برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زایمان وی بک، خطرات و منافع پیش رو

زایمان وی بک، خطرات و منافع پیش رو بسیاری از زنانی که به هر دلیلی زایمان سزارین داشته اند با توجه به عوارض آن دوست دارند بدانند آیا در زایمان بعدی این امکان وجود دارد که نوزاد خود را طبیعی به دنیا آورند؟ پاسخ این سوال بله است، اما اینکه در نهایت چه تصمیمی گرفته شود به عوامل دیگری هم بستگی دارد.
اگر باردار هستید و آخرین فرزندتان از طریق سزارین به دنیا آمده است، احتمالا سوالتان این است که آیا می توانید زایمانی طبیعی داشته باشید یا خیر؟ پاسخ این است که با استفاده از روش «وی بک» –VBAC- بسیاری از زنان می توانند پس از سزارین زایمانی طبیعی داشته باشند، اما اینکه در نهایت چه تصمیمی گرفته شود به عوامل دیگری هم بستگی دارد.
به گزارش «بهپو»، ایمنی شما و نوزادتان مهمترین چیزی است که باید در نظر گرفت؛ وی بک همیشه هم بی خطر نیست.
اگر تلاش دارید زایمان طبیعی داشته باشید و عوامل خطرساز شما را تهدید می کند، ممکن است مشکلاتی جدی برای شما و نوزادتان ایجاد شود، بعضی از این مشکلات زندگی فرد را تهدید می کنند. به همین دلیل حتما می بایست با پزشک خود در مورد این خطرات صحبت کنید.
 

وضع سلامتی تان چطور است؟

زایمان طبیعی نیاز به داشتن سلامت عمومی دارد تا شما و نوزاد را از خطرات حفظ کند. اگر پزشک بگوید که هردوی شما به اندازه کافی سالم هستید، ممکن است حتی اگر نوزادتان دوقلو باشد هم بتوانید به راحتی وی بک انجام دهید.
گاهی اوقات انجام وی بک خالی از خطر نیست. عوامل زیر خطر زایمان وی بک را افزایش می دهند:
 
  • چاقی -شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر
  • پره اکلامپسی -فشار خون بالا در بارداری
  • سن -معمولا بیشتر از 35 سال
  • انجام سزارین قبلی در 19 ماه گذشته
  • بزرگ بودن جنین
 

نوع برش سزارین قبلی

یکی از مسایل مهمی که شما و پزشکتان باید در مورد آن صحبت کنید نوع برشی است که در نتیجه سزارین روی رحم شما ایجاد شده است – این برش معمولا همان برشی است که روی شکمتان ایجاد شده است، اما گاهی در جهت دیگر زده می شود. پزشکان برش سزارین را در دو جهت مختلف انجام می دهند:
  1. برش عمودی از بالا به پایین
  2. برش عرضی از راست به چپ
 
اگر برش شما عمودی باشد، نمی توانید زایمان وی بک را تجربه کنید. احتمال زیادی وجود دارد که هنگام تلاش برای زایمان طبیعی، بخیه پاره شود و این امر به مادر و کودک آسیب خواهد زد. مادر باید در ادامه تحت سزارین قرار بگیرد.
اگر برش شما پایین و عرضی باشد، معمولا پزشک به شما اجازه می دهد وی بک را امتحان کنید؛ البته اگر عوامل خطر دیگر در شما اندک باشد.
 

کدام بیمارستان؟

به هر بیمارستانی نمی توانید بروید. با مشورت پزشکتان به دنبال بیمارستانی باشید که در آن زایمان وی بک انجام می شود و تجربیات لازم را در این زمینه داراست.
اگرچه خطر پارگی بخیه در وی بک کم است، اما بیمارستان باید آماده باشد که با شرایط محتمل اورژانس مواجه شود. بعضی از بیمارستان ها به راحتی نمی توانند به این گونه مشکلات رسیدگی کنند.
 

کم خطر یا بدون خطر

احتمال پارگی رحم در زنانی که تلاش می کنند از طریق وی بک زایمان کنند، کم است اما غیر ممکن نیست. حتی اگر برش رحم مادر، عرضی و وضعیت سلامت عمومی او خوب باشد هیچ پزشکی نمی تواند 100٪ مطمئن باشد که هیچ خطری مادر را تهدید نمی کند.
حتی اگر پارگی در کمتر از 1٪ از وی بک ها اتفاق بیفتد، بعضی از زنان نمی خواهند خود را در معرض این خطر قرار دهند، زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد، عوارض خطرناکی را در پی دارد. پس مادر باید از تمام احتمالات آگاه باشد وگزینه های پیش روی خود را سبک سنگین کند. او می بایست قبل از اینکه انتخاب خود را بکند با پزشک مشورت کند.
 

فواید وی بک

اگر وی بک جزو انتخاب های شماست و علاقه دارید زایمان طبیعی انجام دهید، به شما حق می دهیم، زیرا برای این انتخابتان دلایل مثبت زیادی وجود دارد. حدود 70٪ از زنانی که می خواهند زایمان طبیعی داشته باشند می توانند با موفقیت وی بک را پشت سر بگذارند. بقیه آنها، به دلیل مشکلاتی که در طی زایمان رخ می دهد، نیازمند سزارین خواهند بود.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، وی بک فواید زیادی دارد و بسیاری از زنان نمی توانند از فواید آن بگذرند. اگر زایمان وی بک در شما با موفقیت سپری شود به مزایای زیر دست خواهید یافت:
 
  • برشی روی بدنتان ایجاد نمی شود و جراحی را تجربه نخواهید کرد
  • خون کمتری از دست می دهید
  • بهبودی سریع تر حاصل می شود
  • احتمال ابتلا به عفونت کاهش می یابد
  • در معرض جراحت مثانه یا روده قرار نمی گیرید
  • مشکلات ناشی از زایمان های بعدی در شما کاهش می یابد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات