برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دلایل عجیب و شگفت انگیز برای دردهای بدن

نوشابه های الکلی الکل پادشاه درد است! انواع نوشابه های الکلی باعث بروز و تشدید سردرد بخصوص از نوع ضربان دار می شوند. راه حل: از خوردن نوشابه های الکلی بپرهیزید.
بالا بردن کودک روی شانه ها در خانواده ها یکی از سرگرمی های والدین با کودکان این است که کودک را از زمین بلند و روی شانه هایشان سوار می کنند. این کار باعث شادی و سرگرمی کودک می شود اما یکی از دلایل عمده درد در شانه و سر است. راه حل: به جای اینکه کودکتان را از زمین بلند کرده و پشت گردن خود سوار کنید، او را روی صندلی و یا نیمکت نشانده و تشویق کنید که با دقت روی شانه هایتان بالا برود.
خوردن پنیر دوست داران پنیر توجه داشته باشید که این ماده غذایی مورد علاقه شما ممکن است دلیل همه سر دردهای شما باشد. پنیرهای مدت دار مثل پنیر آبی، چدار، پارمزان و سوئیس دارای ماده ای بنام تیرامین هستند. این ماده باعث ایجاد سر درد می شود و در مواد غذایی دیگری چون گوشت ها و نوشابه ها نیز یافت می شود. راه حل: یک لیست از مواد غذایی که موجب بروز سر درد می شود تهیه کرده و از آنها اجتناب کنید.
کیف پول کیف پول می تواند باعث درد جدی در کمر و باسن شود و حتی می تواند این درد را تا پایین یکی از پاها انتشار دهد. وقتی به طور مداوم کیف پول خود را در جیب پشتی شلوار قرار می دهید، این کار باعث فشردگی و تحریک عصب سیاتیک می شود. اگر کیف پول چاق و پر و پیمان باشد می تواند ستون فقرات را کمی از محور خودش جابجا کرده و سبب تنش عضلانی شود. راه حل: به هنگام نشستن کیف پولتان را از جیب پشتی بردارید، به خصوص به هنگام رانندگی.
خستگی چشم سر دردهایی که در پشت پلک متمرکز هستند ممکن است بعلت خستگی چشم باشد. خستگی چشم می تواند به دلیل اصلاح نکردن عیوب چشم باشد؛ مثل دوربینی، نزدیک بینی و یا آستیگماتیسم. راه حل: در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کنید، شاید نیاز به عینک داشته باشید. اگر از عینک استفاده می کنید شاید شماره چشمتان تغییر کرده و نیاز به تعویض آن باشد.
موها بستن موها به شکل دم اسبی می تواند باعث بروز سر درد شود و یا آن را تشدید کند. برخی مبتلایان به میگرن نسبت به افراد عادی نسبت به یک سری از چیزها حساس ترند؛ مثلا کلاه تنگ، هد بند، تل و یا شینیون موها. راه حل: موهایتان را کوتاه کنید و کلاه سر کردن را فراموش کنید.
لپ تاپ اگر جزو افرادی هستید که لپ تاپ خود را همانند عضوی جدانشدنی از بدن، همه جا می برند، در معرض کشیدگی بعضی از قسمت های بدن خود هستید. حمل لپ تاپ با دست به مرور موجب وارد آمدن فشار بر ساعد و کشیدگی ساعد می شود. کیف هایی که بر روی یک شانه قرار می گیرند هم به مرور موجب درد کمر و شانه می شوند. راه حل: از لپ تاپ های رولی (Rolling Laptop) استفاده کنید و یا اینکه از مدل های جدید و سبک بهره ببرید.
استرس استرس باعث بروز گستره وسیعی از دردها می شود. بسیاری از افراد وقتی مضطرب هستند عضلات کمر را سفت می کنند که منجر به کمر درد می شود. و البته استرس خود می تواند منجر به دندان قروچه شود که نهایتا درد فک را بدنبال خواهد داشت. راه حل: تکنیک های تمدد اعصاب مثل یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید.
به هم ساییدن دندان ها فک درد به همراه سر درد کسل کننده به این معناست که فرد در خواب دندان هایش را به هم می ساید و یا به اصطلاح به دندان قروچه مبتلاست. اگر این مشکل در شما به صورت مزمن در آمده است درد به تنهایی در شما محل توجه و بحث نیست. این مشکل در نهایت می تواند به دندان، فک و حتی گوش شما آسیب برساند. راه حل: به دندان پزشک مراجعه کنید. او برای شما یک محافظ دهان و فک تجویز می کند که در خواب در دهان خود قرار داده و از آسیب به خود جلوگیری می کنید.
تماشای تلویزیون در وضعیت نامناسب آیا اغلب برای تماشای تلویزیون روی کاناپه دراز می کشید درحالیکه سرتان به سمت تلویزیون متمایل است؟ این حالت مقدمه ای برای شروع گردن درد است، بخصوص اگر در این حالت به خواب روید. راه حل: حتی اگر در حال استراحت هستید، در وضعیت مناسب بدنی قرار بگیرید. بر روی مبل صاف و مستقیم بنشینید و مطمئن شوید تلویزیون ارتفاع زیادی نداشته باشد.
رابطه جنسی رابطه جنسی می تواند باعث افزایش فشار خون و تنش عضلانی در سر و گردن شود که نتیجه آن یک سر درد کند و یا ضربان دار است. چنین حالتی در مردان بیش از زنان مشاهده می شود. راه حل: چنین سر دردهایی معمولا با مصرف مسکن ها برطرف می شوند. اما بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید تا مبادا مساله جدی در میان باشد.
موقعیت کاری اگر کارتان به گونه ای است که ساعت های متمادی پشت میز می نشینید، زمان آن فرا رسیده که فکری به حال خودتان کنید. اگر صندلی از نوع مناسب و استاندارد نباشد، مجبورید به جلو خم شوید در نتیجه به گردن و کمر فشار وارد می شود. همچنین اگر مانیتور ارتفاع زیاد یا کم داشته باشد گردن آسیب می بیند. راه حل: محل قرار گرفتن مانیتور باید مقابل چشمانتان باشد. صندلی استاندارد استفاده کنید به طوری که به هنگام نشستن روی آن به شکل صاف و مستقیم پاها کف زمین باشد. چنانچه لازم باشد از یک پشتی طبی برای گذاشتن پشتتان استفاده کنید.
کم کردن وعده های غذایی کم کردن وعده های غذایی باعث پایین آمدن قند خون می شود. کاهش قند خون در بعضی افراد باعث بروز سر درد شدید می شود قبل از آنکه حتی فرد دلیل آن را بفهمد. راه حل: سعی کنید در طول روز مواد غذایی مغذی را بخورید. تنقلاتی را انتخاب کنید که دارای ترکیبی از پروتئین و آرد سبوس دار گندم هستند، مثل کره بادام زمینی به همراه بیسکوئیت کامل گندم.
ورزش فقط در آخر هفته اگر از جمله افرادی هستید که تمام طول هفته تحرکی ندارند و دقیقا در روزهای پنج شنبه و جمعه به عمق ورزش ها شیرجه می روند باید به شما بگوییم که این فعالیت ناگهانی و انفجاری باعث آسیب به ماهیچه ها یی می شود که آمادگی لازم و کافی برای ورزش سنگین ندارند. راه حل: ورزش را با 5 تا 10 دقیقه پیاده روی یا هر ورزش ملایم دیگر شروع کرده و پس از تمرین و هنگامی که عضلات گرم هستند حرکات کششی انجام دهید. در طول هفته نیز چند دقیقه ای به تمرین ماهیچه هایی بپردازید که در فعالیت های آخر هفته از آنها استفاده خواهید کرد.
گوشی های همراه هوشمند آیا گوشی همراه شما از انواع هوشمند است که به شما اجازه می دهد تایپ کنید، در اینترنت جستجو کنید و با آن بازی کنید؟ انجام اینهمه کار با یک گوشی همراه مستلزم طی مسافت زیاد با انگشت شست است! پزشکان موارد زیادی از آرتروز در قاعده انگشت شست به خصوص در جوانان را گزارش کرده اند که به احتمال زیاد به دلیل استفاده بیش از اندازه از گوشی همراه برای نوشتن پیام کوتاه است. راه حل: هرگاه انگشت شست شروع به درد کرد، به آن استراحت بدهید. اگر درد ادامه پیدا کرد، تنها کاری که باید بکنید این است که با گوشی خود با پزشک روماتولوژیست تماس گرفته و برای درمان آرتروز، با او یک قرار ملاقات بگذارید! امروزه برای درمان آرتروز راه حل های عملی و سودمندی وجود دارد.
کودک شما وقتی کودک خود را از تخت بلند می کنید، همین عمل به ظاهر ساده می تواند موجب "سندرم سینوویوم دکوروین" شود. این عمل وقتی تکرار شود باعث ایجاد درد و تورم در مچ و شصت دست می شود. راه حل: یاد بگیرید چگونه کودک خود را بلند کنید بدون اینکه مچ دست کشیده شود؟ دستان خود را زیر کمر و باسن کودک قرار دهید و با ماهیچه های بزرگتر بازوی خود او را بلند کنید.
بلند کردن اجسام با حالت بد بدن یکی از دلایل اصلی کمر درد بلند کردن اجسام به روش اشتباه و غیر اصولی است. اشتباه رایجی که مردم در بلند کردن اجسام انجام می دهند انحنا دادن کمر به سمت جلو برای گرفتن جسم و سپس صاف کردن کمر همزمان با بلند کردن آن از زمین است. فشاری که در این حالت به عضلات کمر وارد می شود صدمات جبران ناپذیری برای فرد بدنبال خواهد داشت. چرخاندن کمر در حین بلند کردن جسم از روی زمین یکی دیگر از اشتباهات رایج در بلند کردن اجسام است. راه حل: برای بلند کردن اجسام به روش صحیح، زانو و باسن را تا جاییکه به حالت نیم خیز قرار بگیرید، خم کنید. کمر را صاف و مستقیم نگه دارید. جسم مورد نظر را بردارید و به کمک ماهیچه های ساق پا از زمین بلند شده و زانوها را صاف کنید.
بوها پزشکان دلیل اصلی این موضوع را نمی دانند اما معتقدند بوهای قوی یکی دیگر از عوامل میگرن است. این می تواند شامل بوهای بد مثل بوی سیگار و یا رنگ باشد و یا بوهای مطبوع مثل عطر و یا گل. راه حل: ببینید چه بویی باعث شروع سر درد و یا تشدید آن می شود؟ از آن دوری کنید.
رانندگی بسیاری از مردم به هنگام رانندگی صندلی خود را در زاویه نامناسبی تنظیم می کنند. اگر صندلی به پشت خوابیده باشد، راننده مجبور است برای گرفتن فرمان به جلو خم شود. این باعث می شود سر راننده از پشتی صندلی که جایگاه سر است دور شده و باعث گردن درد گردد. راه حل: صندلی را در حالت راست و مسقیم تنظیم کنید بطوریکه سر و کمرتان تحت حمایت آن باشد. فرمان باید به راحتی و آسانی در دسترس راننده باشد و برای گرفتن آن دچار زحمت نشود. در نتیجه بازو کمی خم می شود و راحت است.
دردهایتان را پیگیری کنید اگر هر یک از مشکلات زیر را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید: -درد قفسه سینه -سر درد شدید و/یا سفتی گردن -درد ناشی از یک صدمه -درد همراه با ضعف و بی حسی هرگونه درد مزمنی باید توسط پزشک ارزیابی شود، بویژه اگر این درد با کار، سرگرمی ها و یا خواب تداخل دارد.
حالت بدن موقع خوابیدن اگر بیشتر اوقات با درد از خواب بلند می شوید توصیه می کنیم به نحوه خوابیدن خود نگاهی دقیق بیندازید. کسانی که بر روی شکم خود می خوابند بدلیل چرخش گردن حول نقطه اتکایش، صبح با درد گردن از خواب برمی خیزند. افرادی که به پهلو می خوابند درحالیکه یک بازو زیر سرشان است، پس از گذشت چند ساعت وقتی از خواب برمی خیزند در شانه خود احساس درد می کنند. راه حل: بهترین حالت خوابیدن، خوابیدن به پشت یا پهلو با بازوهای قرار گرفته در پایین سطح شانه است. افرادی که به پهلو می خوابند بهتر است یک بالش بین زانوها قرار دهند تا پایین کمر حمایت شود. کسانی هم که به پشت می خوابند بهتر است بالشی را زیر زانوها و گردن قرار دهند.
تغییرات آب و هوایی مردم چنین ادعا می کنند که تغییرات آب و هوایی باعث بروز سر درد در آن ها می شود. بویژه وقتی دما بالا می رود بعضی افراد بیشتر مستعد میگرن و سر دردهای شدید هستند. راه حل: از آنجا که کنترل تغییرات آب و هوایی در اختیار شما نیست، فقط باید آگاه باشید که این تغییرات باعث بروز سر درد در شما می شود، به این ترتیب از قبل برای چنین سر دردی آمادگی خواهید داشت.
پوشیدن صندل های غیر طبی یکی از مهمترین دلایل درد در بدن شما پوشیدن صندلهایی است که جنس کف آنها از فوم است و هنگام راه رفتن به اصطلاح صدای چلپ چلوب ایجاد می کنند. این دمپایی ها معمولا کف صافی دارند و قوس کف پا را به خوبی حمایت نمی کنند و باعث بروز درد در پا، زانو و مچ پا می شوند. راه حل: از صندل هایی استفاده کنید که قوس کف پا را پوشش دهند. وقتی قرار هست مسیر زیادی را پیاده روی کنید، حتما از کفش و یا کتانی طبی استفاده کنید.
بازی های ویدیویی فعال بازی های ویدیویی که حرکات ورزشی را شبیه سازی می کنند می توانند موجب آسیب های واقعی شوند. پزشکان معتقدند چنین بازی هایی به خصوص وقتی بیش از حد انجام شوند می تواند موجب هر آسیبی از جمله رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون ها و یا حتی شکستگی استخوان شوند. راه حل: قبل از شروع به بازی ویدیویی حرکات کششی انجام دهید. در جایی بازی کنید که به اندازه کافی فضا اطرافتان باشد تا به هنگام بازی با چیزی برخورد نکنید. و هیچگاه بیشتر از مقداری که در دنیای واقعی ورزشی را انجام می دهید، بازی نکنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات