برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

التهاب مزمن سرعت زوال عقل را بالا می برد

التهاب مزمن سرعت زوال عقل را بالا می برد کاهش توانایی های ذهنی با افزایش سن و پیر شدن، چیزی است که همه ما تجربه خواهیم کرد؛ اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد التهاب مزمن در سنین میانسالی سرعت این عمل را در دوران پیری افزایش می دهد.

کاهش توانایی های ذهنی با افزایش سن و پیر شدن، چیزی است که همه ما تجربه خواهیم کرد؛ اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد التهاب مزمن در سنین میانسالی سرعت این عمل را در دوران پیری افزایش می دهد.

به گزارش «بهپو»، توانایی های شناختی با افزایش سن کاهش پیشرونده دارند؛ با این حال برخی آن را در درجات پایینش تجربه می کنند و در مقابل در بعضی ها نقص شناختی چشمگیرتر است. با آگاهی از فاکتورهای خطر می توان جلوی این زوال پیشرونده شناختی را گرفت.

پیش از این برخی فاکتورها مثل پایین بودن فعالیت فیزیکی، سیگار کشیدن و چاقی به عنوان عوامل خطر افزایش نقص شناختی معرفی شده بودند. به تازگی محققان توجه خود را بر نقش التهاب در سرعت گرفتن این روند معطوف کردند.

التهاب در پاسخ به عفونت یا آسیب و به عنوان یک مکانیسم حفاظتی اتفاق می افتد تا از هرگونه آسیب به بافت ها جلوگیری شود. با این حال اگر این التهاب حاد برای مدتی طولانی –التهاب مزمن- طول بکشد باعث آسیب بدن می شود. بیماری های قلب و عروق، سرطان، دیابت، آسم، آرتریت روماتویید و... از نتایج التهاب در بدن هستند. آیا التهاب در نقص شناختی هم نقش دارد؟

«کینان واکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، در این باره می گوید: «التهاب مزمن با دربرگیری بدن به مفاصل، اعضای درونی، بافت و سلول ها آسیب می رساند

در این مطالعه، محققان وضعیت ۱۲,۳۳۶ نفر با میانگین سنی ۵۷ سال را تقریبا به مدت ۲۰ سال تحت نظر داشتند.

در ابتدای مطالعه، از آنها نمونه خون گرفته شد و چهار نشانه التهاب در آنها اندازه گیری شد: فیبرینوژن، تعداد سلول های سفید خون، فاکتور فون ویلبراند و فاکتور VIII.

سه سال بعد، تیم تحقیق پروتیین واکنشی C-نشانه خونی دیگر التهاب- را اندازه گیری کردند.

مهارت های فکری و حافظه شرکت کنندگان هم در ابتدای مطالعه، ۶ تا ۹ سال بعد و در پایان مطالعه مورد آزمایش قرار گرفت.

یافته ها نشان داد در گروه دارای بالاترین میران نشانه های التهاب در مقایسه با گروه دارای کمترین میزان نشانه های التهاب، روند زوال مهارت های فکری و حافظه ۸ درصد سریع تر بود.

بعلاوه گروه دارای بالاترین میزان پروتیین واکنشی C، ۱۲ درصد با سرعت بیشتر زوال حافظه و نقص شناختی روبرو بودند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، محققان توصیه می کنند ورزش منظم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ضدالتهابی، و خواب کافی برخی از شیوه های کاهش التهاب مزمن هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات