برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر ابتلا به سل در کمین مبتلایان به دیابت

خطر ابتلا به سل در کمین مبتلایان به دیابت پزشکان معتقدند میلیون‌ها نفر از مبتلایان به قند خون بالا با خطر ابتلا به بیماری سل روبرو هستند.
پزشکان معتقدند میلیون‌ها نفر از مبتلایان به قند خون بالا با خطر ابتلا به بیماری سل روبرو هستند.
به گزارش «بهپو»، متخصصان با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از مبتلایان به قند خون بالا بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد با خطر ابتلا به بیماری سل روبرو هستند، اظهار داشتند: دو بیماری دیابت و سل می‌توانند در ترکیب با یکدیگر، طوفانی از بیماری‌ را متوجه فرد مبتلا کنند.
سل که عفونت جدی ناشی از نوعی باکتری در ریه است در سال به اندازه مجموع تلفات مالاریا و ایدز قربانی می‌گیرد. سازمان جهانی بهداشت «WHO» اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده‌اند و کارشناسان نگران هستند سونامیِ جهانی در تعداد مبتلایان به دیابت، میلیون‌ها نفر دیگر را با خطر ابتلا به سل روبرو کند.
در این بررسی گروهی از متخصصان علوم پزشکی انگلیس اقدام به بررسی نمونه خون افراد مبتلا به سل و دیابت در چهار کشور آفریقای جنوبی، رومانی، اندونزی و پرو کردند. سپس آزمایشاتی را روی افراد مبتلا به سل و با سطح قند خون بالا انجام دادند. هرچند این افراد در وضعیتی پایین‌تر از آستانه ابتلا به دیابت قرار داشتند. 
آنها مشاهده کردند در نمونه خون گرفته شده از افرادی که به دیابت مبتلا نبودند مولکول‌هایی وجود دارد که با افراد مبتلا به سل/دیابت مرتبط است. این یافته نشان می‌دهد حتی پیش از آنکه فرد به دیابت مبتلا شود خطر ابتلا به سل بالاست.
شیوع دیابت در جهان افزایش یافته و چاقی نقش مهمی در این رشد داشته است. شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد دیابت یک فاکتور خطر برای بیماری سل محسوب می شود و بر روند درمان آن تاثیر می گذارد. به نظر می رسد بیماری سل در افراد مبتلا به دیابت، عدم تحمل گلوکز را تحریک کرده و کنترل قند خون را بدتر می کند.
ارتباط بین بیماری سل و دیابت شناخته شده‌ است هرچند اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد. دیابت سیستم دفاعی طبیعی بدن را کند می‌کند و شرایطی را فراهم می‌سازد تا بیماری سل پیشرفت کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «ژاپن تودی»، درحالیکه موارد ابتلا به سل و مرگ ناشی از آن در دهه اخیر تاحدودی کاهش داشته اما موارد ابتلا به دیابت نوع دو افزایش پیدا کرده‌ است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات