برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هر آنچه که باید درباره لیپوساکشن بدانید

هر آنچه که باید درباره لیپوساکشن بدانید لیپوساکشن یک روش جراحی است که از تکنیک مکش برای تخلیه چربی بعضی مناطق بدن مانند شکم، کمر، ران، باسن، بازو و گردن استفاده می کند. لیپوساکشن معمولا یک روش کاهش وزن کلی و یا جایگزین کاهش وزن محسوب نمی شود.

«لیپوساکشن» یک روش جراحی است که از تکنیک مکش برای تخلیه چربی بعضی مناطق بدن مانند شکم، کمر، ران، باسن، بازو و گردن استفاده می کند. همچنین با این تکنیک می توان به این نواحی شکل داد. نام های دیگر لیپوساکشن، «لیپوپلاستی» و «بادی کانتورینگ» هستند.

به گزارش «بهپو»، لیپوساکشن معمولا یک روش کاهش وزن کلی و یا جایگزین کاهش وزن محسوب نمی شود. اگر اضافه وزن دارید، احتمال اینکه از طریق رژیم غذایی و ورزش یا از طریق عمل های زیبایی مانند عمل جراحی بای پس معده وزن کم کنید بیشتر از انجام لیپوساکشن است.

اما اگر در نقاط خاصی از بدنتان چربی بیش از حد تجمع کرده باشد و وزن ثابتی داشته باشید، گزینه مناسبی برای لیپوساکشن هستید.

 

چرا لیپوساکشن؟

برای تخلیه چربی هایی که به رژیم های غذایی و ورزش پاسخ نداده اند از لیپوساکشن استفاده می شود. این نقاط عبارتند از:

  • شکم
  • بالای بازو
  • باسن
  • ساق و مچ پا
  • قفسه سینه و پشت
  • ران و لگن
  • چانه و گردن

علاوه بر این، لیپوساکشن گاهی اوقات برای کوچک کردن سینه یا درمان عارضه ژنیکوماستی –بزرگ شدن سینه مردان- استفاده می شود.

هنگام افزایش وزن، اندازه و حجم سلول های چربی افزایش می یابند. لیپوساکشن طی فرایندی تعداد سلول های چربی را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد. مقدار چربی حذف شده بستگی به شکل اندام و حجم چربی دارد. تغییرات کانتورها عموما دایمی هستند – البته تا زمانی که وزنتان ثابت باقی بماند.

پس از لیپوساکشن، پوست به قالب کانتورجدید منطقه لیپوساکشن در می آید. اگر تناژ و انعطاف پوست خوب باشد پوست صاف به نظر می رسد، اما اگر پوست نازک باشد و انعطاف مناسبی نداشته باشد، احتمالا در ناحیه درمان دچار شلی و افتادگی می شود.

لیپوساکشن به بهبودی سلولیت و یا سایر ناهنجاری های سطحی پوست کمکی نمی کند. همچنین، لیپوساکشن نمی تواند استرچ مارک –علایم کشیدگی پوست- را از بین ببرد.

برای اینکه گزینه خوبی برای لیپوساکشن باشید، باید سلامت عمومی خوبی داشته باشید و مبتلا به عارضه هایی نباشید که جراحی را مشکل می کنند. از جمله این عارضه ها می توان کاهش جریان خون، بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف را نام برد.

 

خطرات لیپوساکشن

لیپوساکشن همانند هر عمل جراحی دیگری، خطراتی مانند خونریزی و واکنش به بی هوشی به همراه دارد. عوارض احتمالی لیپوساکشن عبارتند از:

  • بی نظمی در کانتور: گاهی به علت برداشت نامتوازن چربی، انعطاف نداشتن پوست و بهبودی نامناسب، پوست حالت برآمده، موج دار یا پژمرده و خشک پیدا می کند. ممکن است این تغییرات دایمی باشد. حتی آسیب دیدگی های پوست در اثر فرو بردن لوله نازک -کانول- لیپوساکشن، ممکن است لکه های دایمی روی پوست بر جا بگذارد.
  • تجمع مایع: ممکن است به طور موقت کیسه ای محتوی مایع -سروما- زیر پوست تشکیل شود. این مایع را می توان با فرو بردن یک سوزن تخلیه کرد.
  • بی حسی: بروز بی حسی مقطعی یا دایمی در ناحیه لیپوساکشن  از جمله عوارض این درمان است. حتی ممکن است به طور موقت دچار تحریک اعصاب شوید.
  • عفونت: بروز عفونت های پوستی نادر است، اما غیر ممکن نیست. عفونت شدید پوست می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.
  • پارگی داخلی: کانولایی که عمیقا در پوست فرو می رود به ندرت ممکن است یکی از اندام های داخلی را سوراخ کند. برای درمان این عارضه باید بیمار به طور اورژانس تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
  • آمبولی چربی: امکان دارد قطعات شل شده چربی بشکنند و داخل یکی از عروق خونی به دام بیفتند، در ریه تجمع پیدا کنند یا به مغز بروند. آمبولی چربی یک عارضه اورژانسی است.
  • مشکلات کلیوی و قلبی: تغییر میزان مایع بدن می تواند خطراتی برای کلیه، قلب و ریه ها به دنبال داشته باشد. در لیپوساکشن میزانی مایع به داخل بدن تزریق می شود و مقادیری مایع از آن تخلیه می شود.
  • مسمومیت با لیدوکایین: لیدوکایین یک داروی بی هوشی است که اغلب به همراه مایعات تزریق و در لیپوساکشن برای کنترل درد استفاده می شود. اگر چه به طور کلی بروز مسمومیت با لیدوکایین نادر است، اما در صورت وقوع باعث مشکلات شدید قلبی و عصبی مرکزی می شود.

اگر جراح روی نواحی بزرگی از بدن کار می کند یا طی یک عمل چندین کار انجام می دهد، خطر عوارض بالاتر می رود. پیش از اقدام به لیپوساکشن در مورد خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

آماده شدن برای لیپوساکشن

غذا و دارو

پیش از انجام لیپوساکشن، با جراح خود در مورد چگونگی عمل جراحی صحبت کنید. جراح سابقه پزشکی تان را بررسی خواهد کرد و در مورد هر گونه عارضه جسمی که دارید و هر دارو، مکمل یا گیاه دارویی که احتمالا مصرف کنید، از شما سوالاتی می پرسد.

جراح توصیه می کند که حداقل سه هفته قبل از عمل جراحی مصرف بعضی داروها نظیر رقیق کننده های خون یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی - NSAID ها- را متوقف کنید. ممکن است لازم باشد آزمایش های خاصی را قبل از عمل انجام دهید.

 

هشدارهای دیگر

اگر میزان چربی که باید از بدنتان خارج شود کم باشد، گاهی این عمل در مطب انجام می شود. اگر مقدار چربی مورد نظر زیاد باشد - یا اگر قصد دارید همزمان اقدامات دیگری هم روی بدنتان انجام دهید- جراحی در بیمارستان انجام می شود و می بایست یک شب در آنجا بستری باشید. در هر دو مورد، باید یک همراه با خود داشته باشید تا شما را به منزل برساند یا حداقل برای شب اول کنارتان بماند.

 

چه انتظاری از لیپوساکشن باید داشت؟

قبل از عمل

قبل از عمل لیپوساکشن، جراح دایره ها و خطوطی روی بدنتان می کشد تا محل های تحت درمان را مشخص کند. معمولا از شما عکس هایی گرفته می شود تا ظاهرتان قبل و بعد از درمان قابل مقایسه باشد.

نحوه عمل لیپوساکشن بستگی به تکنیکی دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. جراح براساس اهداف درمانی مخصوص شما، ناحیه مورد درمان و سابقه قبلی لیپوساکشن، روش مناسب را انتخاب می کند.

1- لیپوساکشن تامسنت: این روش رایج ترین نوع لیپوساکشن است. جراح یک محلول استریل - مخلوطی از آب نمک که به تخلیه چربی، ماده بی حسی، تسکین درد و داروهایی که باعث انقباض رگ های خونی می شود کمک می کند- به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. مخلوط مایع باعث می شود که منطقه آسیب دیده، سفت و متورم شود.

سپس جراح برش کوچکی روی پوست ایجاد می کند و یک لوله نازک به نام کانولا زیر پوست قرار می دهد. کانولا به مکنده ای متصل است که چربی و مایعات بدن را می مکد. می توان با تزریق درون وریدی مایعات از دست رفته بدن را جبران کرد.

2- لیپوساکشن اولتراسونیک –UAL: این نوع لیپوساکشن گاهی اوقات همراه با لیپوساکشن کلاسیک انجام می شود. در UAL، جراح یک میله فلزی را که انرژی اولتراسونیک ساطع می کند، زیر پوست قرار می دهد. این کار باعث می شود دیواره سلول های چربی فرو بریزد و چربی ها شکسته شوند و کار تخلیه آن ها راحت تر صورت بگیرد. نسل جدیدی از UAL به نام لیپوساکشن VASER  وجود دارد که از دستگاهی استفاده می کند که کانتورینگ پوست را تقویت می کند و احتمال آسیب های پوستی را کاهش می دهد.

3- لیپوساکشن با لیزر –LAL:  در این روش از نور لیزر با شدت بالا استفاده می شود تا چربی ها را بشکند. در LAL، جراح برش کوچکی روی پوست ایجاد می کند و فیبر لیزر را از طریق آن در پوست وارد می کند و رسوبات چربی را به شکل ذرات بسیار ریز در می آورد. سپس از طریق یک کانولا چربی را خارج می کند.

4- لیپوساکشن با قدرت کمکی –PAL: در این نوع لیپوساکشن با استفاده از یک کانولا که به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند چربی ها را به قعطات ریزی تقسیم می کنند. این روش ارتعاشی به جراح اجازه می دهد تا به راحتی و سریع چربی های سخت را بیرون بکشد. گاهی PAL درد و تورم کمتری ایجاد می کند و به جراح اجازه می دهد چربی را با دقت بیشتری خارج کند. اگر حجم زیادی از چربی نیاز به تخلیه داشته باشد یا اگر قبلا عمل لیپوساکشن داشته اید جراح احتمالا از این روش استفاده می کند.

 

در طول عمل

بعضی از روش های لیپوساکشن فقط نیاز به بی حسی موضعی یا منطقه ای دارند – بی حسی محدود به یک منطقه خاص از بدن. روش های دیگر نیاز به بیهوشی عمومی دارند که حالت ناخودآگاهی موقت ایجاد می کند. احتمالا به شما آرام بخش -معمولا تزریق عضلانی- تزریق می شود تا آرامش خود را حفظ کنید.

تیم جراحی ضربان قلب، فشار خون و میزان اکسیژن خونتان را در تمام مراحل نظارت می کند. اگر با وجود بی حسی موضعی در طول عمل درد احساس کردید، حتما به جراح بگویید. شاید نیاز به تنظیم دوباره دارو یا حرکات دستگاه باشد.

این روش با توجه به میزان چربی که قرار است تخلیه شود ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

اگر بیهوشی عمومی داشته باشید، در اتاق ریکاوری بیدار خواهید شد. به طور معمول حداقل چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک خواهید ماند تا پرسنل پزشکی بتوانند روند بهبودی شما را نظارت کنند. اگر در بیمارستان باشید، ممکن است بیش از یک شب بمانید تا اطمینان حاصل شود دچار بی آبی نشده اید یا در شوک کم آبی قرار ندارید.

 

بعد از عمل

انتظار بروز درد، تورم و کبودی پس از این عمل وجود دارد. جراح برای کمک به کنترل درد و پیشگیری از عفونت برایتان داروها و آنتی بیوتیک هایی تجویز خواهد کرد.

پس از لیپوساکشن، جراح معمولا برش های روی پوست را باز نگه می دارد و لوله موقتی به آنها متصل می کند تا تخلیه مایعات راحت تر انجام شود. بیشتر اوقات پزشک به شما می گوید به مدت چند هفته لباس های تنگ بپوشید، که تورم بدن کم شود.

ممکن است لازم باشد برای بازگشت به کار چند روز و برای شروع مجدد فعالیت های روزمره - از جمله ورزش – چند هفته صبر کنید.

در طول این مدت، برخی از بی نظمی های کانتور که انتظار می رود در اثر باقی ماندن چربی باشد در موقعیت درست قرار می گیرند.

 

نتایج لیپوساکشن

به گزارش «بهپو» به نقل از «مایو کلینیک»، پس از لیپوساکشن، تورم معمولا در عرض چند هفته کاهش می یابد. در طول این مدت منطقه تحت درمان متورم و بزرگ تر از حالت عادی است و انتظار می رود در عرض چند ماه به شکل اصلی خود باز گردد.

از دست رفتن استحکام پوست در اثر سن و سال یک مساله طبیعی است. اما به طور کلی نتایج لیپوساکشن تا زمانی که وزنتان ثابت باشد به شکل طولانی مدت باقی خواهد ماند. اگر بعد از لیپوساکشن وزن اضافه کنید، توزیع چربی در بدنتان تغییر می کند. به عنوان مثال، چربی ها بدون توجه به اینکه کدام قسمت بدن تحت درمان قرار گرفته دور شکم جمع خواهند شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات