برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رونمایی از داروی تمام ایرانی روفانیب در درمان روماتیسم

رونمایی از داروی تمام ایرانی روفانیب در درمان روماتیسم رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران از تولید داروی «روفانیب 5» در درمان «آرتریت روماتویید» به همت محققان ایرانی خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران از تولید داروی «روفانیب 5» در درمان «آرتریت روماتویید» به همت محققان ایرانی خبر داد.

به گزارش «بهپو»، «احمدرضا جمشیدی» فوق تخصص روماتولوژی در حاشیه مراسم رونمایی از داروی تمام ایرانی «روفانیب 5» گفت: «این دارو می تواند بیماری را در مرحله اول شروع متوقف کند. پیش تر مشابه این دارو به نام «توفاسیتینیب» در خارج از کشور تولید می شد که البته قمیت بسیار بالایی هم داشت.»

توفاسیتینیب با نام تجاری «زلنجان» در درمان آرتریت روماتویید، آرتریت پسوریازیس و کولیت اولسراتیو استفاده می شود.

او ادامه داد: «قمیت داروی مشابه خارجی حدود 5/5 میلیون تومان بود و پزشکان نمی توانستند آن را به بیماران تجویز کنند ضمناً هیچ بیمه ای هم این دارو را پوشش نمی داد زیرا بیماری های روماتولوژیستی طول درمان بالایی دارند پس به سمت تولید داخلی این دارو با نام روفانیب در شرکت داروسازی نانو الوند حرکت کردیم. با نیم نگاهی به اعداد و ارقام ثبت شده در می یابیم که این دارو از حیث کیفیت مشابه داروی خارجی و ارزان تر است.»

جمشیدی با بیان اینکه درصد کمی از بیماران به این دارو نیاز دارند افزود: «بیماران رماتیسم مفصلی که در دوره سوم درمان جواب نگرفته اند می توانند از روفانیب استفاده کنند. این دارو از سایر داروهای دوره های اول و دوم درمانی ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد اما از سوی دیگر توان بخشی و اثر گذاری بهتر و بیشتری هم دارد.»

«نیما سپهری» مدیر عامل شرکت سازنده داروهای های تک هم در این مراسم افزود : «داروی تفاسیتینیب یک داروی پُر خطر است و الزامات خاصی برای تولید آن نیاز است، با وجود این جذابیت ها، ما ترغیب شدیم به سمت تولید نمونه داخلی آن با برند تجاری روفانیب برویم. »

او ادامه داد: «با توجه به توانایی داخلی در زمینه ساخت داروهای های تک و به صادرات رساندن آنها، کیفیت را همیشه دغدغه اصلی قرار داده ایم، روفانیب کاملاً مشابه و قابل رقابت با نمونه خارجی است و مصرف آن فرقی با نمونه خارجی ندارد.»

سپهری افزود: «متاسفانه داوری روفانیب بدلیل تازه وارد بودن به عرصه دارویی کشور، هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. البته با توجه به حساسیت داوریی بالایی که برای بیماران روماتوئید و آرتروئید دارد نیازمند پوشش بیمه ای می باشد.»

او افزود: «اگر دولت رویکرد مثبتی به شرکت های فناوری برتر که می توانند داروهای تک تولید کنند می توان به گامهای بلندتر در این حوزه امید بیشتری داشت.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات