برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترک سیگار خطر ابتلا به آرتریت روماتویید را کاهش می دهد

ترک سیگار خطر ابتلا به آرتریت روماتویید را کاهش می دهد سیگار کشیدن فاکتور خطر مهمی در ابتلا به شایع ترین فرم روماتویید آرتریت و سایر بیماری های التهابی است؛ اما یک سوال حیاتی باقی می ماند: ترک سیگار می تواند ابتلا به آرتریت روماتویید را به تاخیر اندازد یا از بروز آن پیشگیری کند؟ آیا ترک سیگار می تواند به طور دایمی و غیرقابل برگشت خطر ابتلا به بیماری را دگرگون کند؟

آنالیز داده های یک مطالعه برای اولین بار نشان داد که تغییرات رفتاری این توانایی را دارد که ابتلا به شدیترین فرم «آرتریت روماتویید» را به تاخیر انداخته یا حتی از آن پیشگیری کند.

به گزارش «بهپو»، سیگار کشیدن فاکتور خطر مهمی در ابتلا به شایع ترین فرم روماتویید آرتریت و سایر بیماری های التهابی است؛ اما یک سوال حیاتی باقی می ماند: ترک سیگار می تواند ابتلا به آرتریت روماتویید را به تاخیر اندازد یا از بروز آن پیشگیری کند؟ آیا ترک سیگار می تواند به طور دایمی و غیرقابل برگشت خطر ابتلا به بیماری را دگرگون کند؟

یافته های این مطالعه نشان داد ترک طولانی مدت سیگار در زنان با کاهش ریسک ابتلا به آرتریت روماتویید مرتبط است.

آرتریت روماتویید یک اختلال التهابی مزمن است که بر مفاصل، بخصوص مفاصل دست و پا، تأثیر می‌گذارد.

مطالعه نشان می‌دهد ریسک «آرتریت روماتویید سروپوزیتیو»، زمانیکه بیماران دارای آنتی بادی‌های در خون شأن هستند که به تشخیص بیماری کمک می‌کند، در افرادی که سیگار را به مدت ۳۰ سال یا بیشتر ترک کرده اند در مقایسه با زنانی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند، ۳۷ درصد کمتر است.

«جفری اسپارکس»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان زنان و بریگام آمریکا، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد تغییر رفتاری ترک بلندمدت سیگار ممکن است شروع آرتریت روماتویید سروپوزیتیو را به تعویق انداخته یا حتی از شروع این بیماری پیشگیری نماید. از اینرو می‌توان دریافت تغییر در سبک زندگی، ریسک ابتلاء به بیماری روماتویید سیستماتیک را اصلاح می‌ کند.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، محققان عنوان می‌کنند هیچ رابطه‌ای بین سیگار کشیدن و «آرتریت روماتویید سرونگاتیو»، زمانیکه بیماران دارای آنتی بادی‌های در خون شأن نیستند که به تشخیص بیماری کمک می‌کند، وجود ندارد؛ این مسئله نشاندهنده عوامل بیماری زا متفاوت در مقایسه با آرتریت روماتویید سروپوزیتیو است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، آرتریت روماتویید بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال به اوج می‌رسد و در بین زنان شیوع بیشتری دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات