برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ناشتا بودن دیابتی ها برای آزمایش خون، خطرناک است

ناشتا بودن دیابتی ها برای آزمایش خون، خطرناک است ناشتا بودن قبل از انجام آزمایش خون برای بسیاری از افراد کمی سخت است، اما برای مبتلایان به دیابت خطرناک است.

گاهی پیش می آید که پزشک برای بررسی مشکلی تجویز آزمایش خون می کند. بیشتر اوقات باید برای انجام آزمایش خون ناشتا بود، اما این امر همیشه صادق نیست.

به گزارش «بهپو»، ناشتا بودن قبل از انجام آزمایش خون برای بسیاری از افراد کمی سخت است، اما برای مبتلایان به دیابت خطرناک است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که حدود 22 درصد مبتلایان به دیابت که ناشتا به آزمایشگاه رفته اند، در زمان انتظار برای انجام تست دچار افت قند خون -هیپوگلیسمی- شده اند. محققان همچنین دریافته اند که حدود یک سوم افرادی که سابقه افت قند خون دارند نمی دانند چه کارهایی انجام دهند که وقتی ناشتا آزمایش می دهند دچار هیپوگلیسمی نشوند.

محققان اظهار داشتند که ناشتا بودن برای انجام آزمایش ضرورتی ندارد.

«صالح الدوزوقی»، سرپرست این تحقیق و رییس بخش غدد درون ریز دانشگاه ایالتی میشیگان، توضیح داد: «متداول ترین آزمایشی که میلیون ها نفر، آن را ناشتا انجام می دهند آزمایش کلسترول است، اما بیشتر پزشکان نمی دانند که برای این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست. در اروپا و کانادا دستورالعمل صریح پزشکی می گوید نیازی به ناشتا بودن نیست.»

مبتلایان به دیابت اگر ندانند چگونه با افت قند خونشان مواجه شوند این عارضه برایشان بسیار خطرناک خواهد بود. محققان تایلندی گزارش داده اند زنی که در حالت ناشتا منتظر انجام آزمایش خون بود دچار افت قند خون شد و قلب او ایستاد، متاسفانه عمیات احیای او ناموفق ماند.

آزمایش ها نشان می دهند که سطح قند خون او به صفر رسیده بود. سطح نرمال روزانه قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر است. طبق نظر انجمن دیابت آمریکا، قند خونی که زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد کم محسوب می شود.

اخیرا مطالعه دیگری در میشیگان روی 350 نفر صورت گرفت که سن آنها به طور میانگین 61 سال بود.

یافته ها نشان داد که هفتاد درصد از آنها به علت ناشتا بودن پیش از انجام آزمایش خون دچار افت قند خون شده اند. از آن دسته افرادی که به دلیل مصرف بعضی داروها بیشتر در معرض خطر افت قند خون بودند، 22 درصدشان در زمان انتظار برای انجام آزمایش دچار هیپوگلیسمی شدند.

الدوزوقی نمی گوید کنترل کلسترول برای مبتلایان به دیابت مهم نیست. در واقع، او پیشنهاد می کند که اکثر افراد مبتلا به دیابت داروهای کلسترول مصرف کنند.

منظور او این است که افراد مبتلا به دیابت برای انجام یک آزمایش دقیق کلسترول نیازی به حذف صبحانه ندارند. این دستورالعمل در ایالات متحده هم به کندی در حال به کارگیری است.

در میان بیماران، افرادی که بیشتر در معرض افت قند خون در حالت ناشتا هستند، آن هایی هستند که از انسولین یا داروهای سولفونیل اوره یا مگلی تینید استفاده می کنند. مبتلایان به دیابت نوع 1 به علت ضرورت مصرف انسولین، بیشتر در معرض خطر هستند.

الدوزوقی افزود افراد مسن و افرادی که قبلا دچار بیهوشی ناشی از هیپوگلیسمی شده اند هم در معرض خطر ابتلا به افت قند خون هستند.

«جول زونشین»، مدیر مرکز بالینی دیابت در شهر نیویورک، می گوید این مطالعه ضرورت تحقیق در مورد گزینه های جدید درمان دیابت نوع 2 را آشکار می کند. بیماران نباید داروهایی مصرف کنند که قند خونشان را بیش از حد کاهش دهد.

او می گوید: «داروهای موثرتری وجود دارند که فواید بیشتری دارند.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، زونشین می گوید، افرادی که باید ناشتا باشند می بایست در مورد نحوه مدیریت داروهای خود قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنند.

نتایج مطالعه اخیر در مجله بین المللی غدد درون ریز منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات