برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آسیب کلیه نتیجه مصرف داروهای ضد اسید

آسیب کلیه نتیجه مصرف داروهای ضد اسید محققان دریافتند مصرف داروهای تجویزشده برای درمان اسید معده در بیمارن مبتلا به سوزش معده یا زخم معده می تواند با افزایش ریسک بیماری کلیوی مرتبط باشد.

صرف اینکه دارویی بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه است به این معنا نیست که اثرات جانبی ندارد. یک مثال آن داروهای بازدارنده پمپ پروتون –PPI- هستند که برای درمان «سوزش سر دل» عمومیت دارند و می توانند به کلیه ها آسیب بزنند به ویژه وقتی به مدت طولانی مصرف شوند.

به گزارش «بهپو»، محققان دریافتند مصرف داروهای تجویزشده برای درمان اسید معده در بیمارن مبتلا به سوزش معده یا زخم معده می تواند با افزایش ریسک بیماری کلیوی مرتبط باشد.

مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا بر روی بیش از ۴۰ هزار بیمار نشان داد بیمارانی که داروهای « PPI » -بازدارنده های پمپ پروتون- مصرف می کردند بیش از سایر بیمارانی که داروهای دیگری مصرف می کردند در معرض ابتلا به بیماری کلیه قرار داشتند.

محققان دریافتند بیمارانی که فقط PPI مصرف می کردند ۲۸.۴ برابر بیشتر با احتمال ابتلا به بیماری کلیوی، ۴.۲ برابر بیشتر با آسیب حاد کلیوی، ۳۵.۵ برابر بیشتر با بیماری کلیوی مرحله پایانی، و ۸ برابر بیشتر با اختلال عملکرد کلیوی مواجه بودند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، PPIها داروهای بسیار مهمی برای افراد در کنترل علائمی هستند که گاهاً دردناک بوده و موجب اختلال در زندگی روزمره شان می شود.

در این مطالعه، محققان به بررسی داده های ۴۳ هزار بیمار دریافت کننده PPI و گروه کنترل متشکل از حدود ۸۰۰۰ بیمار پرداختند. بیماران گروه کنترل داروهای موسوم به مسدودکننده های دریافت کننده هیستامین-۲ نظیر « Zantac » -رانیتیدین- یا « Pepcid » -فاموتیدین- دریافت کردند.

محققان مشاهده کردند بیمارانی که فقط داروهای PPI دریافت کرده بودند ۵.۶ درصد مشکلات کلیوی را گزارش کردند درحالیکه در مورد بیمارانی که فقط گیرنده هیستامین-۲ دریافت کرده بودند -گروه کنترل- این رقم ۰.۷ درصد بود.

برای آرام کردن سوزش معده پیشنهاد می کنیم روش های زیر را پیش از مصرف دارو امتحان کنید:

  • وعده های غذایی تان رو کوچک و تعداد آنها را بیشتر کنید و آرام غذا بخورید.
  • حداقل سه ساعت پیش از خوابیدن غذا میل کنید
  • بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشید یا ورزش نکنید.
  • بالشتی انتخاب کنید که موقعیت سر نسبت به بدن کمی بالاتر باشد.
  • از پوشیدن لباس های تنگ که به روده ها فشار وارد می کند اجتناب کنید.
  • فهرستی از غذاها و نوشیدنی ها که منجر به سوزش سر دل در شما می شوند تهیه کنید و از آنها دوری کنید. چیزهایی مثل غذاهای چرب و پرادویه، شکلات، قهوه، چای و نوشابه.
  • از سوزش سر دل مزمن غافل نشوید. اگر بیش از 2بار در هفته آن را تجربه می کنید نیاز به بررسی پزشکی و مصرف دارو است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث دی»، محققان تاکید می کنند برای فهم این رابطه نیاز به مطالعات بالینی بزرگتر و کنترل شده ای است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات