برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با داروهایی که باعث سردرد می شوند

آشنایی با داروهایی که باعث سردرد می شوند طیف گسترده ای از داروها، از جمله بعضی از قرص های ضد بارداری، داروهای قلب و حتی مسکن ها، باعث سردرد می شوند. اگر دنبال مقصری برای سردردهای ضربانی می گردید، بد نیست نام داروهای مصرفی تان را هم در لیست بنویسید.

اگر دنبال مقصری برای سردردهای ضربانی می گردید، بد نیست نام داروهای مصرفی تان را هم در لیست بنویسید. همه داروها عوارض جانبی دارند و سردرد یکی از این عوارض است.

به گزارش «بهپو»، طیف گسترده ای از داروها، از جمله بعضی از قرص های ضد بارداری، داروهای قلب و حتی مسکن ها، باعث سردرد می شوند؛ اما اگر متوجه این سردردها شدید سر خود داروها را متوقف نکنید. همیشه با پزشک مشورت کنید، تا به کمک هم متوجه شوید قدم بعدی چه خواهد بود. پزشک پیشنهاد می کند دوز دارو را تغییر دهید یا داروی دیگری را تجویز می کند.

 

داروهای سردرد

خوب، این آن چیزی نیست که بخواهید بشنوید، اما حقیقت این است که برخی از داروهایی که برای درمان سردرد استفاده می شوند خود باعث سردرد می شوند. به این عارضه سردرد بازگشتی –سردرد ریباند- می گویند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که چندین بار در هفته از مسکن استفاده می کنید. با از بین رفتن اثر دارو، دوباره دچار سردرد می شوید و این باعث می شود بیشتر دارو مصرف کنید. در نهایت، می بینید که دچار سردردهای بیشتر و بیشتر و اغلب پر درد تر شده اید.

این مشکل هم درمورد داروهای بدون نسخه و هم در مورد داروهای تجویزی دیده شد است. بعضی از داروهایی که موجب سردرد می شوند عبارتند از:

  • آسپرین
  • استامینوفن
  • قرص خواب
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • داروهای مسکن کدیین
  • داروهای حاوی کافیین
  • داروهای میگرنی با نام تریپتان ها

بهترین راه برای درمان سردردهای بازگشتی این است که دیگر دارو را مصرف نکنید. با پزشک خود مشورت کنید تا داروهایی که ممکن است منجر به سردرد شود را به شما معرفی کند. گاهی می توان مصرف دارو را متوقف کرد اما گاهی لازم است به تدریج دوز را کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که وقتی دارو را متوقف می کنید، بعضی اوقات نشانه هایی از قبیل حالت تهوع، مشکلات خواب، اسهال یا سردرد شدید تر به سراغتان می آید. خبر خوب این است که اگر دارو را ترک کنید و سردرد بازگشتی از بین برود، داروهایی که برای سردرد می گیرید موثر واقع می شوند.

 

قرص های ضد بارداری

گزارش ها در مورد اثر این داروها متفاوت است. برخی از زنان مبتلا به میگرن این قرص ها را در درمانشان موثر می دانند. اما بسیاری دیگر هم می گویند قرص های ضد بارداری و سایر روش های کنترل هورمونی مانند پچ یا حلقه واژینال باعث میگرن می شوند.

اگر قرص ضدبارداری مصرف می کنید و دچار سردرد می شوید، ممکن است سردردتان به علت کاهش سطح استروژنی باشد که در طول روزهای مصرف قرص های غیر فعال یا دارونما رخ می دهد. در این مورد نکاتی مطرح می کنیم که می تواند کمک کننده باشد:

  1. قرص ضد بارداری مصرف کنید که تعداد روزهای قرص غیر فعال آن کمتر باشد.
  2. نوعی قرص ضد بارداری مصرف کنید که روزهای قرص غیرفعال نداشته باشد مانند قرص های سیزنال یا سیزنیک.
  3. از نوعی قرص ضد بارداری استفاده کنید که دارای مقدار کمتری استروژن است.
  4. در طول مصرف قرص های غیرفعال مسکن های سردرد بدون نسخه یا تجویزی مصرف کنید.
  5. نوعی قرص ضد بارداری استفاده کنید که فقط شامل پروژستین باشد - به جای ترکیب استروژن و پروژستین.
  6. در طول مصرف قرص های غیر فعال از قرص های استروژن دوز پایین و یا پچ های استروژن استفاده کنید.

 

نیترات ها

این دارو ها برای درمان درد قفسه سینه استفاده می شوند که در بیماری قلبی بروز می کند. نیترات ها به عنوان نیتروگلیسیرین هم شناخته می شوند. این داروها عروق خونی را گشاد می کنند تا خون به راحتی در قلب جریان پیدا کند.

سردرد یکی از عوارض جانبی مصرف نیترات است. ممکن است بلافاصله پس از مصرف دارو دچار سردرد خفیف تا متوسط ​​شوید، یا ممکن است در حدود 3 تا 6 ساعت بعد از آن میگرن شدیدی را تجربه کنید. تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور هم از جمله عوارض مصرف این دارو هاست. معمولا با مصرف کامل دارو در بدن، سردرد هم از بین می رود.

اگر نیترات مصرف می کنید و دچار سردرد می شوید، داروهای خود را ادامه دهید ولی با پزشک مشورت کنید. سعی نکنید خودتان دارو را قطع کنید. مصرف بعضی از داروهای میگرن–مثلا تریپتان- در بیماران قلبی خالی از خطر نیست.

 

درمان جایگزینی هورمون

درمان جایگزینی هورمون –HRT- برای کنترل علایم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه به کار می رود که ممکن است باعث سردرد شود.

اگر در طول این درمان سردرد دارید، با پزشک خود مشورت کنید. می توان با اعمال تغییرات متنوعی در نوع درمانتان درد را کاهش داد.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، پزشک با کاهش دوز HRT یا تغییر داروهای آن روش مناسب دیگری پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، پچ پوستی استروژن نوعی HRT است که استروژن کمتری آزاد می کند. این روش احتمال سردرد را به حداقل می رساند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات