برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

امکان تشخیص آلزایمر با آزمایش خون

امکان تشخیص آلزایمر با آزمایش خون محققان می گویند نشت رگ های خونی در مغز ممکن است نشانه اولیه ای از بیماری آلزایمر باشد.

محققان می گویند نشت رگ های خونی در مغز ممکن است نشانه اولیه ای از بیماری آلزایمر باشد.

به گزارش «بهپو»، محققان طی پنج سال روی 161 سالمند مطالعه کردند و دریافتند افرادی که بیشترین ضعف حافظه را از خود نشان داده اند، بیشترین نشت را در رگ های خونی مغز داشته اند؛ صرف نظر از اینکه این بیماران دارای پروتیین های مربوط به آلزایمر، «آمیلویید» و «تائو» بوده اند یا خیر.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این یافته ها به تشخیص زود هنگام آلزایمر کمک می کند و هدفی جدید در دارو درمانی به منظور کند کردن سرعت بیماری یا جلوگیری از آن ارائه می کند.

«بریسلاو زلوکوویچ»، محقق ارشد این مطالعه و مدیر موسسه نوروژنتیک دانشکده چک، می گوید: «این حقیقت که چه تائو و آمیلویید وجود داشته باشند چه نداشته باشند، ما نشت کردن رگ های خونی را می بینیم نشان می دهد که این فرایند در مبتلایان به اختلال شناختی کاملا جداگانه یا بسیار اولیه است.»

زلوکوویچ در مجله دانشگاهی افزود: «بسیار تعجب آور است که خونریزی حائل مغزی اتفاقی کاملا مستقل است و ارتباطی به عوامل دیگر ندارد.» حائل خونی مغز از رسیدن مواد مضر به بافت مغزی جلوگیری می کند. در برخی افراد این حائل با افزایش سن ضعیف می شود.

یکی دیگر از کارشناسان در ادامه توضیح داد: «اگر حائل خونی مغز به درستی کار نکند، احتمال آسیب وجود دارد.» او گفت: «این مساله نشان می دهد که عروق، مواد مغذی و جریان خون مورد نیاز نورون ها را به درستی تامین نمی کنند و احتمال ورود پروتیین های سمی به داخل آنها وجود دارد.»

محققان اضافه می کنند که این نتایج نگاه آنها را به بیماری آلزایمر بازتر کرده است. مهم نیست که افراد در نتایج پاتولوژی شان آمیلویید یا تائو داشته باشند یا خیر، در هرصورت احتمال اختلال شناختی در آنها وجود داشت.

این یافته ها اخیرا در مجله «Nature Medicine» منتشر شده است.

گام بعدی در این تحقیق تعیین میزان ضعف شناختی پس از آسیب به عروق خونی مغز است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، آلزایمر شایع ترین علت دمانس است؛ گروهی از اختلالات مغزی که باعث از دست دادن مهارت های فکری و اجتماعی می شود. در بیماری آلزایمر، سلول های مغزی از بین رفته و می میرند که نتیجه آن کاهش مداوم حافظه و عملکرد ذهنی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات