برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زیاده روی در خوردن غذای سرخ شده عمر را کم می کند

زیاده روی در خوردن غذای سرخ شده عمر را کم می کند محققان گزارش می دهند که زنانی که بیش از هفته ای یک بار مرغ یا ماهی سرخ شده مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهند. احتمالا چاقی عامل مهمی در افزایش مرگ و میر است. زنانی که مرتب غذای سرخ شده می خوردند کالری روزانه بیشتری نسبت به کسانی که غذای سرخ شده مصرف نکرده اند دریافت می کنند. اما عوامل دیگری هم در این زمینه نقش دارد.

مطالعه جدیدی هشدار می دهد که زیاده روی در مصرف مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده و استیک سرخ شده خوشمزه، مرگبار است.

به گزارش «بهپو»، محققان گزارش می دهند که زنانی که بیش از هفته ای یک بار مرغ یا ماهی سرخ شده مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهند.

«وی بائو»، محقق ارشد مطالعه، می گوید: «به طور کلی، ما دریافته ایم که مصرف مواد غذایی سرخ شده با بالا رفتن خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است.»

«گای مینتز»، مدیر بخش سلامت قلب یکی از بیمارستان ها، که در این مطالعه شرکت نکرده است، می گوید: «این نتایج غافلگیر کننده نیستند. با توجه به ارتباط غذای سرخ شده با افزایش وزن و چاقی و همچنین افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، می توان چنین انتظاری را داشت.»

مینتز می گوید: «تصمیمات نادرست منجر به نتایج نادرست می شود. ما فرصت داریم با تغییر سبک زندگی، زندگی خود را سالم تر و طولانی تر کنیم.» «وقت آن است که بدانیم آنچه را که می خوریم و تصمیمات غذایی ما، عواقبی به دنبال دارند.»

در این مطالعه، بائو و همکارانش به داده های مطالعه سلامت زنان تکیه کردند. سلامت زنان مطالعه طولانی مدتی با بودجه فدرال بود که قبلا برای بررسی میزان بیماری های قلبی، سرطان و سایر مشکلات سلامتی زنان یائسه انجام گرفته بود.

تقریبا 107،000 زن 50 تا 79 ساله در مورد رژیم غذایی و سایر مشکلات جسمی مورد بررسی قرار گرفتند. این زنان طی سال های 1993 تا 1998 تحت مطالعه بودند و محققان آن ها را تا ماه فوریه سال 2017 تحت نظارت داشته اند.

در طول این دو دهه، 31888 زن جان خود را از دست دادند، از میان این مرگ ها مرگ 9320 زن ناشی از مشکلات قلبی و مرگ 8358 زن در اثر سرطان و 13880 مرگ ناشی از علل دیگر بوده است.

مینتز گفت محققان دریافته اند که زنانی که غذاهای سرخ شده زیادی خوردند مشکلات دیگری هم داشتند که بر سلامت قلب آن ها تاثیر گذاشته بود.

مینتز اشاره کرد که یک سوم از شرکت کنندگان که یک یا چند وعده غذای سرخ شده در هفته داشتند چاق بودند و 44 درصد از بیماران بیش از یک وعده غذای سرخ شده در روز می خوردند.

مینتز ادامه داد: «بیش از نیمی از این بیماران کمتر از میزان توصیه شده ی 150 دقیقه در هفته ورزش می کردند و حدود 40 درصد از بیماران قبلا سیگاری بوده اند.»

اما پس از بررسی هایی که بقیه عوامل خطرساز را کنترل می کرد مشخص شد مصرف غذاهای سرخ شده مستقلا با افزایش خطر مرگ مرتبط است:

زنانی که روزانه یک بار یا بیشتر غذای سرخ شده می خورند، خطر مرگ را در مقایسه با کسانی که غذای سرخ شده نمی خوردند 8 درصد افزایش داده بودند.

یک یا چند وعده مرغ سرخ شده در روز خطر مرگ را -به هرعلتی که باشد- 13 درصد افزایش می دهد و مرگ ناشی از بیماری قلبی را 12 درصد بالا می برد.

یک یا چند وعده ماهی سرخ شده در روز با 7 درصد افزایش خطر مرگ -به هر علتی- همراه است و مرگ ناشی از بیماری قلبی را هم 13 درصد افزایش می دهد.

محققان هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط مواد غذایی سرخ شده با خطر افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پیدا نکرده اند و همچنین این تحقیق رابطه علت و معلولی بین مصرف غذاهای سرخ شده و مرگ زود هنگام را نشان نداد.

این یافته ها در 23 ژانویه در مجله BMJ منتشر شد.

بائو می گوید اگرچه این مطالعه بر روی زنان متمرکز بود، اما این احتمال وجود دارد که مردان هم نتایج مشابهی از نتیجه مصرف مواد غذایی سرخ شده نشان دهند.

او گفت احتمالا چاقی عامل مهمی در افزایش مرگ و میر است. زنانی که مرتب غذای سرخ شده می خوردند کالری روزانه بیشتری نسبت به کسانی که غذای سرخ شده مصرف نکرده اند دریافت می کنند. اما عوامل دیگری هم در این زمینه نقش دارد.

او گفت که مردم اسپانیا اغلب غذاهای سرخ شده می خورند، اما مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف غذاهای سرخ شده با افزایش خطر مرگ در این کشور همراه نیست.

بائو توضیح داد که دوستداران غذاهای سوخاری اسپانیایی به طور منظم از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می کنند و اغلب آن ها غذاهای سرخ شده خود را در آشپزخانه های خود درست می کنند. در عوض، مردم ایالات متحده تمایل دارند غذاهای سرخ شده را از رستوران ها بخرند، غذا های سرخ شده رستورانی بیشتر به صورت غرق روغن سرخ می شود و در آن ها از روغن های بادام زمینی و کانولا استفاده می شود. روند سرخ کردن غذا در رستوران با خانه متفاوت است، همچنین در خانه روغن چند بار استفاده نمی شود.

متخصص قلب بیمارستان لنکس هیل نیویورک هم می گوید: «به طور کلی، مردم نباید نقش مصرف چربی در کاهش سلامت قلب را نادیده بگیرند.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، او ادامه می دهد: «حملات قلبی در اثر تجمع رسوبات چربی در شریان های عروق کرونر ایجاد می شود. مصرف چربی و مواد غذایی سرخ شده به طور مستقیم بر این بیماری تاثیر می گذارد. شکسته شدن یکی از پلاک های چربی در عروق می تواند منجر به حمله قلبی شود. این مطالعه بر این نکته تاکید می کند که بی شک غذاهای سرخ شده و چربی ارتباط مستقیم با بیماری قلبی دارند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات