برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی درباره منع مصرف آنتی هیستامین

نکاتی درباره منع مصرف آنتی هیستامین آنتی‌هیستامین‌ها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ نسل اول کلرفنیرامین، دیمن‌هیدرینات، دیفن‌هیدرامین و دوکسیلامین و نسل دوم لوراتادین و سیتریزین که هر دو دسته در درمان علایم آلرژی و گاهی سرماخوردگی استفاده می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌های نسل اول اثرات خواب‌آوری دارند و به عنوان داروهای خواب‌آور هم کاربرد دارند؛ همچنین این داروها اثرات ضد تهوع هم دارند و در تهوع مسافرتی هم قابل استفاده هستند.

آنتی‌هیستامین از جمله داروهایی است که اغلب مردم آن را می‌شناسند و برخی از آن ها با کوچک‌ترین آبریزش بینی از آن استفاده می‌کنند، این در حالی است که مصرف آنتی‌هیستامین بایدها و نبایدهایی دارد.

به گزارش «بهپو»، «ابراهیم رزم پا»، نایب رییس انجمن راینولوژی ایران، با بیان اینکه داروهای آنتی‌هیستامین برای رفع علایم آلرژی استفاده می‌شوند، گفت:  «آنتی‌هیستامین‌ها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ نسل اول کلرفنیرامین، دیمن‌هیدرینات، دیفن‌هیدرامین و دوکسیلامین و نسل دوم لوراتادین و سیتریزین که هر دو دسته در درمان علایم آلرژی و گاهی سرماخوردگی استفاده می‌شوند.»

به گفته او، آنتی‌هیستامین‌های نسل اول اثرات خواب‌آوری دارند و به عنوان داروهای خواب‌آور هم کاربرد دارند؛ همچنین این داروها اثرات ضد تهوع هم دارند و در تهوع مسافرتی هم قابل استفاده هستند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه هر دو دسته آنتی هیستامین‌ها با سایر داروها از جمله داروهای ضد درد و یا ضدگرفتگی مخلوط می‌شوند تا همزمان بتوانند چند مشکل را از بین ببرند، افزود: «باید توجه داشت اگر فرد فقط دچار آبریزش بینی است، از مصرف فرآورده‌هایی که ترکیبی هستند، دوری کند؛ زیرا آن‌ها حاوی داروهای اضافه‌ای هستند که برای بدن او لازم نیستند.»


نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین‌ها

رزم‌پا درباره نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین در بدن انسان گفت: «بدن انسان در تماس با مواد آلرژی‌زا هیستامین تولید می‌کند. هیستامین به سلول‌ها متصل و سبب تورم و خروج مایعات می‌شود. این امر موجب خارش، عطسه، آبریزش بینی و اشک‌ریزی می‌شود. آنتی‌هستامین‌ها از اتصال هیستامین به سلول‌ها و بروز علایم ذکر شده جلوگیری می‌کنند.»


آنتی‌هیستامین‌ها را همزمان با این داروهامصرف نکنید

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ممکن است مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در کنار برخی دیگر از داروها موجب تداخل دارویی شود، گفت: «داروهای آنتی‌هیستامین‌ با داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و شل‌کننده‌های عضلانی تداخل دارند. بنابراین قبل از مصرف همزمان آن‌ها باید با پزشک مشورت شود. در عین حال آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم تداخل کمتری با سایر داروها دارند.»


چه افرادی نباید آنتی هیستامین مصرف کنند؟

به گزارش «بهپو»، او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه افرادی نمی‌توانند آنتی هیستامین مصرف کنند؟ به «ایسنا» گفت: «افرادی که بیماری‌هایی از قبیل اختلال ادرار، آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن، بیماری‌های تیرویید، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی و فشار خون بالا دارند، برای مصرف آنتی‌هیستامین باید با پزشک مشورت کنند.»/


بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات