برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سبک زندگی سالم در روزهایی که هوا آلوده است

سبک زندگی سالم در روزهایی که هوا آلوده است آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، 15 توصیه کلی که بیشتر مربوط به تغذیه و شیوه زندگی می شود، برای ساکنان کلانشهرهای سراسر جهان که در ماه هایی از سال با آلودگی هوا درگیر هستند، ارائه کرده است.

زمانی که میزان آلودگی هوا در کلانشهرها از حد مجاز خود فراتر می رود، شرایط اضطرار برای گروه های سنی و جنسی حساس یا بیماران قلبی و تنفسی به وجود می آید.

به گزارش «بهپو»، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، 15 توصیه کلی که بیشتر مربوط به تغذیه و شیوه زندگی می شود، برای ساکنان کلانشهرهای سراسر جهان که در ماه هایی از سال با آلودگی هوا درگیر هستند، ارائه کرده است.

 

این توصیه ها شامل موارد زیر می شوند:

1.به هیچ عنوان در روزهای آلوده سال، غذاهای خیابانی که در فضاهای باز تهیه و عرضه می شوند را خریداری و مصرف نکنید. این توصیه شامل انواع خوراکی ها، نوشیدنی ها، اسنک ها و دسرها می شود.

 

2.هرچند توصیه به عدم استعمال دخانیات برای تمام روزهای سال مطرح است، این نکته با تاکید بیشتری در روزهای آلوده سال باید رعایت شود. در روزهای آلوده سال، به هیچ عنوان به هیچ فردی اجازه کشیدن سیگار در فضاهای سرپوشیده را ندهید. اگر او به فکر سلامت خودش نیست، لزومی ندارد سلامت شما را بیش از اندازه به خطر بیندازد!

 

3.تا جایی که می توانید دور سفرهای داخل شهری غیرضروری را در روزهای آلوده سال خط بکشید. این توصیه با تاکید بیشتری برای کودکان، سالمندان، خانم های باردار و بیماران قلبی و تنفسی مطرح می شود.

 

4.در روزهای آلوده سال، حداقل روزی 2 تا 3 عدد میوه تازه فصل و 3 تا 5 وعده سبزی یا صیفی تازه یا بخارپز مصرف کنید تا آنتی اکسیدان های لازم برای مبارزه با عوامل آلاینده موجود در هوا که وارد بدنتان می شوند، دریافت کرده باشید. هر وعده سبزی و صیفی می تواند معادل یک لیوان در نظر گرفته شود.

 

5.حتما در منزل یا محل کار خود ، گلدان های طبیعی داشته باشید. بهترین گیاهان موجود برای تصفیه فضاهای سرپوشیده در شرایط آلودگی هوا، گیاهانی مانند پتوس یا گل سایه، گیاه گندمی و گیاه آگلونما هستند.

 

6.مصرف روزانه خوراکی های حاوی منیزیم می تواند احتمال بروز حساسیت، مشکلات تنفسی یا عفونت در اثر آلودگی هوا را کمتر کند. بنابراین بد نیست منابع غذایی حاوی منیزیم را در چنین روزهایی بیشتر مصرف کنید. اسفناج، بادام، شکلات تلخ، کینوا، غلات سبوسدار و آووکاد و منابع سرشار از منیزیم محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید: در هوای آلوده بهتر است چه مواد غذایی مصرف شود؟

 

7.به هیچ عنوان در روزهای آلوده سال برای ورزش یا پیاده روی به مکان های سرباز نروید یا فرزندان خود را برای تفریح به پارک نبرید.

 

باشگاه های ورزشی سرپوشیده یا سال نهای بازی سرپوشیده، انتخاب های مناسب تری برای این روزها هستند. ضمن اینکه شما می توانید در این روزها، ورزش یا سرگرمی های خانگی برای خود و فرزندانتان در نظر بگیرید.

 

8.بهتر است در این روزها، یک دستگاه کوچک خانگی برای تصفیه هوا داشته باشید. وجود این دستگاه برای خانواده هایی که کودک، سالمند، بیمار قلبی و تنفسی یا خانم باردار دارند، ضروری تر است.

 

9.حتما اگر در روزهای آلوده سال مجبور به خروج از منزل شدید، از ماسک های فیلتردار استفاده کنید. ماسک های معمولی، هیچ فایده ای در شرایط آلودگی هوا ندارند. بهترین ماسک های فیلتردار برای آلودگی هوا، ماس کهای N95 و N99 هستند -این ماسک ها در داروخانه های ایران هم در دسترس اند. البته ذرات خیلی سریع روی این ماسک ها را می گیرند و ماسک باید زود به زود عوض شود. به ویژه در زمان توفان گرد و غبار. نکته مهم این که این ماسک ها فقط جلوی ذرات را می گیرند و مانع آلاینده های گازی نمی شوند. برای آلاینده های گازی باید از ماسک های صنعتی کمک گرفت که استفاده از آنها در فضای شهری آسان نیست.

 

هنگام انتخاب و استفاده از ماسک برای جلوگیری از تاثیرات آلودگی و گردوغبار باید به چند نکته توجه کرد؛ در وهله اول ماسک باید کیفیت مناسبی داشته و برای گردوغبار یا آلودگی تهیه شده باشد. علاوه براین، هوا نباید از اطراف آن به داخل نشت کند. ماسک‌های ساده به هیچ وجه ارزشی ندارند. مضاف بر اینکه بسیاری از بیماران قلبی و ریوی ممکن است نتوانند از این ماسک‌ها استفاده کنند، به این دلیل که تنفس با استفاده از ماسک می‌تواند فعالیت قلبی - ریوی را افزایش دهد. علاوه براین افرادی که ریش بلند می‌گذارند یا صورتشان بدشکلی دارد نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند.

 

10.اگر درز پنجره ها باز است یا پنجره های دوجداره ندارید، حتما درز آنها را در روزهای آلوده سال با درزگیر بپوشانید.

 

11.اگر برای تعطیلات آخر هفته به طبیعت می روید، به هیچ عنوان آتش روشن نکنید و غذاهای کبابی نخورید. بهتر است از منزل، غذاهای ساندویچی یا کمی سوپ و آش گرم در فلاسک های مخصوص غذا با خودتان به پیک نیک ببرید. برای گرم شدن هم به جای روشن کردن آتش، حتما چای و نوشیدنی های گرم دیگر همراهتان داشته باشید.

 

12.اگر مسیر محل کار، مهمانی یا دانشگاه رفتن چند نفر از شما باهم یکی بود، از یک خودرو در روزهای آلوده سال برای رفت وآمد استفاده کنید و هر یکی- دو نفر، با یک خودروی شخصی راهی خیابان نشوید.

 

13.برای کاهش مصرف انرژی و کمک به کم شدن آلودگی هوا، کمی لباس های داخل خانه خود را ضخیم تر و بیشتر کنید تا بتوانید یکی- دو از شوفاژها یا بخاری های منزل را خاموش نگه دارید.

 

14.به هیچ عنوان در روزهایی که هوا آلوده است، در منزل یا محل کار خود شومینه روشن نکنید. شومینه ها، به شدت باعث اتلاف انرژی و آلوده تر شدن هوا در فضاهای سرپوشیده می شوند.

 

15.به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، در روزهای آلوده سال، بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو کمک بگیرید. خودروهای شخصی، نقش پررنگی در دامن زدن به آلودگی هوا دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات