برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنفولانزا شانس سکته مغزی را افزایش می دهد

آنفولانزا شانس سکته مغزی را افزایش می دهد دو مطالعه جدید نشان می دهد که آنفولانزا گاهی مرگ آور است، علاوه بر این خطر سکته مغزی یا پارگی شریان گردن را هم افزایش می دهد.

دو مطالعه جدید نشان می دهد که آنفولانزا گاهی مرگ آور است، علاوه بر این خطر سکته مغزی یا پارگی شریان گردن را هم افزایش می دهد.

به گزارش «بهپو»، این یافته ها فواید واکسن آنفلوانزا را دوباره به محققان یادآوری می کنند: دریافت واکسن آنفلوانزا نه تنها از ابتلا به این عفونت جلوگیری می کند، بلکه خطر عوارض شدید را هم در افراد کاهش می دهد.

محققان در اولین مطالعه متوجه شدند که آنفلوانزا احتمال سکته مغزی را تقریبا 40 درصد افزایش می دهد و این احتمال به مدت یک سال تا همین اندازه بالاست.

«آملیا بومه»، پژوهشگر ارشد این تحقیق، گفت: «خطر سکته مغزی در 15 روز اول ابتلا به آنفلوانزا بیشتر است و پس از آن شروع به کاهش می کند

بومه و همکارانش برای مطالعه این تحقیق، اطلاعات نزدیک به 31000 بیمار را از یک پایگاه داده در نیویورک گرفتند. میانگین سنی این بیماران 72 سال بود و در سال 2014 دچار سکته مغزی شده بودند. آنچه به نظر می رسید این بود که این گروه بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا بودند، زیرا همه آن ها در اورژانس یا در بیمارستان بستری شده بودند.

همانطور که تیم بومه انتظار داشتند در میزان خطر سکته مغزی بین مردان و زنان، ساکنان شهر و روستا و سیاه پوستان و سفید پوستان تفاوت هایی پیدا کردند. اما در عوض، این محققان دریافتند که خطر ابتلا به سکته مغزی پس از ابتلا به آنفلوآنزا در همه آنها یکسان است.

مطالعات دیگری نشان داده اند خطر سکته مغزی پس از ابتلا به هر گونه عفونت عمده ای افزایش می یابد. بومه می گوید: «ممکن است این طور باشد که افراد مبتلا به آنفلوانزا در معرض خطر سکته مغزی هستند.» اما این مطالعه هنوز ثابت نکرده است که آنفولانزا خطر ابتلا به سکته را افزایش می دهد.

«سلمان آژار»، مدیر بخش سکته مغزی بیمارستان لنکس هیل، گفت: «با این حال، بیماران پس از ابتلا به آنفولانزا باید تحت نظارت قرار گیرند

او گفت: «جالب اینجاست که آنفولانزا نه تنها خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد، بلکه این خطر بسیار هم طولانی مدت است و برای چند ماه ادامه می یابد. به همین خاطر مردم را باید تشویق به واکسیناسیون کرد

آژار عقیده دارد التهابی که در عفونتی مانند آنفولانزا بدن را درگیر می کند سیستم بدن را نسبت به سکته مغزی و حملات قلبی آسیب پذیر می کند.

او ادامه داد: «آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را بیش از حد فعال می کند و دچار التهاب شدیدی خواهد کرد و این فرایند ادامه پیدا می کند. این خطر، لحظه ای نیست و بیمار را به مدت چند ماه در معرض تهدید قرار می دهد

در مطالعه دوم، گروه دیگری از محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند که ظرف یک ماه پس از ابتلا به بیماری آنفلوانزا، احتمال پارگی شریان گردن بیشتر شده است.

«مطالعه های قبلی نشان داده اند که پاره شدن عروق کرونر بدون تروما، یکی از علل اصلی سکته مغزی در بیماران 15 تا 45 ساله است.» «مادلین هانتر»، دانشجوی پزشکی در این زمینه می گوید: «البته اینکه چطور شریان های گردنی بدون تروما دچار پارگی می شوند، هنوز معلوم نیست

با استفاده از داده های مشابه اولین مطالعه، تیم هانتر تقریبا 3900 مورد پارگی شریان گردنی را در مردان و زنان با میانگین سنی 52 سال بررسی کرد.

آنها همچنین بیش از 1700 مورد آنفولانزا را شناسایی کردند و 113 مورد را کشف کرده اند که در آن ها بیمار ظرف سه سال قبل از ابتلا به پارگی شریان گردن دچار آنفلوآنزا شده بود. در این تحقیق موارد ابتلا به آنفوانزا در 30 روز قبل از پارگی شریان گردن، بالا بوده است.

هانتر گفت: «این واقعیت که مطالعه ما ارتباط بین آنفلوآنزا و انسداد شریان گردنی را پیدا کرده است و اینکه این ارتباط به مرور زمان کمتر می شود، نشان می دهد که آنفلوآنزا یکی از عوامل محتمل پارگی شریان گردنی است

«مارک سیگل»، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، هم یافته های خود را مورد بررسی قرار داده است. او می گوید: «آنفولانزا باعث بروز پاسخ های شدید ایمنی می شود و لخته خون و فرسایش عروق را افزایش می دهد. » سیگل اشاره کرد که مشکل ابتلا به آنفلوآنزا فقط خود آنفلوانزا نیست. بلکه این بیماری دروازه بیماری های تهدید کننده زندگی را به روی بدن باز می کند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، سیگل می گوید: «یکی از جنبه های مثبت واکسن آنفولانزا که متاسفانه به آن کم لطفی می شود این است که با زدن این واکسن اگر فرد مبتلا به آنفولانزا شود، احتمالا دچار نوع خفیف تر آن می شود و شدت عوارض در او کاهش می یابد. به طور کلی چنین عوارضی در کسانی که واکسن آنفولانزا زده اند کمتر دیده می شود.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات