برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استفاده از شبکه های اجتماعی، دختران را بیشتر از پسران افسرده می کند

استفاده از شبکه های اجتماعی، دختران را بیشتر از پسران افسرده می کند محققان می گویند میزان بالای افسردگی در دختران در مقایسه با پسران، با زمان زیادی که آنها در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند مرتبط است، به‌ویژه آنکه حضور بیشتر آنها در شبکه‌های اجتماعی، معمولا با آزار و اذیت‌های آنلاین و همچنین بیخوابی‌های طولانی همراه است و این عوامل نقش مهمی در تغییر خلق‌وخوی دختران و زنان جوان دارد.

محققان می گویند میزان بالای افسردگی در دختران در مقایسه با پسران، با زمان زیادی که آنها در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند مرتبط است، به‌ویژه آنکه حضور بیشتر آنها در شبکه‌های اجتماعی، معمولا با آزار و اذیت‌های آنلاین و همچنین بیخوابی‌های طولانی همراه است و این عوامل نقش مهمی در تغییر خلق‌وخوی دختران و زنان جوان دارد.

به گزارش «بهپو»، این تحقیق در کالج لندن به مدیریت پروفسور «ایوان کیلی» انجام و در جریان آن با حدود ۱۱ هزار نوجوان ۱۴ ساله گفت‌وگو شده است.

نتیجه این مطالعه نشان داد دختران در مقایسه با پسران زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند و به نظر می‌رسد نشانه‌های افسردگی در دختران با استفاده آنها از شبکههایی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ و فیس‌بوک مرتبط باشد.

دیگر نتیجه به‌دست‌آمده اینکه دوپنجم دختران دست‌کم 3 ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، درحالی که این آمار میان پسران یک‌پنجم است. همچنین درحالی که یک‌دهم پسران هرگز از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند، این رقم میان دختران تنها ۴ درصد است. سه‌چهارم دختران ۱۴ ساله‌ای هم که افسرده شده بودند و اعتمادبه‌نفس پایینی داشتند، در شبانه‌روز 7 ساعت یا کمتر از آن می‌خوابیدند و از چهره و ظاهر خود ناراضی بودند.

پروفسور ایوان کیلی می‌گوید: «به نظر می‌رسد دختران بیش از پسران با جنبه‌های مختلف زندگی‌شان درگیر هستند و در برخی جنبه‌ها این چالش نگران‌کننده است.»

این تحقیق نشان داد هم‌اکنون در مقایسه با پسران و مردان جوان، شمار بیشتری از دختران و زنان جوان از طیف وسیعی از مشکلات روانی رنج می‌برند؛ مشکلاتی که حتی می‌تواند منجر به روآوردن آنها به ایده‌هایی برای خودکشی یا آسیب‌رساندن به خود شود.

خانم کیلی می‌گوید: «ارتباط میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و علایم افسردگی برای دختران بسیار قوی‌تر از همین ارتباط برای پسران است. علایم افسردگی هم میان دختران، با استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی، بیشتر دیده شده است.» نیمی از دختران افسرده و یک‌چهارم از پسران افسرده هم گفته‌اند بیشتر وقت‌ها از اختلال خواب رنج می‌برند. بیداری گاه به گاه نوجوانان در میانه خواب به دلیل پیام‌رسان‌های نصب‌شده روی تلفن‌هایشان که عمدتا کنار تخت‌هایشان قرار دارند هم از دیگر دلایل اختلال خواب آنهاست.

به گفته محققان، اگرچه هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام کرد استفاده از شبکه‌های اجتماعی، سلامت روان را به خطر می‌اندازد، شواهدی که به‌ تدریج به دست می‌آید در این راستاست.

پیش از آن، تحقیق دیگری نشان داده بود وقت‌گذرانی زیاد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به افسردگی منجر شود.

روان‌شناسان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا در این تحقیق برای اولین بار موفق شدند رابطه علت و معلولی بین وقت‌گذرانی زیاد در شبکه‌های اجتماعی و احساس تنهایی و افسردگی را نشان دهند.

پژوهشگران به مدت 3 هفته استفاده ۱۴۳ دانش‌آموز از شبکه‌های اجتماعی را بررسی کردند. آنها به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه از نظر زمانی دسترسی محدودی به شبکه‌های اجتماعی داشتند و گروه دیگر می‌توانستند به طور نامحدود از این شبکه‌ها استفاده کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «گاردین»، نتایج این تحقیق نشان داد احساس تنهایی و افسردگی در گروهی که دسترسی محدود به شبکه‌های اجتماعی داشتند نسبت به گروه دیگر کاهش چشمگیری داشت. طبق نتیجه این پژوهش محدودسازی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ۳۰ دقیقه در روز به بهبود احساس تندرستی کمک می‌کند. دانشمندان از دو عامل به عنوان دلایل احتمالی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر افسردگی یاد می‌کنند. مقایسه اجتماعی در این شبکه‌ها و نگرانی برای از دست دادن آخرین رویدادها دو عامل احتمالی موثر بر افزایش احساس تنهایی و افسردگی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات