برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کارکرد مغز سحرخیزان و شب زنده داران با هم متفاوت است

کارکرد مغز سحرخیزان و شب زنده داران با هم متفاوت است نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد کارکرد مغز افرادی که صبح زود بیدار می‌شوند و افرادی که به‌اصطلاح «تا لنگ ظهر خوابند» در طول ساعات روز کاری متفاوت است.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد کارکرد مغز افرادی که صبح زود بیدار می‌شوند و افرادی که به‌اصطلاح «تا لنگ ظهر خوابند» در طول ساعات روز کاری متفاوت است.

به گزارش «بهپو»، پژوهشگران مغز گروهی از افراد شب‌زنده‌دار را که در ساعت 2:30 بامداد می‌خوابیدند و در ساعت ۱۰: ۱۵ بیدار می‌شدند و هم مغز گروهی از افراد سحرخیز را اسکن کردند. این آزمایش‌ها که در فاصله ساعت ۸ صبح تا ۸ شب انجام شد، نشان داد شب‌زنده‌دارها دارای ارتباطات عصبی کمتری در نواحی‌ای از مغز هستند که در حفظ هوشیاری دخیل‌اند.

شب‌زنده‌دار‌ها همچنین فراخنای توجه کمتر، واکنش‌های کندتر و خواب‌آلودگی بیشتری داشتند. به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های یک روز معمول کاری به ضرر شب‌زنده‌دارها عمل می‌کند.

این پژوهشگران خواستار پژوهش بیشتر برای شناخت پیامدهای بهداشتی این وضعیت برای شب‌زنده‌دارانی شدند که باید برنامه‌های کاری و تحصیلی انجام دهند که به‌طور طبیعی با آنها تطبیق ندارند. دانشمندان در این پژوهش ۳۸ نفر را که شب‌زنده‌دار یا سحرخیز -زمان خواب پیش از ساعت 23:30 و زمان بیداری 6:30- را انتخاب و کارکرد مغزهایشان را با استفاده از اسکن ام‌آرآی بررسی کردند.

سحرخیزان در آزمایش‌های ابتدای صبح کمترین میزان خواب‌آلودگی و سریع‌ترین زمان واکنش را داشتند. همچنین سحرخیزان در این هنگام نسبت به شب‌زنده‌داران کارکرد بسیار بهتری داشتند. برعکس، شب‌زنده‌داران در ساعت ۸ شب کمترین میزان خواب‌آلودگی و سریع‌ترین زمان واکنش را داشتند، اما کارکردشان در این زمان تفاوت چندانی با سحرخیزان نداشت.

اسکن‌های مغزی نشان داد میزان ارتباطات عصبی در مناطقی از مغز که با کارکرد بهتر و خواب‌آلودگی کمتر مربوط هستند، در سحرخیزان بسیار بالاتر است بنابراین به گفته این پژوهشگران، این نظر مطرح می‌شود که ارتباطات عصبی در سراسر روز کاری در افراد شب‌زنده‌دار مختل است.

«آلیس فیسر چایلدز» از مرکز سلامت مغز انسان در دانشگاه بیرمنگام و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «این یافته‌ها ممکن است تا حدی ناشی از آن باشد که افراد شب‌زنده‌دار معمولا در سراسر زندگی‌شان در تطبیق یا ساعات کاری و تحصیلی دچار مشکل می‌شوند.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «بی‌بی‌سی»، چایلدز می گوید: «افراد شب‌زنده‌دار در طول دوران تحصیل مجبورند زودتر از زمان طبیعی‌شان از خواب بیدار شوند و بعد در دوران کاری هم مجبورند صبح زود بیدار شوند بنابراین به‌طور مداوم در حال مبارزه با ترجیحات و ریتم‌های طبیعی بدنشان هستند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات