برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

قارچ پوستی، عامل بیماری های التهابی روده

قارچ پوستی، عامل بیماری های التهابی روده قارچی میکروسکوپی به نام «Malassezia restricta» با بروز شوره سر ارتباط دارد. این قارچ در پوست های چرب و فولیکول های پوست سر پیدا می شود اما، محققان در بررسی های خود متوجه حضور این قارچ در روده شده اند.

بیماری کرون باعث التهاب دستگاه گوارش می شود؛ اما تحقیقی جدید در یافتن دلیل این بیماری به قارچی رسیده است که عامل شوره سر است و مقدار آن در روده این بیماران بالاست.

به گزارش «بهپو»، قارچی میکروسکوپی به نام «Malassezia restricta» با بروز شوره سر ارتباط دارد. این قارچ در پوست های چرب و فولیکول های پوست سر پیدا می شود اما، محققان در بررسی های خود متوجه حضور این قارچ در روده شده اند. برای آنها هنوز به درستی مشخص نشده است که این قارچ در روده چه می کند و چرا حضور دارد.

این قارچ اختلالات روده ای مثل بیماری کرون –نوعی بیماری التهابی روده- را در بیمارانی که آرایش خاص ژنتیکی دارند بدتر می کند.

محققان مرکز پزشکی سدارز سینای لس‌آنجلس در این مطالعه، ابتدا دریافتند وجود این قارچ در موض ها باعث تشدید علایم بیماری کولیت که نوعی بیماری التهابی روده است می شود.

مطالعات بعدی نشان داد میزان قارچ Malassezia restricta در بیماران کرون که واریاسیون ژنتیکی معروف به آلل خطر «IBD CARD9» را دارند، بالاست. این امر توانایی سلول های ایمنی را برای ارسال مولکول های التهابی در پاسخ به این قارچ افزایش می دهند. در پاسخ به حضور این قارچ، سلول های ایمنی مولوکول های التهابی بیشتری ارسال میکنند.

بیماری کرون یک نوع بیماری التهابی روده است که موجب التهاب در دستگاه گوارش می‌شود و در نهایت منجر به درد شکمی، اسهال، خستگی و ضعف، کاهش وزن و سوءتغذیه می‌شود.

«دیوید آندرهیل»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما از یافتن این موضوع تعجب کردیم که وجود Malassezia restrica در سطوح بافت روده بیماران مبتلا به کرون به مراتب از افراد سالم شایع‌تر است

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث دی»، محققان می گویند با کشف این رابطه مرحله بعدی تحقیق این است که ببینیم آیا کم کردن جمعیت قارچ M. restricta از روده این گروه از بیماران کرون، باعث تسکین علایم آنها می شود یا خیر./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات