برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دردسرهای کاشت مژه مصنوعی

دردسرهای کاشت مژه مصنوعی بیشتر زنانی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، توصیه متخصصان را مبنی بر اینکه این مژه‌ها می‌توانند محلی مناسب برای تجمع جرم و باکتری باشند، جدی نمی‌گیرند؛ در حالی که تحقیقات نشان داده‌ است استفاده از مژه مصنوعی فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های چشمی و حساسیت می‌کند و باعث بروز علایمی ناخوشایند از قبیل ترشحات چشمی، سوزش، خارش، تورم و ناراحتی شدید چشمی و حتی ریزش مژه می‌شود که مطمئنا هیچ خانمی دوست ندارد دچار چنین مشکلاتی شود.
بیشتر مدهای زیبایی گذرا هستند، اما برخی از آنها -مانند رژ لب و مژه های بلند- همیشه طرفدار داشته اند و در زمره مدهای ماندگارند.
به گزارش «بهپو»، برای بلندتر کردن 
مژه ها، اولین راه حل ریمل است که جزء جدایی ناپذیر کیف های آرایشی زنان است. اما جایگزین های جدیدتری هم وجود دارند که کار خانم ها را برای زیباتر کردن چشم ها راحت تر می کنند. «اکستنشن مژه» –یا به اصطلاح کاشت مژه سالنی-  یک مد رو به رشد است و در سال های اخیر سهم زیادی از تبلیغات را به خود اختصاص داده است.
متاسفانه بیشتر زنانی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، توصیه متخصصان را مبنی بر اینکه این مژه‌ها می‌توانند محلی مناسب برای تجمع جرم و باکتری باشند، جدی نمی‌گیرند؛ در حالی که تحقیقات نشان داده‌ است استفاده از مژه مصنوعی فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های چشمی و حساسیت می‌کند و باعث بروز علایمی ناخوشایند از قبیل ترشحات چشمی، سوزش، خارش، تورم و ناراحتی شدید چشمی و حتی ریزش مژه می‌شود که مطمئنا هیچ خانمی دوست ندارد دچار چنین مشکلاتی شود.
 

اکستنشن مژه چیست؟

راه های زیادی برای بلندتر و پرپشت جلوه دادن مژه ها وجود دارد. ساده ترین و ارزان ترین راه همان روش سنتی یعنی ریمل است.
روش های دیگری مانند مژه مصنوعی، پیوند مژه، آرایش های دایمی و داروهای پرپشت کننده مژه هم وجود دارند. اگر بخواهیم دقیق بگوییم اکستنشن مژه به لحاظ فنی در هیچ یک از این دسته ها نمی گنجد.
اکستنشن مژه، الیافی مصنوعی هستند که به صورت تکی یا چند تایی روی مژه های طبیعی چسبانده می شوند و طول و حجم مژه ها را افزایش می دهند.
اکثر مژه های مصنوعی از الیاف نایلونی ساخته شده اند و با استفاده از چسب های حرفه ای به پلک متصل می شوند. ابریشم ماده دیگری است که در مژه های مصنوعی از آن استفاده می شود. حتی مژه هایی وجود دارند که از موی طبیعی ساخته شده اند.
 

اکستنشن مژه چطور انجام می شود؟

برای اینکه بتوانید اکستنشن مژه انجام دهید نیازی به مجوز ندارید، اما این موضوع به هیچ وجه به این معنی نیست که اکستنشن مژه کار آسانی است. این کار نیاز به مهارت زیادی دارد و به خاطر دقت مورد نیاز در انجام آن با جراحی میکروسکوپی مقایسه می شود، با این تفاوت که کاشت مژه معمولا در یک سالن زیبایی و به وسیله آرایشگر انجام می شود.
اکثر متخصصان زیبایی و آرایشگرها از دو عدد موچین استفاده می کنند. اولی برای جدا کردن مژه های طبیعی از هم و دومی برای نگه داشتن مژه مصنوعی که در چسب فرو رفته و قرار است روی یکی از مژه های طبیعی چسبانده شود. تنها چند ثانیه طول می کشد که دو مژه به هم بچسبند.
به طور معمول، روی هر چشم 40 تا 100 اکستنشن مژه قابل انجام است.
 

اکستنشن مژه چقدر دوام دارد؟

اکستنشن های مژه به همراه مژه های طبیعی می ریزند. به طور معمول، هر 6 هفته یک بار مژه ها می ریزند و مژه های جدیدی به جای آنها رشد می کنند. پس از حدود یک ماه، تقریبا نیمی از اکستنشن های مژه از بین خواهد رفت.
 

عوارض اکستنشن مژه

توجه داشته باشید هروقت چیزی اطراف چشمتان را لمس کند دلیلی برای نگرانی وجود دارد؛ چه اکستنشن انجام داده باشید چه نه. اما وقتی اکستنشن مژه انجام می دهید این نگرانی دو برابر می شود؛ نه به خاطر اینکه موچین تیز نزدیک چشمتان رفت و آمد می کند، بلکه بیشتر به علت استعمال چسب مژه روی پلک. چسب مژه مصنوعی حاوی ماده سرطان‌زای فرمالدیید است و می‌تواند باعث التهاب پوست پلک و زمینه‌ساز اگزما و حساسیت شود. توصیه می‌کنیم اگر به لاتکس حساسیت دارید، اول مطمئن شوید چسب مژه مورد استفاده‌ حاوی این ماده حساسیت‌زا نیست. البته این تقریبا غیرممکن است زیرا این چسب‌ها بدون وجود لاتکس نمی‌توانند مژه را روی پلک نگه دارند. اگر نگرانید که آیا شما هم به مواد موجود در چسب مژه حساسیت دارید یا نه، باید به کلینیک‌های آلرژی مراجعه کنید تا آنجا تست‌های تشخیصی برایتان انجام شود.
مقاله ای در مجله «Consumer Reports» منتشر شده که موارد متعددی را مورد بررسی قرار می دهد و در آن مصرف کننده های این چسب ها از ابتلا به عفونت و واکنش های آلرژیک به چسب فرمالدیید شکایت داشته اند. آکادمی چشم پزشکان آمریکا هم به این مقاله واکنش نشان داد و به مصرف کنندگان هشدار داد که در مورد خطرات استفاده از مژه های مصنوعی آگاه باشند.
این آکادمی به بعضی از خطرات ناشی از استفاده از اکستنشن مژه اشاره می کند:
  • عفونت قرنیه
  • عفونت پلک
  • تورم پلک
  • ریزش موقت یا دایمی مژه ها
همان طور که انجمن چشم پزشکی امریکا می گوید، بعضی افراد علاوه بر عفونت ها و واکنش های آلرژیک، دچار ریزش مژه می شوند. زیرا استفاده مکرر از اکستنشن مژه به فولیکول های موی مسوول رشد و نگهداری مژه آسیب  می رساند.
رشد مایت بر روی مژه ها هم از دیگر عوارض احتمالی کاشت مژه است. مایت و کنه از جمله زیرگونه‌های کنه سانان هستند که با تغذیه از سلول‌های مرده پوست انسان‌ها زنده می‌مانند، این جانداران در افرادی که دچار آلرژی هستند می‌توانند سبب تحریک و بروز عارضه هایی، چون عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش پوست، اشک ریزی ازچشم و مواردی از این دست شود. اهمیت ندادن به نظافت و تمیزی سالن آرایش به وسیله کارکنان باعث گسترش آلودگی و ابتلا به مایت می شود. بافت متراکم اکستنشن مژه هم مکان مناسبی برای زندگی و تکثیر مایت ها به حساب می آید.
 
عوارض کمتر دیده شده اکستنشن مژه به شرح زیر است:
زخم ناشی از برخورد موچین، واکنش پوستی به حلال های مورد استفاده برای برداشتن مژه های قدیمی و واکنش پوستی به چسبی که برای نگهداشتن پلک ها استفاده می شود.
همچنین برخی از چشم پزشکان و محققان معتقدند که اکستنشن مژه خطر ابتلا به خشکی چشم را افزایش می دهد. به نظر می رسد طول بهینه ای برای مژه ها برای محافظت چشم از باد، گرد و غبار و سایر آثار وجود دارد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که این طولِ مطلوب، یک سوم عرض چشم است و طول بیشتر از آن احتمال عوارضی مثل خشکی چشم را به همراه می آورد.
طبق گفته «دیپندر ذالیوال»، استاد چشم پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، مژه های بلند تر و پر پشت تر، اثر پنکه مانندی روی چشم دارند و با هر بار پلک زدن، جریان هوا در سطح چشم را افزایش می دهند که گاهی منجر به خشکی چشم می شود.
FDA محصولات تولیدی مورد استفاده برای اکستنشن مژه را مورد تایید قرار نمی دهد، بنابراین اگر قصد انجام این کار را دارید می بایست به نکات ایمنی آگاه باشید.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «All about vision»، برای کمک به سلامتی بیشتر، آکادمی چشم پزشکی امریکا توصیه می کند که اقدامات زیر را انجام دهید:
  • مطمئن شوید که آرایشگرتان مورد تایید و مجرب است و مجوز های لازم را دارد.
  • اطمینان حاصل کنید قبل از انجام هر کاری بهداشت را رعایت می کند و دست هایش را با آب و صابون می شوید.
  • قبل از استفاده از چسب مژه، ترکیبات آن را بررسی کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات