برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیش از لمینت دندان هایتان بخوانید

پیش از لمینت دندان هایتان بخوانید لبخند آنهم زیبا و دلنشینش خواسته هر کسی است؛ اما مشکلات دهان و دندان گاه آرزوی یک لبخند زیبا را به دلمان می نشاند. ترمیم و زیباسازی دندان ها راه حلی است که پیشرفت علم دندانپزشکی در اختیارمان قرار داده است. یکی از روش های زیباسازی دندان ها که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، ونیر دندان است.

گاهی اوقات پیش می آید که دوست داریم لبخند بزنیم، ولی ظاهر ناخوشایند لبخندمان ما را از این کار باز می دارد. شاید نامطلوب ترین اتفاق برای ما این باشد که خنده و خوشحالی برایمان ناراحتی بیاورد. بسیاری از ما برای رفع این مشکل ناچار به اصلاح لبخند و ترمیم و زیباسازی دندان ها هستیم. برای ساختن یک لبخند زیبا روش های متنوعی وجود دارد که ونیر یکی از این روش ها است.

به گزارش «بهپو»، ونیرها نوعی روکش دندانی بسیار نازک، سفارشی ساز و همرنگ دندان هستند که برای پوشش سطح دندان ها و برای بهبود ظاهر آنها ساخته می شوند. این روکش ها به سطح دندان می چسبند تا اشکالات رنگ، شکل، اندازه و یا طول دندان را برطرف کنند.

ونیرها دو دسته اند. دسته اول ونیرهای پرسلن -که با نام ونیر پرسلاین، ونیر چینی و ونیر سرامیک هم خوانده می شوند- و دسته دوم ونیرهای کامپوزیت - که با نام رزین هم شناخته می شوند. معروف ترین نامی که ونیرهای سرامیکی با آن ها خوانده می شوند «لمینت» است. «ونیرهای سرامیکی» نسبت به «ونیرهای کامپوزیت» بهتر در برابر لکه ها مقاومت می کنند و انعکاس نور آن ها به دندان های طبیعی شبیه تر است. در این مقاله به کاربرد، روش آماده سازی و قرار گیری ونیرهای سرامیکی می پردازیم.

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید بدانید کدام نوع ونیر برای شما مناسب است ابتدا می بایست با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

 

لمینت کدام دسته از مشکلات دندانی را حل می کند؟

لمینت -ونیر سرامیکی- می تواند مشکلات دندانی زیر را پوشش دهد:

● دندان هایی که تغییر رنگ داده اند – تغییر رنگ می تواند به علت درمان کانال ریشه؛ لکه های تتراسایکلین یا داروهای دیگر، مصرف بیش از اندازه فلوراید یا مصرف زیاد پر کننده رزینی باشد.

● فرسایش دندان

● شکستگی یا لب پر شدن دندان

● دندان هایی که دارای سطح ناهموار و نامنظم هستند یا بد شکلند

● دندان هایی که دارای فاصله زیاد هستند

 

روش قرار دادن لمینت

گذاشتن لمینت دندانی معمولا به سه جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد - یکی برای مشاوره و دو جلسه برای ساخت و قرارگیری آن. این فرایند گاهی تنها روی یک دندان و گاهی روی چند دندان به طور همزمان صورت می گیرد و جزییات آن به صورت زیر است:

1- فرایند تشخیص و برنامه ریزی برای درمان: این کار اولین قدم برای بازگرداندن زیبایی دندان است و نیاز به مشارکت فعال شما دارد. به پزشک توضیح دهید که می خواهید نتیجه کار چطور باشد. در این جلسه، دندانپزشک دندان های شما را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که لمینت ها برای شما مناسب هستند و در مورد روند و برخی از محدودیت های آن با شما بحث خواهد کرد. همچنین ممکن است عکس اشعه ایکس بگیرد و از دهان و دندان شما قالب بگیرد.

2- آماده سازی: برای تهیه لمینت، دندانپزشک حدود نیم میلی متر از مینای دندان را می تراشد که تقریبا برابر با ضخامت روکشی است که به سطح دندان اضافه می شود. قبل از تراشیدن مینای دندان، شما و دندانپزشکتان با مشورت هم تصمیم می گیرید که نیاز به بی حسی موضعی هست یا خیر. بعد، دندانپزشک از دهان شما قالبی خواهد گرفت. این قالب به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود و در آن جا روکش منحصر به فردی برای شما ساخته می شود. معمولا 2-4 هفته طول می کشد تا دندانپزشک لمینت را از آزمایشگاه دریافت کند. اگر در این فاصله زمانی ظاهر دندان هایتان ناخوشایند است، می توان از روکش های دندانی موقت استفاده کرد.

3- باندینگ: قبل از اینکه روکش دندان به طور دایمی روی دندان های شما چسبانده شود، دندانپزشک به طور موقت آن را روی دندانتان قرار خواهد داد تا رنگ و اندازه آن را بررسی کند. او به طور مکرر لمینت را برداشته و برش می دهد تا به اندازه مناسب شما برسد. در مرحله بعد، برای گذاشتن لمینت، باید دندان هایتان تمیز شوند. برای این کار دندان ها پولیش و اِچ می شوند. اچ کردن، دندان ها را برای فرایند قرارگیری روکش آماده می کند. سیمان ویژه روی لمینت گذاشته می شود و سپس لمینت روی دندان قرار می گیرد. وقتی که جای لمینت روی دندان مناسب باشد، دندانپزشک نور ویژه ای روی لمینت می تاباند که مواد شیمیایی سیمان را فعال می کنند و باعث می شوند به سرعت سخت شود. مرحله نهایی شامل پاک کردن سیمان اضافی، بررسی وضعیت دندان ها به هنگام جویدن و تنظیم نهایی لمینت است. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد یکی دو هفته بعد به او مراجعه کنید تا بررسی کند لثه ها به حضور لمینت چه واکنشی نشان داده اند و وضعیت قرار گیری لمینت ها چطور است.

 

مزایای لمینت دندان چیست؟

● ظاهر طبیعی و زیبا دارند.

● بافت دندان، لمینت سرامیکی را به خوبی تحمل می کند.

● روکش های سرامیکی در برابر لکه مقاوم هستند.

● رنگ روکش سرامیکی را می توان انتخاب کرد و برای دندان های تیره روکش های سفیدتر را انتخاب کرد.

● استفاده از لمینت یک روش محافظه کارانه برای تغییر رنگ و شکل دندان است؛ به طور کلی، لمینت ها مانند روش تاج نیازی به شکل دهی وسیع دندان ندارند، اما جایگزین قوی تر و ظریف تری محسوب می شوند.

 

معایب لمینت دندانی چیست؟

● این فرایند برگشت پذیر نیست.

● لمینت ها هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت رزین ها دارند.

● این قطعات در صورت شکستن یا ترک خوردن قابل ترمیم نیستند.

● از آنجا که مینای دندان تراشیده شده است، دندان به نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد و حساس تر است.

● لمینت ها دقیقا با رنگ بقیه دندان ها مطابقت ندارند. همچنین، بعد از قرار گیری رنگ روکش را نمی توان تغییر داد و اگر می خواهید دندان هایتان را سفید کنید باید قبل از قرار دادن لمینت این کار را انجام دهید.

● اگر چه احتمال افتادن لمینت ها بسیار کم است، اما برای به حداقل رساندن احتمال این رخداد، بهتر است از جویدن ناخن ها؛ ته مداد، یخ یا سایر اشیای سخت پرهیز کنید و فشار بیش از اندازه روی دندان ها وارد نکنید.

● توجه داشته باشید که دندان های روکش دار هنوز هم می توانند دچار پوسیدگی شوند، گاهی نیاز به این است که دندان به طور کامل با تاج پوشش دهی شود.

● لمینت برای افرادی که دندان های ناسالم دارند - پوسیدگی یا بیماری فعال لثه -  کسانی که دندان های ضعیفی دارند -در اثر پوسیدگی، شکستگی یا پر شدگی های وسیع- یا کسانی که مینای دندانشان کافی نیست، انتخاب خوبی محسوب نمی شود.

● افرادی که دچار دندان قروچه هستند، گزینه مناسبی برای لمینت پرسلن نیستند، زیرا ممکن است باعث شکستگی و ترک خوردن روکش سرامیکی شوند.

 

لمینت ها چقدر عمر می کنند؟

لمینت معمولا بین 7 تا 15 سال عمر می کند. پس از این زمان، باید آنها را تعویض کرد.

 

آیا لمینت ها نیاز به مراقبت ویژه دارند؟

لمینت ها نیازی به مراقبت خاصی ندارند. فقط می بایست نکات بهداشتی دهان و دندان، از جمله مسواک زدن، مصرف دهانشویه و استفاده از نخ دندان را رعایت کنید.

با اینکه ونیرهای سرامیکی در برابر لکه ها مقاومند، اما گاهی دندانپزشک توصیه می کند که از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه پرهیز کنید.

 

آیا جایگزینی برای لمینت ها وجود دارد؟

بله، باندینگ و تاج از جمله روش های جایگزین هستند. اگر نیاز به اعمال تغییرات زیاد روی شکل دندان داشته باشیم، اما نه به اندازه ای که نیاز به تاج باشد، لمینت راه حل بسیار مناسبی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات