برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوامل پنهانی آلرژی زا در خانه که به ریه آسیب می زنند

عوامل پنهانی آلرژی زا در خانه که به ریه آسیب می زنند بهبود کیفیت هوای تنفسی در منازل نقش مهمی در سلامت دستگاه تنفسی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی چون آسم دارد. عوامل محرک با چشم قابل مشاهده نیستند، اما در هوایی که نفس می کشیم حضور دارند. شناخت آنها به بهتر شدن هوای تنفسی کمک می کند.

بیشتر ما می دانیم که گرد و غبار یا دود باعث تحریک ریه به ویژه در مبتلایان به بیماری های ریوی می شود؛ اما شاید تا پیش از خواندن این مقاله نمی دانستیم که سوسک یک عامل محرک قوی ریه در منازل است. یا رطوبت سازها که معمولا برای بهتر کردن هوای تنفسی خانه ها در فصول سرد سال استفاده می شوند خود عامل محرک ریه محسوب می شوند.

به گزارش «بهپو»، بهبود کیفیت هوای تنفسی در منازل نقش مهمی در سلامت دستگاه تنفسی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی چون آسم دارد. عوامل محرک با چشم قابل مشاهده نیستند، اما در هوایی که نفس می کشیم حضور دارند. شناخت آنها به بهتر شدن هوای تنفسی کمک می کند.

 

کپک

کپک نوعی قارچ است که ذرات کوچکی به نام اسپور را در هوا پخش می کند. اگر به قارچ آلرژی داشته باشید یا مبتلا به بیماری های ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریه -COPD- یا ضعف سیستم ایمنی باشید این ذرات منجر به عفونت های شدید ریه می شوند. اگر به کپک حساسیت دارید، هر گونه نشت آبی را در خانه تعمیر کنید و از محل تجمع کود و چمن دوری کنید.

 

گاز رادون

گاز رادون قابل بوییدن، لمس کردن و دیدن نیست. اما در امریکا عامل شماره 2 سرطان ریه بعد از سیگار کشیدن است. آزاد شدن اورانیوم طبیعی موجود در سنگ، خاک و آب عامل اصلی این وضعیت است. گاز رادون از طریق ترک ها و جداره ها و مجرا های لوله کشی و سیم کشی وارد ساختمان می شود. ذرات رادیواکتیو رادون با تنفس وارد ریه می شود و به ریه ها آسیب می رساند. در بعضی کشورها کیت های ساده ای وجود دارند که از طریق آنها می توان میزان گاز رادون منزل را اندازه گیری کرد.

 

فرش

فرش قارچ ها، ترشحات سوسک، گرد و غبار و گازهای سمی را در خود گیر می اندازد- و همه این ها به ریه آسیب می رسانند. با قدم زدن یا کشیدن جارو برقی روی فرش، این ذرات وارد هوا می شوند. همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت و نصب فرش هم مشکلاتی برای ریه ایجاد می کنند. بهتر است از قالیچه های کوچک استفاده کنید که بتوانید آنها را در خارج از منزل بتکانید. در بعضی از نقاط منزل می توانید از پارکت یا کفپوش های سخت استفاده کنید. فرش خود را سه بار در هفته جارو برقی و سالی یک بار بخار شو بکشید یا بشویید.

 

آفت کش ها

این مواد شیمیایی از محصولات مزرعه و باغچه تان حفاظت می کنند. اما اگر آنها را بخورید، لمس کنید یا تنفس کنید، منجر به مشکلات عصبی، هورمونی، چشمی، پوستی و ریوی می شوند. کارگران مزرعه و کسانی که با مزرعه در ارتباطند بیشتر در معرض مشکلات ریوی مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه COPD - هستند. کسانی که در محوطه آفت کش ها کار می کنند بهتر است از ماسک، عینک و لباس های ایمنی استفاده کنند، این لباس ها از نفوذ مواد شیمیایی به بدن انسان جلوگیری می کنند.

 

آتش بازی

رنگ به کار رفته در مواد آتش بازی از پودر نرم فلزات است که با انفجار به همه جا پخش می شود. اگر این مواد را تنفس کنید موجب تحریک آسم و بیماری های ریه و قلب خواهد شد. اگر به جشن آتش بازی دعوت شده اید سعی کنید تا جای ممکن از دود دور شوید. همچنین می توانید از ماسک های تنفسی فیلتر دار استفاده کنید که جلوی عبور ذرات را می گیرند.

 

ایربگ

یک ماده شیمیایی سفید و بی بو، به نام «سدیم آزید»، باعث می شود ایربگ بیرون بپرد و از فرد در تصادف اتومبیل محافظت کند. این ماده به صورت پودر نرمی است که منجر به آسم و دیگر مشکلات تنفسی می شود. میزان بالای آن باعث تجمع مایع در ریه می شود، دیواره های ریه را تحریک کرده و می سوزاند. اگر پس از باز شدن ایربگ دچار مشکلات تنفسی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

آرد

نانوا ها بیش از دیگران سرفه، خس خس و سختی تنفس را تجربه می کنند. این مساله بخاطر تنفس آرد است. مشکل تنفسی نانواها آنقدر شایع است که به آن «آسم نانواها» می گویند. این مشکل به مرور زمان بدتر می شود و آسم شدید و آسیب ریوی به دنبال دارد. به نظر می رسد آسم نانواها نه تنها روی نانواها بلکه روی خانواده شان هم تاثیر می گذارد که احتمالا به دلیل وجود گرد و ذرات آرد روی لباس، پوست و موی آنهاست.

 

لوازم گازسوز

اجاق گازها، فرها و هیترها از جمله عوامل پنهان مشکلات ریوی هستند. با سوختن گاز، ماده ای شیمیایی به نام اکسید نیتروژن آزاد می شود که ریه را می سوزاند، باعث سرفه و خس خس سینه و آسم می شود. همچنین سوزاندن چوب، روغن، زغال سنگ یا نفت سفید هم باعث چنین عوارضی می شود. اطمینان حاصل کنید که دستگاه گازسوزتان را درست نصب، تمیز و نگهداری می کنید و توجه بیشتری به چگونگی خروج گازهای مصرفی از خانه داشته باشید.

 

سوسک

بخشی از دست و پای سوسک های مرده و زنده به ذرات ریز گرد مانندی تبدیل می شوند که روی کف، تخت و مبلمان می نشینند. وقتی خانه را جارو می کنید این گرد و غبار را تنفس می کنید و به آلرژی و مشکلات تنفسی دچار خواهید شد. خردسالانی که با این وسایل در تماس هستند ممکن است دچار آسم شوند. پس بهتر است منزل را تا جایی که ممکن است تمیز نگه دارید؛ به ویژه پرده ها، فرش ها و وسایل پارچه ای را.

 

نگهداری پرنده ها

پرهای پرنده مملو از ذرات ریز است. مدفوع و ذرات ریز داخل پرهای پرنده باعث التهاب ریه و گاهی زخم های ریوی می شود. به این عارضه «بیماری کبوتر بازها» یا «ریه کبوتر بازها» می گویند. ممکن است پزشک به آن «پنومونی ذات الریه- ناشی از حساسیت بالا» بگوید. اگر در اطرافتان پرنده هست و دچار علایم تنفسی ناشی از آن شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

مزرعه داری

«ریه کشاورزان» نوع دیگری از پنومونی ناشی از حساسیت بالاست. سیستم ایمنی بدن به قارچ هایی که روی دانه ها، علف های هرز و یا نی ها رشد می کنند واکنش نشان می دهد و ریه ها را ملتهب می کند. اگر در مزرعه تولید محصولات لبنی، در میان گله داران و در محل های نمور برداشت محصول فعالیت می کنید وضعیتتان بدتر است. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که از قارچ ها دوری کنید، زیرا آنها عامل مهم مشکلات ریوی هستند. با رعایت نکات ایمنی حساسیتتان کم می شود. البته بعضی از داروها هم واکنش های آلرژیک را کم می کنند.

 

رطوبت ساز

به نظر می رسد رطوبت سازها کاملا بی ضررند و تنها کاری که می کنند این است که هوا را مرطوب می کنند تا بهتر نفس بکشید. اما جالب این جاست که این وسیله به دستگاه تنفسی افراد صدمه می زند. زیرا در دستگاه رطوبت ساز قارچ رشد می کند و با روشن شدن دستگاه وارد هوا می شود. چنین مشکلی در سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی منزل هم رخ می دهد. ریه هایی که به قارچ آلرژی دارند دچار التهاب می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، هر چند وقت یک بار سیستم تهویه هوای منزل را تمیز و سرویس کنید.

 

وان حمام

باکتری هایی در حمام های داخل خانه ایجاد می شوند که وقتی حمام را داغ می کنید و در بخار آن تنفس می کنید، وارد ریه هایتان می شوند. حتی ممکن است ریه هایتان ملتهب شوند و دچار تب، سرفه و مشکلات تنفسی شوید. اطمینان حاصل کنید که حمام ، دوش و استخر منزل را درست تمیز می کنید و برای بررسی مشکلات تنفسی هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید.

 

شمع

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، متداول ترین شمع ها از پارافین های نفتی، ساخته شده اند و مواد شیمیایی را در هوا آزاد می کنند که خطر واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی مانند آسم و حتی سرطان را افزایش می دهد. استفاده گاه به گاه از شمع مشکل خاصی ایجاد نمی کند، اما روشن کردن هر روز آن در طولانی مدت کار خوبی نیست. بهتر است شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل یا سویا را امتحان کنید، این مواد کم خطر تر هستند. مطمئن شوید وقتی شمع روشن است جریان هوای مطلوبی در محیط برقرار است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات