برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راه کارهایی برای کوچکتر کردن منافذ باز پوست

راه کارهایی برای کوچکتر کردن منافذ باز پوست هر نوع پوست، چرب، نرمال یا خشک، می تواند دارای منافذ بزرگ و باز باشد. این عارضه به پوست ظاهری خسته و بی نشاط می دهد، به ویژه اگر منافذ با ذرات کثیفی، باکتری، چربی یا سلول های مرده پر شوند.
پوست بزرگترین عضو بدن است و شامل میلیون ها منفذ می شود که بیشتر آنها با چشم قابل مشاهده نیستند. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه می دهند تا نفس بکشد. هر منفذ حاوی یک فولیکول مو و غدد سباسه –غدد چربی- است که روغنی به نام سبوم تولید می کنند.
به گزارش «بهپو»، غدد سباسه در منافذ روی صورت، کمر، قفسه سینه و کشاله ران بیشترین فراوانی را دارند. هورمون ها در تحریک این غدد نقش مهمی دارند تا مقادیر فراوانی سبوم تولید کنند. به همین دلیل منافذ روی صورت، به ویژه روی بینی، پیشانی و گونه بزرگتر از سایر نقاط بدن هستند.
هر نوع پوست، چرب، نرمال یا خشک، می تواند دارای منافذ بزرگ و باز باشد. این عارضه به پوست ظاهری خسته و بی نشاط می دهد، به ویژه اگر منافذ با ذرات کثیفی، باکتری، چربی یا سلول های مرده پر شوند.
منافذ باز از لحاظ پزشکی یک نگرانی محسوب نمی شوند، اما از لحاظ زیبایی دغدغه بسیاری از مردم است. اگر منافذ باز در افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند مسدود شوند، جوش های سر سیاه یا سر سفید نمایان خواهند شد. پوست افراد سالخورده حاوی کلاژن کمتری است که این مساله باعث باز شدن و بزرگ شدن منافذ می شود و برای بسیاری افراد آزار دهنده است.
منافذ نمی توانند باز یا بسته شوند. همچنین امکان کوچکتر شدن آنها وجود ندارد. وقتی افراد می گویند می خواهند منافذ پوست خود را بگشایند، منظورشان تمیز کردن عمیق آنها و حذف چربی های اضافی و کثیفی هاست. در چنین حالتی منافذ باز کوچکتر و کمتر به نظر می رسند.
عوامل زیادی روی اندازه منافذ پوست اثر می گذارند. از جمله آنها می توان به شش عامل زیر اشاره کرد.
 

1. محصولات پوستی را با دقت انتخاب کنید

در میان ترکیبات محصولات مراقبت از پوست، روی و منیزیم به تعادل چربی پوست و پاک شدن منافذ کمک می کنند، انتخاب چنین محصولاتی منافذ را کوچک نگه می دارد.
محصولاتی با ترکیبات آرام بخش مانند رزماری و اسطوخودوس تحریک را کاهش می دهند و از کش آمدن منافذ جلوگیری می کنند.
همچنین توصیه می شود محصولاتی را انتخاب کنید که اصطلاح «غیر کومدوژنیک» روی برچسب آن ذکر شده باشد. این محصولات منافذ را پر نخواهند کرد.
اگر «اسید سالیسیلیک» یکی از ترکیبات محصول مورد نظر باشد، به بافت پوست کمک می کند و انسداد منافذ را از بین می برد، زیرا این ماده خاصیت لایه برداری دارد. رتینول یا داروهای نسخه ای رتینوییدی هم در تمیز شدن منافذ و کوچک نگه داشتن آنها موثرند.
 

2. پوستتان را تمیز نگه دارید

شستن صورت یک راه حل کوتاه مدت است. این کار از باز شدن منافذ و تجمع چربی اضافه در آنها جلوگیری می کند.
لایه برداری دو یا سه بار در هفته هم همان کار را انجام می دهد. «میشل چیسین»، متخصص پوست و زیبایی، می گوید: « اما این راه حل موقتی است.» اگر ذاتا دارای پوست چرب یا مختلط باشید، طبیعی است که منافذ بزرگی داشته باشید.»
 

3. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

چیسین می گوید قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب انعطاف پوست را کم و منافذ آن را بزرگ تر می کند.
هر روز از یک کرم ضدآفتاب طیف گسترده با  SPF حداقل 30 استفاده کنید. همچنین پوشیدن کلاه آفتاب گیر لبه دار بلند و اجتناب از حضور در معرض نور آفتاب در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر نکته ای مهم و کلیدی به شمار می رود.
 

4. درمان موضعی

در پوست های خشک تمایل به ظهور منافذ کمتر است، اما در پوست های چرب، منافذ بزرگتر و قابل توجهتر هستند.
چیسین می گوید: «هرچه تولید چربی پوست بیشتر باشد، منافذ بزرگتر خواهند بود و بالعکس.»
ممکن است تنها برخی از نقاط صورت چرب باشند و منافذ قابل ملاحظه تری را نسبت به بقیه نقاط به نمایش بگذارند. اگر چربی روی بینی، گونه یا پیشانی بیشتر باشد، سعی کنید با قرار دادن ماسک خاک رس درمان موضعی انجام دهید.
لایه نازک روی پوست را تمیز کنید، ماسک رس را برای چند دقیقه روی صورت نگه دارید و سپس آن را با آب شستشو دهید. خاک رس به سرعت و با لطافت روغن اضافی را از منافذ جذب و پوست را نرم تر می کند.
همچنین می توانید روی مناطق چرب پوست کاغذ های خشک کن بگذارید.
 

5. تغذیه صحیح داشته باشید

چیسین می گوید: غذای حاوی چربی زیاد و روغن ناسالم پوست را تحریک می کند و منجر به مسدود شدن حفره ها می شود.
به جای چیپس، آب نبات و شیرینی، میان وعده های غذایی طبیعی و کم چرب مانند میوه و سبزیجات استفاده کنید.
 

6. هرگز با آرایش نخوابید

هرگز بدون شستن صورت به رختخواب نروید. خوابیدن با آرایش در طولانی مدت باعث پر شدن منافذ و بزرگ شدن آنها می شود.
یک بسته دستمال مرطوب کنار تخت خود داشته باشید تا در صورت فراموش کردن شستن صورت، پوست خود را با آن تمیز کنید.
 
 
بیشتر بخوانید: درمان جوش صورت، بایدها و نبایدها
 

درمان سنتی منافذ باز پوست

علت منافذ باز پوست، مزاج خشک افراد است. در افرادی که مزاج گرم و خشک یا سرد و خشک دارند، پوست برای جبران خشکی، چربی بیشتری ترشح می‌کند. برای رفع این مشکل معمولا توصیه می‌کنیم افراد پوستشان را با روغن زیتون، کنجد یا گل بنفشه و بادام شیرین چرب کنند. بعد از یکی‌دو هفته درمان از میزان ترشح چربی کاسته شده و منافذ جمع می‌شود. افرادی که جوش سرسیاه می‌زنند مزاج سرد و خشک دارند و روغن بادام شیرین، زیتون و کنجد برایشان مناسب است. برای افرادی که جوش سرسیاه ندارند روغن گل بنفشه را توصیه می‌کنیم. استفاده از ماسک عسل هم برای افرادی که جوش سرسیاه ندارند و ماسک لیمو و عسل و خیار و عسل برای افرادی که جوش می‌زنند. توصیه می‌شود و نه‌تنها به جمع شدن منافذ پوست کمک خواهد کرد بلکه پوست را لطیف و نرم می‌کند.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با میلیا، جوش های سفید زیر پوستی و درمان آنها
 

درمان منافذ باز پوست در طب مدرن

منافذ باز پوست از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به مطب است و مخصوصا خانم‌ها تنها برای بستن این منافذ به متخصص مراجعه می‌کنند اما وجود این منافذ برای سلامت پوست لازم است و بسته شدن آنها قدم اول در تشکیل جوش‌های سر سفید و سرسیاه است. برخی باورهای رایج در این رابطه عبارتند از:
منافذ باز پوستی قابل‌درمان است: این باور درست است. منافذ باز زمینه ژنتیکی دارد. گرچه برخی درمان‌ها مانند درمان‌های دارویی، لیزر فرکشنال، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن به جمع‌تر شدن منافذ کمک می‌کنند اما به هر حال این درمان‌ها موقتی است و با افزایش چربی پوست منافذ مجدد باز خواهد شد. در مواردی که منافذ به‌خصوص در ناحیه بینی و کناره‌های آن باز است و پوست شبیه پوست پرتقال شده درمان را توصیه می‌کنیم که در این شرایط منافذ 60-30 درصد جمع‌تر خواهد شد.
باز بودن منافذ پوستی زمینه‌ساز ورود میکروب و آلودگی‌ها به زیر پوست است: این باور اشتباه است. سبوم خود خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و اجازه ورود میکروب، باکتری و آلودگی را به زیر پوست نمی‌دهد. اما اکسیداسیون چربی در این منافذ باعث سیاه شدن پوست می‌شود.
با افزایش سن منافذ باز‌تر می‌شود: این باور اشتباه است و به میزان ترشح چربی و قوام پوست بستگی دارد. در برخی شرایط مثل دوران بارداری معمولا به دلیل افزایش هورمون‌های زنانه در بدن شاهد کاهش چربی پوست و جمع‌تر شدن منافذ هستیم. برعکس، استرس و اضطراب میزان ترشح چربی را افزایش می‌دهد و منافذ پوست را بازتر می‌کند.
 
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای درمان منافذ باز پوست روش معجزه‌آسایی وجود ندارد، اما توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به کمک پاک‌کننده‌های مخصوص پوست‌های چرب پوستشان را تمیز نگه دارند و از چرب شدن مناطق درگیر پیشگیری کنند. در عین حال، میکرودرم ابریژن، لیزرهای لایه‌بردار، کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید و رتینویید اسید و پیلینگ تا حدی در بهبود این منافذ موثر است. تاثیر PRP در این رابطه به اثبات نرسیده اما طبق مطالعات اخیر، PRP اگر همراه با لیزرهای اربیوم یا فرکشنال co2 استفاده شود، می‌تواند در بهبود شکل ظاهری و قوام پوست موثر باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات