برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فتالات ها عامل تاخیر در تکلم کودک

فتالات ها عامل تاخیر در تکلم کودک تحقیقات جدید نشان می دهد کودکانی که مادرانشان در اوایل بارداری با مواد شیمیایی متداول -حاوی فتالات- در ارتباط بوده اند ممکن است در تکمیل مهارت های زبانی تاخیر داشته باشند.
تحقیقات جدید نشان می دهد کودکانی که مادرانشان در اوایل بارداری با مواد شیمیایی متداول -حاوی فتالات- در ارتباط بوده اند ممکن است در تکمیل مهارت های زبانی تاخیر داشته باشند.
به گزارش «بهپو»، فتالات در محصولات بی شماری از لاک ناخن و اسپری مو گرفته تا بسته بندی مواد غذایی و کفپوش وینیل موجود است. فتالات یک انعطاف دهنده است و چیزها را نرم و قابل انعطاف می کند؛ همچنین کاربرد حلال هم دارد و موجب حل شدن مواد دیگر می شود.
در تحقیقات جدید، محققان دریافتند که در کودکانی که مادران آنها بیشتر در معرض دو نوع فتالات -دی بوتیل فتالات DBP و بوتیل بنزیل فتالات BBP-  قرار دارند، احتمال تاخیر تکلم تا سن 3 سالگی به میزان 30 درصد بالاتر رفته است. این دو ماده شیمیایی در محصولاتی مانند کفپوش های قدیمی وینیل، لوازم آرایشی و اسباب بازی های پلاستیکی وجود دارند.
«شانا سوان»، استاد بهداشت محیط دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک، می گوید: «فتالات ها از لحاظ هورمونی فعالند و روی دستگاه هورمونی بدن تاثیر می گذارند.»
اگر چه این مطالعه نمی تواند اثبات کند که این مواد شیمیایی موجب تاخیر در رشد مهارت زبانی می شوند، اما سووان معتقد است این پژوهش دلیل خوبی برای فکر کردن به این رابطه به دست می دهد.
سوان می گوید: «نشان داده شده است که هر دو ماده DBP و BBP در ماه های اول بارداری تستوسترون مادر را کاهش می دهند.» او اضافه می کند: « این رابطه به توضیح درباره نحوه تاثیر فتالات روی رشد ذهنی کودک کمک می کند.»
محققان پیش از این گفته بودند فتالات با تاخیر رشد، کاهش  IQ و تکمیل نشدن رشد اندام های جنسی مردانه مرتبط است.
«کارل-گوستاو بورنهگ»، استاد دانشگاه کارلستاد در سوئد، گفت: «از آنجا که این مواد بسیار شایع و معمول هستند، ما همه همیشه در معرض آنها قرار داریم.»
استفاده از DBP و BBP در بسیاری از محصولات ممنوع است، اما آنها چرخه عمر بسیار طولانی دارند. برای مثال، کفپوش وینیل را می توان 20 تا 30 سال استفاده کرد و افراد برای مدت بسیار طولانی در معرض این ماده قرار می گیرند.
با توجه به اطلاعات قبلی این تحقیق، فتالات ها به طور معمول در هوای داخل اتاق، گرد و غبار، مواد غذایی و آب وجود دارند، زیرا از مواد اطراف به هوای تنفسی ما نشت می کنند.
سوان می گوید: «تنها راه اجتناب از این مواد شیمیایی، خرید محصولات با برچسب فاقد فتالات و به دقت خواندن برچسب مواد غذایی است.»
بورنهگ اشاره کرد: «اما اجتناب از این مواد آن قدر ها که می گوییم ساده نیست.»
این پژوهش زنان باردار سوئدی و امریکایی و کودکان آن ها را تحت بررسی طولانی مدت قرار داده است. نزدیک به 1000 مادر در سوئد و 370 نفر در ایالات متحده زندگی می کردند.
از والدین خواسته شده بگویند فرزندانشان از 30 ماهگی تا 37 ماهگی چند کلمه را متوجه می شوند. گفته می شود کودکانی که 50 کلمه یا کمتر را درک می کنند، دچارتاخیر تکلم هستند.
محققان دریافته اند که 10 درصد دانش آموزان دچار تاخیر زبانی هستند وتعداد پسران بیش از دختران است.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، نمونه های ادراری که از مادران در هفته دهم بارداری جمع آوری شده است، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض فتالات و تاخیر تکلم با هم مرتبط است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات