برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ارمغان تندرستی، پیچیده در عطر دل انگیز چای سبز

ارمغان تندرستی، پیچیده در عطر دل انگیز چای سبز شاید به جرات بتوان گفت «چای سبز» سالم ترین نوشیدنی در دنیاست. این نوشیدنی که در ابتدا بومی چین و هند بوده و امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است دارای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که تاثیر شگرفی بر سلامت بدن می گذارند.

شاید به جرات بتوان گفت «چای سبز» سالم ترین نوشیدنی در دنیاست. این نوشیدنی که در ابتدا بومی چین و هند بوده و امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است دارای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که تاثیر شگرفی بر سلامت بدن می گذارند.

به گزارش «بهپو»، چای سبز ماده ای بسیار مفید است و حتی برخی از محققان را طرفدار خود کرده است. در بازار انواع چای از چای سیاه گرفته تا چای سبز و حتی نوعی چای تایلندی به نام اورلانگ و چای سفید موجود است. منشا همه آنها برگ گیاه چای «Camellia sinensis bush» است. با توجه به درجه‌های تخمیر، چای به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود که بیشترین درجه تخمیر متعلق به چای سیاه است و کمترین درجه تخمیر، متعلق به چای سبز.

در فرآیند تخمیر یعنی از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود، تغییراتی در چای رخ می‌دهد. یعنی ترکیب‌های فعال و بیولوژیک چای که اصطلاحا به آن «پلی‌فنول» می‌گویند به ترکیب‌های جدیدتری تبدیل می‌شوند.

از جمله ترکیبات چای سیاه، کافیین زیادی است که خواص فارماژنیک دارد و باعث تحریک سیستم عصبی و قلب - عروقی می‌شود اما در چای سبز مقدار کافیین به حداقل ممکن می‌رسد. در ضمن، پلی‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارد در چای سیاه بسیار کم است.

البته باید توجه داشته باشید که هیچ یک از غذاها شما را از بیماری محافظت نمی کنند. سلامتی شما در گروی سبک زندگی و ژن هایتان است، بنابراین حتی اگر تمام طول روز چای سبز بنوشید، دلیل نمی شود که خودتان را از عادت های دیگری نظیر سیگار نکشیدن، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم دور نگه دارید.

 

بزرگترین فایده چای سبز

بیشتر فواید چای سبز به علت ماده ای به نام «کاتچین» است. کاتچین آنتی اکسیدانی است که با عوامل آسیب سلولی می جنگد و حتی از صدمه به سلول ها جلوگیری می کند. چای سبز آنچنان که باید دستخوش فراوری نمی شود، بنابراین غنی از کاتچین است.

 

آنچه تحقیقات نشان می دهد

چای سبز به بهبود جریان خون و کاهش کلسترول کمک می کند. در سال 2013 روی بسیاری از مطالعات انجام گرفته یک مطالعه مروری صورت گرفت و مشخص شد چای سبز به جلوگیری از مشکلات قلبی کمک می کند، از فشار خون بالا گرفته تا نارسایی احتقانی قلب.

چیزی که برای قلب خوب است معمولا برای مغز هم مفید است. مغز هم نیاز به رگ های خونی سالم دارد. یک مطالعه در سوییس روی نتایج MRI افراد نشان می داد کسانی که چای سبز می نوشند در بخش حافظه فعال مغز خود فعالیت بیشتری دارند. همچنین مشخص شده است که چای سبز در جلوگیری از تشکیل پلاک های مرتبط با بیماری آلزایمر موثر است.

به نظر می رسد چای سبز به ثابت ماندن قند خون در افراد مبتلا به دیابت هم کمک می کند. از آنجا که کاتچین باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود، می تواند از بدن در مقابل آسیب غذاهای پرچرب محافظت کند.

 

ارتباط چای سبز با کاهش وزن

با عرض پوزش، اما هیچ نوشیدنی و یا ماده غذایی باعث کاهش وزن نمی شود. با این که برخی شواهد نشان می دهند که مواد تشکیل دهنده فعال در چای سبز – EGCG – در کاهش وزن موثرند، مطالعات دیگر چنین اثری را رد می کنند. اما چای سبز یک جایگزین هوشمند به جای نوشیدنی های شیرین است.

اگر 1-2 لیوان چای سبز را جایگزین یک قوطی نوشابه کنید، در سال آینده بیش از 50،000 کالری کمتر ذخیره کرده اید. این مقدار کالری می تواند چیزی حدود 7 کیلوگرم وزن برایتان به ارمغان بیاورد، پس معامله بسیار خوبی به نظر می رسد. فقط یادتان باشد چایتان را با عسل یا شکر مخلوط نکنید.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه چای سبز با چای سیاه

 

تاثیر ضد سرطانی چای سبز

مطالعات در مورد تاثیر چای سبز بر سرطان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند. اما مشخص شده است در طول رشد تومور، چای سبز به رشد سلول های سالم کمک می کند. در این مطالعات نتایجی وجود دارند که نشان می دهند احتمالا چای سبز در از بین بردن سلول های سرطانی مفید است، اما تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند، بنابراین نباید روی چای سبز به عنوان ماده موثر پیشگیری از سرطان حساب کنید. در واقع، وب سایت موسسه ملی سرطان می گوید: «توصیه نمی کنیم از چای سبز برای کم کردن خطر ابتلا به انواع سرطان استفاده کنید.»

در کشورهایی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند نرخ سرطان کمتر است؛ اما به درستی مشخص نشده که آیا چای سبز به تنهایی عامل آن بوده یا سبک زندگی سالم هم موثر بوده است.

 

آرام بخش طبیعی

خوردن چای سبز به افراد کمک می کند تا آرام شوند و خوب بخوابند. ماده شیمیایی طبیعی به نام «تیانین» که در چای سبز موجود است، اثر آرام بخشی دارد.

اما شاید بزرگترین امکانی که با نوشیدن چای سبز به آن دست می یابید، گذراندن زمانی فرح بخش با نوشیدن چای است. در اینجا به شما می گوییم چگونه بهترین و سالم ترین چای سبز عمرتان را درست کنید:

1- چای سبز را در آب جوش نریزید. آب جوش برای کاتچین موجود در آن مضر است. بهتر است دمای آب 70 تا 76 درجه سانتی گراد باشد.

2- به چای سبزتان لیمو اضافه کنید، ویتامین C باعث می شود که کاتچین راحت تر جذب شود. از سوی دیگر بهتر است بدانید لبنیات، جذب آن را سخت تر می کنند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، میزان مواد مغذی موجود در چای سبز با توجه به فرم آن متفاوت است. چای های کیلویی معمولا بیشترین مقدار و قوطی های نوشیدنی سرد چای سبز کمترین مقدار مواد مغذی را دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات