برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باکتری های حشرات منبع جدید و غنی آنتی بیوتیک ها

باکتری های حشرات منبع جدید و غنی آنتی بیوتیک ها کلاسی از باکتری ها که بسیاری از آنتی بیوتیک های موجود از آنها گرفته می شود، علاوه بر خاک میزبان های دیگری هم دارند؛ از جمله حشرات. محققان نشان دادند که برخی از این باکتری های حشرات، میزبانشان را از عفونت ها حفظ می کنند.

علم پزشکی در قرن بیستم با کشف و توسعه آنتی بیوتیک ها تغییر کرد. باکتری های خاکزی منبع بیشتر این آنتی بیوتیک ها هستند؛ اما به نظر می رسد ذخایر این منبع بزرگ رو به پایان است. مقاومت پاتوژن های بیماری زا به آنتی بیوتیک های موجود در حال افزایش است که نتیجه آن به خطر افتادن جان میلیون ها انسان و هدر رفت میلیاردها دلار هزینه است. بررسی های جدید باکتری های خاک نشان می دهد آنها تمایل به تولید مواد شیمیایی قدیمی دارند و شرکت های داروسازی کمی هستند که آنتی بیوتیک های جدید را توسعه می دهند.

به گزارش «بهپو»، کلاسی از باکتری ها که بسیاری از آنتی بیوتیک های موجود از آنها گرفته می شود، علاوه بر خاک میزبان های دیگری هم دارند؛ از جمله حشرات. محققان نشان دادند که برخی از این باکتری های حشرات، میزبانشان را از عفونت ها حفظ می کنند. به این ترتیب حشرات و میکروب های آنها می توانند منبعی غنی و جدید از آنتی بیوتیک ها برای استفاده در انسان ها باشند.

محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون با آزمایش روی 1400 حشره که از مناطق مختلف آمریکای شمالی و جنوبی گردآوری شدند، توانستند میکروب هایی را شناسایی کنند که در بدن حشرات زندگی می کنند و توانایی آنها در مقابله با برخی از متداولترین و خطرناک ترین پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بسیار بهتر از عملکرد باکتری های موجود در خاک است.

محققان برای این منظور آزمایش های خود را حدود 50 هزار بار تکرار کردند تا قابلیت های هر میکروب را در جلوگیری از رشد 24 نوع قارچ و باکتری مختلف بررسی کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، محققان در تست های آزمایشگاهی در نوعی مورچه موسوم به «Brazilian fungus-farming ant» نوعی آنتی بیوتیک یافتند که ان را سیفومایسین «cyphomycin» نامیدند. این آنتی بیوتیک در آزمایشات اولیه روی قارچ هایی که در برابر سایر انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند، به خوبی عمل کرد و در موش ها بدون ایجاد هرگونه عوارض جانبی سمی، عفونت قارچی را درمان کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «Nature Communications»  منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات