برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خوراکی هایی که سلامتی را به کلیه ها هدیه می کنند

خوراکی هایی که سلامتی را به کلیه ها هدیه می کنند کلیه‌ها وظایف مختلفی برای بدن دارند که مهم‌ترین آنها تصفیه مواد زاید و سمی است پس برای حفظ سلامت و شادابی لازم است به سلامت این اعضا توجه شود. انتخاب خوراکی‌های مفید برای کلیه‌ها برای همه، به‌خصوص بیماران کلیوی، اهمیت دارد.

کلیه‌ها وظایف مختلفی برای بدن دارند که مهم‌ترین آنها تصفیه مواد زاید و سمی است پس برای حفظ سلامت و شادابی لازم است به سلامت این اعضا توجه شود. انتخاب خوراکی‌های مفید برای کلیه‌ها برای همه، به‌خصوص بیماران کلیوی، اهمیت دارد.

به گزارش «بهپو»، سالانه میلیون ها نفر به بیماری های کلیه مبتلا می شوند و هر روز بر تعداد کسانی که در صف پیوند کلیه قرار دارند، افزوده می شود. داشتن کلیه سالم نیازمند نگاهی درست به سبک زندگی و تغذیه در تمام سال های عمر است. در ادامه غذاهای دوست دار کلیه را معرفی کرده ایم که مصرف آنها کلیه ها را سرحال می آورد.

 

فلفل دلمه‌ای قرمز

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کلیه‌ها فلفل دلمه‌ای قرمز است زیرا مقدار پتاسیم کمتری دارد. از طرفی، سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای بدن مانند ویتامین‌های A،B6، C، فیبرها و اسیدفولیک است.

 

هندوانه

به افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی توصیه می‌شود حتما هندوانه را در برنامه غذایی خود بگنجانند زیرا از مقدار بالایی آب تشکیل شده و آب هندوانه می‌تواند به پاکسازی بافت‌ها و خون کمک کند. همچنین ادرارآور و در دفع مواد سمی موثر است.

 

کرفس

کرفس هم جزو سبزیجات با پتاسیم پایین و مدر است که به همین دلیل برای کلیه‌ها مفید خواهد بود. به علاوه، کنار داروهای سنگ کلیه به رفع این مشکل هم کمک می‌کند.

 

کلم

از تاثیر کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی در بهبود بیماری‌های کلیوی نباید غافل شد زیرا این سبزیجات هم پتاسیم چندانی ندارند. اگر کلیه‌ها به خوبی این ماده معدنی را دفع نکنند در خون جمع می‌شود.

 

برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی

اگرچه ممکن است دیگر گروه‌های غذایی برای بیماران کلیوی منع مصرف داشته باشند اما شامل گلوسیدها نمی‌شود. برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و دیگر منابع نشاسته‌ای مهم‌ترین منبع تامین انرژی و مفید برای کلیه‌ها هستند.

 

آب

با اینکه نمی‌توان آب را یک خوراکی در نظر گرفت اما این نوشیدنی برای همه افراد از جمله بیماران کلیوی ضروری است. تامین رطوبت مورد نیاز بدن موجب دفع مواد سمی و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کلیه های سنگ ساز

 

بهترین نوشیدنی ها برای کلیه

نوشابه‌های گازدار به دلیل دارا بودن اسیدفسفریک احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند بنابراین مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار در افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و همه مردم، به‌خصوص این افراد باید مصرف نوشابه‌های گازدار را محدود کنند. از طرفی، نوشابه‌ها سرشار از قند و نمک هستند و مصرف زیاد آنها مقدار زیادی قند و نمک یا سدیم وارد بدن می‌کند که هر دوی اینها می‌تواند در بیماری که به پرفشاری خون مبتلاست یا در فردی که مستعد ابتلا به دیابت است و سابقه خانوادگی دیابت دارد یا در افراد چاق آثار منفی داشته باشد، در حالی که رعایت رژیم غذایی سالم تاثیر فراوانی در سلامت کلیه‌ها دارد.

توصیه می‌شود به جای مصرف نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های مفید و سالم مانند انواع دمنوش‌ها و شربت‌های سنتی، دوغ کم‌نمک، آب، آبمیوه‌های طبیعی یا چای کمرنگ استفاده کنید. هرچه نوشیدنی‌های سالم‌تر بیشتری بنوشید، کلیه‌هایتان سالم‌تر و خطر تشکیل سنگ در آنها کمتر خواهد بود. بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف ماءالشعیر برای سلامت کلیه و کارکرد بهتر آن مفید است، در حالی که این باور هم درست نیست. نوشیدن ماءالشعیر فقط کالری بسیار زیادی وارد بدن می‌کند و نقش ویژه‌ای در کاهش ابتلا به سنگ کلیه ندارد. تنها کاری که ماءالشعیر انجام می‌دهد این است که حجم ادرار را زیاد کرده و کمی تکرر ادرار ایجاد می‌کند که این حالت با مصرف سایر مایعات هم ایجاد می‌شود.

 

روغن زیتون

کسانی که دوست دارند کلیه‌هایشان را پاکسازی کنند، می‌توانند حساب ویژه‌ای روی روغن زیتون باز کنند. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و می‌توان آن را در ترکیب انواع غذاها استفاده کرد.

 

4 توصیه تکمیلی برای محافظت از کلیه ها

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، اگر می خواهید کلیه هایتان به وظایف مهم و حیاتیش به خوبی عمل کند به نیازهایش توجه کنید و قواعد زیر را سرلوحه سبک زندگی تان قرار دهید:

 

1- آب بنوشید ولی زیاده‌روی نکنید: تامین آب بدن در حفظ سلامت کلیه‌ها لازم است، اما نباید در این کار زیاده‌روی کرد. دکتر جیمز سیمون، فوق‌تخصص کلیه و مجاری ادراری، می‌گوید: «برخلاف باور رایج، در هیچ کدام از تحقیقات اثبات نشده که مصرف بیش از حد آب در تقویت عملکرد کلیه‌ها تاثیر مثبت دارد.» اگر ادرار شما روشن و شفاف است احتمالا آب کافی می نوشید. ادرار تیره نشانه ای از کمبود آب بدن است. نوشیدن قهوه، چای و کولا را به یک تا دو فنجان در روز -250 تا 500 میلی لیتر- محدود کنید؛ کافیین از دست رفتن آب بدن را سرعت می بخشد و بدن را دهیدراته می کند.

2- به‌طور منظم ورزش کنید: فعالیت ورزشی منظم و مستمر می‌تواند شما را از ابتلا به چافی و فشار خون دور نگه دارد. البته مراقب نوع فعالیت ورزشی و شدت آن هم باشید. اهمیت این کار برای افرادی که در سلامت کامل به سر نمی‌برند، خیلی بیشتر است. فعالیت‌های ورزشی سنگین در این افراد می‌تواند با فشار بیش از حد بر کلیه‌ها همراه شود و حتی به بافت‌های عضلانی آنها آسیب برساند.

3- حواستان به مکمل‌های غذایی باشد: استفاده از مکمل‌های استاندارد و داروهای گیاهی برای سلامت کلیه‌ها مفید است، اما باید با احتیاط مصرف شوند. زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌های مکمل و بعضی از عصاره‌های گیاهی می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد. بنابراین، درباره مصرف هر نوع مکمل یا داروی گیاهی حتما با پزشکتان مشورت کنید.

4- آزمایش‌های غربالگری عملکرد کلیه‌ها را هم انجام دهید: اگر فکر می‌کنید در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارید، غربالگری عملکرد کلیه‌ها را به‌طور منظم انجام بدهید. بررسی اختلال در عملکرد کلیه‌ها، باید به بخشی از مراقبت‌های همیشگی در افراد مبتلا به بیماری دیابت و بیماری فشار خون بالا تبدیل شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات