برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افزایش خطر بیماری های قلبی با مصرف 2نوع داروی دیابت

افزایش خطر بیماری های قلبی با مصرف 2نوع داروی دیابت دو کلاس داروی دیابت نوع 2 وجود دارند که سطح قند خون را کاهش می دهند، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که این داروها خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می دهند.

دو کلاس داروی دیابت نوع 2 وجود دارند که سطح قند خون را کاهش می دهند، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که این داروها خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می دهند.

به گزارش «بهپو»، این کلاس های دارویی عبارتند از سولفونیل اوره و انسولین بازال –انسولین پایه. سولفونیل اوره بدن را به تولید انسولین بیشتر وادار می کند، این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود و از دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفته است. اما انسولین بازال یک داروی تزریقی است و در طول روز به تدریج در بدن آزاد می شود.

این مطالعه نشان می دهد که داروهای جدیدتر -و معمولا گرانتر- احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته را پایین می آورند.

نویسنده تحقیق «متی اوبرین» می گوید: «یافته های جدید نشان دهنده لزوم تغییر الگو در نحوه درمان دیابت است.»

در حال حاضر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داروی متفورمین مصرف می کنند و اگر به درمان دوم نیاز داشته باشند، اغلب سولفونیل اوره یا انسولین بازال دریافت می کنند. اما یافته ها نشان دهنده این است که شاید این درمان مناسب نباشد.

اوبرین توضیح می دهد: «افرادی که شروع به مصرف سولفونیل اوره و انسولین بازال می کنند، احتمال بیماری قلبی عروقی را بسیار بالا می برند. در حالی که داروهای جدید خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهند و ما باید ابتدا برای درمان دیابت نوع 2 به سراغ آنها برویم.»

اما آنچه در عمل اتفاق می افتد اینطور نیست. « جویل زونشین»، مدیر مرکز دیابت بالینی در مرکز پزشکی مونتفیور نیویورک، می گوید تنها 10 تا 15 درصد بیماران با داروهای جدیدتر دیابت درمان می شوند.

زونشین می گوید: «بیشتر بیماران داروهایی دریافت می کنند که تاثیر کمتری دارد و امکان ناراحتی های قلبی عروقی را بالا می برند.»

طبق اطلاعات انجمن دیابت آمریکا -ADA- حدود دوازده کلاس مختلف داروی دیابت وجود دارد. اوبرین و همکارانش این مطالعه را شروع کردند، زیرا هیچ توافق قوی وجود ندارد که کدام یک از این داروها برای استفاده در خط اول درمان مفید هستند.

او می گوید: «هنگامی که دیابت نوع 2 را در افراد تشخیص می دهیم، به آنها متفورمین می دهیم؛ زیرا متفورمین در همه موارد توصیه می شود، اما اگر متفورمین دیگر موثر نباشد یا بیمار دچار عدم تحمل دستگاه گوارش باشد، گزینه بعدی هرچیزی ممکن است باشد. هیچ کس نمی داند کدام انتخاب دارویی بهترین است. اما ما می خواستیم دقیق تر بدانیم بهترین انتخاب پس از متفورمین کدام است.»

اوبرین می گوید در حال حاضر باید تغییری در نحوه درمان ایجاد کنیم. او اظهار کرد: «به عقیده من ما شواهد کافی از مطالعه خودمان و مطالعات دیگر داشته ایم که سولفونیل اوره و انسولین بازال دیگر نباید به طور پیش فرض برای انتخاب دوم انتخاب شوند.»

زونشین هم در این زمینه با او موافق است، با توجه به مزایای داروهای جدیدتر، او پیشنهاد می کند که باید این داروها را زودتر از ناکارامد شدن متفورمین استفاده کرد.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، زونشین می گوید: «به عقیده من داروهای جدیدتر دیابت باید از ابتدا به همراه متفورمین مصرف شوند. این داروها به کاهش وزن کمک می کنند و منجر به افت یکباره قند خون –هیپوگلیسمی- نمی شوند و از بیماری قلبی عروقی جلوگیری می کنند.»

اوبرین، تاکید کرد که هیچکس نباید بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف دارو کند.

از انواع سولفونیل اوره می توان کلرپروپامید ، گلیمپرید، گلیپیزید و گلیبورید را نام برد. انسولین بازال هم شامل گلارژین و دگلودک است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات