامت دارند نظیر کمک به هضم غذا، تحریک رشد سیستم ایمنی، و حفاظت از بدن در مقابل عفونت‌ها. بعد از تولد، افزایش تنوع میکروب‌های روده آغاز می‌شود تا زمانیکه به وضعیت نسبتاً ثابتی برسد. به نظر می‌رسد سرعت و الگوی دستیابی نوزادان به میکروبیوم های روده، تأثیر قابل توجهی بر سلامت آنان در سنین بالاتر دارد. اختلال در رشد نرمال میکروبیوم های روده با برخی بیماری‌ها نظیر بیماری روده تحریک پذیر، آسم، آلرژی‌ها و سرطان مرتبط است.

محققان با بررسی ۱۰ بار مدفوع جمع آوری شده از نوزادان در طول سال اول زندگی شأن دریافتند ترکیب میکروبیوم های روده بین نوزادان متولدشده به روش سزارین و طبیعی به شکل قابل توجهی فرق دارد.

در مقایسه با نوزادان متولدشده به روش طبیعی، در نوزادان متولدشده به روش سزارین، میکروبیوم های روده ثبات کمتری داشته و رشد گونه‌های باکتریایی ترغیب کننده سلامت موسوم به «Bifidobacterium spp.» با تأخیر همراه بود.

همچنین نوزادان متولدشده به روش سزارین، دارای میزان بسیار بالاتر باکتری‌های بیماری زای روده بودند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال اکسپرس»، محققان همچنین دریافتند میکروبیوم های روده در اوایل زندگی با کل تعداد عفونت‌های تنفسی در طول سال اول زندگی مرتبط هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات