برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری های پوستی که به دنبال هپاتیت C می آیند

بیماری های پوستی که به دنبال هپاتیت C می آیند هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که بیشتر از همه کبد را درگیر می کند، اما باعث مشکلات دیگری هم می شود. جوش، بثورات و لکه های خارش دار پوستی از اولین نشانه های عفونت هپاتیت C هستند.

هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که بیشتر از همه کبد را درگیر می کند، اما باعث مشکلات دیگری هم می شود. جوش، بثورات و لکه های خارش دار پوستی از اولین نشانه های عفونت «هپاتیت C» هستند.

به گزارش «بهپو»، اکثر اوقات، زمان زیادی طول می کشد تا افرادی که با ویروس هپاتیت C آلوده شده اند متوجه شوند به این بیماری مبتلا هستند. هپاتیت C معمولا سال های سال علایمی از خود بروز نمی دهد؛ اما با گذشت زمان تغییراتی در پوست ایجاد می شود که نشان می دهد ویروس قبلا به کبد آسیب زده است.

اگر متوجه هر کدام از این مشکلات پوستی شدید، به پزشک مراجعه کنید. دارو درمانی برای از بین بردن ویروس، مشکلات پوستی را هم برطرف می کند و از دیگر مشکلات جسمی جلوگیری می کند. اگر پیش از این هپاتیت C در شما تشخیص داده شده است پزشک باید از همه ناراحتی هایی که ویروس این بیماری یا درمان های آن در بدن شما ایجاد کرده اند، آگاه باشد.

 

آسیت

آسیت به تجمع مایع در شکم می گویند که با پدید آمدن زخم های ناخوشایند در کبد –سیروز- شناخته می شود. آسیب کبد منجر به بالا رفتن فشار خون در رگ های کبد، افزایش سریع وزن، مشکل تنفس و کبودی در بدن می شود.

پزشک احتمالا توصیه به رژیم کم نمک و مصرف داروهای دیورتیک می کند که آب را از بدنتان خارج کند. اگر این کار جواب ندهد، روش های دیگری برای تخلیه آب بدن به کار گرفته می شود. اگر هیچ چیز به بهبودتان کمک نکند، ممکن است نیاز به پیوند کبد باشد.

 

خونریزی و کبودی آسان

کبد مسوول ساختن چیزهایی است که به لخته شدن خون کمک می کنند. وقتی کبد دچار هپاتیت C شده باشد، نمی تواند به اندازه این مواد را تولید کند. در این شراط بدن با کوچکترین بهانه ای شروع به خونریزی می کند و توقف آن هم مشکل است. بدن این افراد به راحتی هم کبود می شود.

اگر قرار است تحت درمان های دندانپزشکی یا عمل های دیگر قرار بگیرید حتما پیش از آن پزشک را از بیماری خود مطلع کنید. اگر جایی از بدنتان بُرید روی آن را بپوشانید و با باند کشی تحت فشار قرار دهید و بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. در اورژانس برای جبران پلاکت از دست رفته پلاکت و برای کمک به لخته سازی، ویتامین K تزریق می کنند.

 

بیشتر بخوانید: کبودی چیست و چگونه درمان می شود؟

بیشتر بخوانید: دلایل ناشناخته کبود شدن بدن

 

اِدِم

تجمع مایع در بدن منجر به تورم ساق پا، پایین پا و مچ پا می شود. با اینکه احتمال آن کمتر است، اما گاهی تورم در دست و صورت هم دیده می شود.

در ادم هم همانند آسیت، پزشک توصیه به رژیم کم نمک و مصرف داروهای دیورتیک می کند که آب از بدنتان خارج شود.

 

خارش

سمومی که در خون تجمع پیدا کرده باعث زردی و خارش پوست می شوند. گاهی خارش فقط در دست و پا و گاهی در سراسر بدن احساس می شود. بعضی افراد می گویند انگار این خارش از اندام های درونی بدن است.

بعضی از درمان های هپاتیت C منجر به خشکی و خارش پوست می شوند. اگر مشکلتان خیلی شدید است با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروهای تجویزی کمک کننده هستند. حمام با جوی دوسر، مرطوب کننده ها، آنتی هیستامین ها و کرم های کورتیزون هم در تسکین علایم خشکی و خارش موثرند. اگر سیگار می کشید، ترک سیگار تا حدودی از خارشتان می کاهد.

 

زردی

زردی قسمت سفید چشم و پوست از عوارض ابتلا به زردی- یرقان- است. علت این است که توانایی کبد برای شکستن ماده ای شیمیایی به نام بیلی روبین پایین می آید. اگر مقدار زیادی بیلی روبین در خون باشد، پوست زرد می شود.

ممکن است اولین نشانه آلوده شدن به هپاتیت C ، زردی باشد، همچنین ممکن است این عارضه پس از سال ها ابتلا به عفونت و سیروز ظاهر شود. اگر فکر می کنید زردی دارید، به پزشک مراجعه کنید. برای درمان این بیماری، باید عفونت هپاتیت C و آسیب کبدیِ عامل آن را درمان کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت زردی پوست در بزرگسالان

 

لیکن پلان

لیکن پلان به شکل برآمدگی های بنفش رنگی است که معمولا روی مچ دست پیدا می شود، اما ضایعات پوستی در هر جای بدن ممکن است ظاهر شوند. لکه های حاصل از لیکن پلان به شکل ضایعات توری مانند و زخم های دهانی هم بروز می کنند. علت لیکن پلان مشخص نیست، اما بسیاری از مبتلایان به آن، هپاتیت C هم دارند.

درمان لیکن پلان به صورت زیر است:

  • مصرف استرویید برای کاهش تورم و قرمزی
  • مصرف آنتی هیستامین برای خارش
  • نور درمانی -PUVA- برای از بین بردن لکه های پوستی
  • پماد یا قرص رتینوییک اسید
  • کرم ها و پمادهایی برای درمان اگزما

اگر ضایعات دهانی دارید، از چیزهایی که آنها را بدتر می کنند، مثل مصرف تنباکو، مرکبات و گوجه فرنگی اجتناب کنید. دو بار در روز دندان هایتان را بشویید و روزانه نخ دندان بکشید. حداقل یک بار در سال چکاپ سرطان دهان بدهید.

 

اریتم اکرال نکرولیتیک

اریتم اکرال نکرولیتیک «Necrolytic Acral Erythema» بیماری پوستی نادر گاهی از علایم اولیه عفونت هپاتیت C است. این بیماری منجر به ایجاد لکه های پوستی روی پاها و دست ها می شود که شبیه پسوریازیس هستند. علت این بیماری روشن نیست، اما به نظر می رسد مصرف مکمل روی به سرعت آن را محو می کند.

 

پورفیری پوستی تاردا

پورفیری موجب بروز تاول های دردناک و شکنندگی پوست می شود که در نور آفتاب بدتر می شود. در این عارضه، پروتیینی به نام پورفیرین در کبد ساخته می شود، سپس به جریان خون وارد می شود و از این طریق خود را به پوست می رساند.

پورفیری پوستی تاردا منجر به عوارض زیر هم می شود:

  • تیره شدن یا روشن شدن پوست
  • زخم
  • مو ی زاید صورت
  • ریزش مو

 

درمان پورفیری پوستی تاردا:

  • انجام منظم فصد خون یا فلبوتومی برای خروج خون از بدن. با این کار میزان آهن و پورفیرین خون به حد نرمال می رسد.
  • مصرف داروهایی برای تخلیه پورفیرین از کبد و انتقال آن به ادرار

· حفاظت پوست از نور آفتاب با استفاده از کرم های ضد آفتاب و دور نگه داشتن بدن از نور

 

پورپورا –لکه های خونی

پورپوراها لکه های قرمز یا بنفش به اندازه ته یک میخ یا حدودا به اندازه یک و نیم سانتی متر هستند. این ضایعات خارش و درد دارند. در مبتلایان به هپاتیت C این بثورات معمولا نشانه ابتلا به کرایوگلوبولینمی هستند. کرایوگلوبولینمی مشکلی عروقی است که در آن پروتیین های خون در هوای سرد به هم می چسبند. این توده های پروتیینی در رگ های کوچک و متوسط ​​تجمع پیدا می کنند و مانع جریان خون می شوند.

داروهای درمان ویروس هپاتیت  C این مشکل را رفع می کنند. اگر پورپورا یا کرایوگلوبولینمی در شما شدید باشد پزشک به استرویید درمانی می پردازد.

 

پدیده رینود

اگر انگشتان دستتان در هوای سرد سفید یا آبی می شود، احتمالا به رینود مبتلا هستید. انگشت پا، بینی یا گوش هم ممکن است دچار این عارضه شود. وقتی رگ های خونی در سرما منقبض می شوند، جریان خون کم و فرد دچار درد، بی حسی و مورمور می شود.

تا جایی که می توانید از سرما دور باشید. اگر دست و پایتان دچار سرما شد، به سرعت آنها را گرم کنید. سیگار را ترک کنید و سعی کنید از استرس دوری کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا دارو تاثیری در بهبودی شما دارد. داروهای اختلال نعوظ، سیلدنافیل و تادالافیل در این موارد استفاده می شوند.

 

رگ های عنکبوتی

رگ های عنکبوتی -آنژیوم عنکبوتی- به صورت دسته ای از رگ های نازک است که در نزدیکی سطح پوست ظاهر می شوند و با نام تلانژکتازی هم شناخته می شوند. این آنژیوم ها در هر جایی از بدن ممکن است ظاهر شوند، اما اغلب روی صورت و تنه بروز می کنند. هنگامی که روی آنها فشار می آورید، ناپدید می شوند و هنگامی که دستتان را بر می دارید، دوباره می آیند.

این تظاهرات پوستی خطری ندارند و به درمان نیاز ندارند و فقط ممکن است ظاهری ناخوشایند داشته باشند.

 

اختلال ناخن تِری

این عارضه که در آن ناخن ها به رنگ سفید مات با خطوط قهوه ای مایل به قرمز یا صورتی در می آیند با بیماری سیروز کبدی در ارتباط است.

 

کهیر -اورتیکاریا

بیشتر مبتلایان به هپاتیت به کهیرخارش دار دچار می شوند. فرق این کهیر با کهیرهای آلرژیک این است که کهیرهای هپاتیت بیشتر از چند ساعت دوام دارند و اثر قهوه ای رنگی از خود به جا می گذارند.  برای درمان کهیر از داروهای آنتی هیستامین کمک می گیرند.

 

مشکلات ناشی از مصرف داروهای هپاتیت C

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، داروهای هپاتیت C مانند بسیاری از داروها، خالی از عوارض جانبی نیستند. شایع ترین عوارضی که این داروها روی پوست ایجاد می کنند عبارتند از:

  • راش های پوستی: بثورات خشک و خارش دار در دست و پا – پروریتوس.

  • آلوپسی: ریزش مو که در درمان هپاتیت C کم پیش می آید، اما احتمال آن وجود دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات