برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کم خوابی کودکان عامل چاقی در بزرگسالی

کم خوابی کودکان عامل چاقی در بزرگسالی نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می دهد کودکانی که خواب کافی ندارند نسبت به سایر کودکان در معرض خطر بیشتر چاق شدن هستند.

حتما شنیده اید که تماشای بیش از اندازه تلویزیون، خوردن اسنک های پرکالری و کاهش فعالیت بدنی با افزایش سرعت چاقی در کودکان ارتباط دارد، اما تحقیقی جدید نشان می دهد کمبود خواب هم عامل موثری در چاق شدن کودکان است.

به گزارش «بهپو»، نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می دهد کودکانی که خواب کافی ندارند نسبت به سایر کودکان در معرض خطر بیشتر چاق شدن هستند.

در این مطالعه الگوی خواب و وزن 1930 کودک 0 ماهه تا 13 ساله به مدت 5 سال مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق نشان داد کودکان 0 تا 4 سال که در شروع مطالعه خواب شبانه ناکافی داشتند، 5 سال بعد 80 درصد بیشتر در خطر چاق شدن بودند. این تفاوت به گفته محققان بزرگ و معنی دار است. به این ترتیب که در یک گروه 100 نفره کودکان که خواب خوبی ندارند در حدود 25 کودک یا تعداد بیشتری از آنها در نتیجه چاق خواهند شد.

 

رابطه بین خواب و چاقی

به همین دلیل است که محققان می گویند «سنین پیش از 5 سالگی پنجره ای حیاتی برای فرد محسوب می شود»؛ وقتی خواب شبانه ناکافی می تواند مرحله ای برای چاقی کودک در سنین بالاتر باشد. در این تحقیق تفاوت بین کودکانی که خواب کافی نداشتند با کودکانی که خواب کافی داشتند، تنها 45 دقیقه بود.

این تحقیق به بررسی علت رابطه کم خوابی با افزایش وزن نپرداخته است اگرچه محققان فاکتورهای زیادی را دخیل می دانند. آنها می گویند کودکانی که 6 تا 8 ساله هستند و خواب کافی ندارند در طول روز احساس ناراحتی می کنند و برای تسکین حال خود به خوردن روی می آورند.

همچنین هورمون هایی که در تنظیم اشتها نقش دارند؛ لپتین و گریلین، در بزرگسالانی که خواب کافی ندارند از بین می روند و ممکن است همین اتفاق در کودکان هم بیفتد که نتیجه آن افزایش وزن خواهد بود.

نظریه دیگری هم می گوید این امکان وجود دارد که کودکانی که خسته هستند نمی توانند یا نمی خواهند که فعالیت فیزیکی داشته باشند. واضح است که تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل اصلی این رابطه نیاز است.

یک نتیجه شگفت انگیز این مطالعه این بود که چرت زدن میانه روز خطر چاق شدن را کاهش نمی دهد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش خطر چاق شدن کودکان در سنین بزرگسالی را بهره مندی از خواب کافی و با کیفیت عنوان کردند. والدین باید شیوه های به خواب رفتن کودکان مثل خاموش کردن تلویزیون، خاموش کردن مانیتورها، کتابخوانی و زیر نظر گرفتن محتوای رسانه های مورد استفاده کودکان را بیاموزند و آنها را به یک عادت برای کودکانشان تبدیل کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات