برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مبارزه با دیابت در سنگر خانواده

مبارزه با دیابت در سنگر خانواده بیش از 425 میلیون نفر در جهان و بین 5 تا 6 میلیون در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند؛ بیماری که میزان مرگ و میر ناشی از آن در دنیا بیشتر از بیماری های ایدز، سل و مالاریا است.
بیش از 425 میلیون نفر در جهان و بین 5 تا 6 میلیون در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند؛ بیماری که میزان مرگ و میر ناشی از آن در دنیا بیشتر از بیماری های ایدز، سل و مالاریا است.
به گزارش «بهپو»، «فدراسیون بین المللی دیابت» می گوید: «دیابت نوع دو بیشترین درصد مبتلایان را به خود اختصاص داده است و این در حالیست که بیشتر این موارد ابتلا را می توان با فعالیت فیزیکی، تغذیه سالم و متعادل و بهبود محیط زندگی سالم پیشگیری کرد. در این میان، خانواده نقش مهمی در کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو بازی می کند که با آموزش، در اخیار گذاشتن منابع و بهبود محیط زندگی سالم امکان پذیر می شود.»
سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال 1991 میلادی در پاسخ به گسترش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر -23 آبان- را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی به ثبت رسیده است. روز جهانی دیابت، موعد بزرگترین کمپین اطلاع ‌رسانی در مورد عوارض و آسیب های ناشی از دیابت است که هر ساله با شعار مشخص در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌ شود.
شیوع دیابت در قرن اخیر به سرعت در حال افزایش است و تبعات آن مشکلات عظیم بهداشتی درمانی برای جوامع بشری ایجاد کرده است. بر این اساس و با توجه به ظرفیت نهاد خانواده در حفظ سلامتی، شعار روز جهانی مقابله با دیابت در 14 نوامبر -23 آبان- «خانواده و دیابت» تعیین شده است.
هم اکنون در جهان از هر دو نفر مبتلا به دیابت، یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارد. بیشتر مبتلایان دیابت نوع دو دارند. تشخیص و درمان زود هنگام کلید پیشگیری از عوارض بیماری و دستیابی به نتایج مطلوب است.
در همین رابطه رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با «ایرنا»، با اشاره به اینکه حدود 11 درصد ایرانی ها به دیابت مبتلا هستند، گفت: « بین 5 تا 6 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند و بیشترین میزان دیالیز و بیشترین علت نابینایی در کشور به دلیل ابتلا به دیابت است.»
«محمد باقر لاریجانی» با اشاره به اینکه در دنیا هر شش ثانیه یک نفر براثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست می دهد، گفت: «در دنیا سالانه 4 میلیون مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری داریم که در ایران 32 هزار نفر پیش بینی می شود.»
او اظهار داشت: «اگر دیابت کنترل نشود در دنیا در هر 30 ثانیه یک قطع عضو براثر ابتلا به دیابت پیش می آید؛ یک سوم کل دیابتی ها دچار مشکلات چشمی هستند و مشکلات کلیوی آنها 10 برابر یک فرد معمولی است.»
 

آمار مبتلایان به دیابت در ایران تا حدود 12 سال آینده 2 برابر خواهد شد

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان هم در مصاحبه با «ایرنا»، با اشاره به این که تخمین زده می شود قریب به پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند، گفت: «پیش بینی می شود که تا سال 2030 میلادی آمار مبتلایان به 9.2 میلیون برسد که نشان می دهد تا حدود 12 سال آینده آمار مبتلایان به دیابت نزدیک به 2 برابر خواهد شد.»
«جلیلی» به عوامل خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: «افزایش وزن و چاقی از مهمترین فاکتورهای ابتلا به این بیماری است که هر دو عامل در کشور ما رو به افزایش است.»
او فشارخون، اختلالات چربی خون و سابقه فامیلی را از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری اعلام کرد و با اشاره به اهمیت دخالت خانواده ها در اصلاح سبک زندگی گفت: «زندگی بدون فعالیت بدنی هم عامل مهمی در ابتلا به این بیماری است که بر این اساس، مردم برای پیشگیری باید تحرک بدنی خود را افزایش دهند.»
 

۱۷.۵ مرگ به ازای هر ۱۰۰هزار بیمار دیابتی در کشور

رییس اداره غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در مصاحبه با «ایسنا»، ضمن اعلام آمار مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت در دنیا و ایران، بر لزوم افزایش سطح آگاهی عموم درباره این بیماری تاکید کرد.
«شهین یاراحمدی» در نشست خبری هفته ملی دیابت گفت: «میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در ایران نشان می‌دهد که ۱۷.۵ مرگ به ازای هر ۱۰۰هزار نفر دیابتی رخ می‌دهد. در همین راستا ما در برنامه ایراپن، چهار بیماری اصلی غیر واگیر را بررسی کردیم و هدف‌مان این است که میزان مرگ ناشی از این بیماری‌ها را  کاهش دهیم.»
او افزود: «یکی از اهداف فعالیت‌های ما آموزش‌ و افزایش سطح آگاهی عموم است و در همین راستا در طول سال برنامه‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم. اما در طول هفته ملی دیابت، آموزش‌ها گسترده‌تر می‌شود تا با افزایش آگاهی، دیابت را در خانواده‌ها کنترل کنیم؛ چراکه خانواده در مدیریت، مراقبت و پیشگیری از دیابت نقش اساسی دارد و موجب می‌شود علاوه بر پیشگیری از دیابت و کاهش عوارض آن از هزینه‌های ناشی از دیابت نیز کاسته شود.»
به گزارش «بهپو»، روند دیابت در کشور و دنیا افزایش شیوع و بروز بالایی دارد. حدود ۳۰ سال است که اقدامات در بخش درمان و پیشگیری بیماری دیابت در کشور در حال اجرا است. در بخش پیشگیری نیز هدف آموزش و افزایش سطح آگاهی عموم برای پیشگیری از بروز دیابت و کاهش عوارض ناشی از آن است. در بخش درمان هم در سطوح دوم و سوم خدمات،  ۳۰۰ کلینیک تخصصی دیابت راه‌اندازی شده است که ۲۴۰ مرکز تا پایان سال ۹۷ به این مراکز اضافه می‌شود.
با وجود تمام فعالیت‌هایی که انجام شده کنترل دیابت در کشور خوب نیست و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بتوان در درمان و پیشگیری دیابت گام های موثرتری برداشت.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات