برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فوت 800 نفر بر اثر آنفولانزا در سال 96

فوت 800 نفر بر اثر آنفولانزا در سال 96 عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفت: «سال گذشته حدود 800 نفر در ایران براثر آنفلوآنزا فوت کردند. البته به نظر می‌رسد این رقم کمتر از آن چیزی است که واقعیت دارد.»
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفت: «سال گذشته حدود 800 نفر در ایران براثر آنفلوآنزا فوت کردند. البته به نظر می‌رسد این رقم کمتر از آن چیزی است که واقعیت دارد.»
به گزارش «بهپو»، «مسعود مردانی» درباره مزیت‌های واکسن چهارظرفیتی آنفلوآنزا نسبت به واکسن سه‌ظرفیتی گفت: «در ابتدا باید بگویم واکسن، واکسن است. ما به‌عنوان مروجین سلامت به مردم توصیه می‌کنیم، واکسن بزنند. اگر شد واکسن چهارظرفیتی بزنند و اگر نبود واکسن سه‌ظرفیتی بزنند. نبود واکسن چهارظرفیتی دلیلی بر نزدن واکسن نیست. در کشورهای مختلف بسیاری واکسن سه‌ظرفیتی را تزریق می‌کنند و هیچ مشکلی هم نیست. به‌طور تخصصی هم در واکسن چهارظرفیتی یک سوش ویروس را اضافه کرده‌اند که محافظت بیشتری ایجاد می‌کند. نخستین بار در ایران بر اساس پیشنهاد کمیته کشوری آنفلوآنزا به وزارت بهداشت، واکسن چهارظرفیتی وارد ایران شد. سال آینده لازم باشد به مقدار بیشتری از این واکسن هم وارد خواهد شد اما این موضوع از ارزش کلی واکسن آنفلوآنزا صرف‌نظر از سه یا چهارظرفیتی بودن آن کم نمی‌کند. بر همین اساس بهتر است مردم در شروع فصل سرما یعنی هم‌اکنون واکسن خود را بزنند.»
او در پاسخ به این سوال که برخی عنوان کرده‌اند که آمار پیشگیری واکسن آنفلوآنزا در آمریکا در سال قبل خیلی پایین بوده و بر همین اساس ادعای اثربخشی این واکسن را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: «سال قبل بر اساس اعلام خود آمریکایی‌ها مرگبارترین سال آنفلوآنزا برای این کشور بود. 800 هزار نفر براثر این بیماری در بیمارستان‌ها بستری شدند و از این تعداد 80 هزار نفر جان خود را از دست دادند که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بود. طبق بررسی انجام شده مشخص شد سوشی که در واکسن وجود داشت ایمنی‌زایی بالایی ایجاد نمی‌کرد و به همین علت آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بالا رفت. بااین‌وجود تزریق واکسن در حال حاضر بهترین استراتژی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا است. تمام دنیا بسیج برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا شده است تا اگر مانند همه‌گیری سال 2009 مجدداً رخ داد، همه آماده باشند و غافل‌گیر نشوند. هم‌اکنون سازمان جهانی بهداشت بهترین راه مقابله با همه‌گیری بعدی آنفلوآنزا را تزریق واکسن فصلی توسط همه مردم می‌داند. بااین‌وجود آمار واکسیناسیون در ایران بسیار پایین است. به‌عنوان‌مثال 8 تا 9 میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم اما باوجود همه توصیه‌ها کلاً 2 میلیون در کشور واکسن می‌زنند، یعنی از هر سه مریض تنها یکی. باید روی افزایش پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزا در کشور کار بیشتری انجام شود.»
مردانی ادامه داد: «به‌هیچ‌وجه آمار سال قبل آمریکا را دلیلی بر غیر اثربخشی واکسن آنفلوآنزا و نزدن آن نمی‌دانیم؛ زیرا آمار مرگ‌ومیر سال قبل در آمریکا بسیار استثنایی بود. در آمریکا از 2016 اعلام شد که واکسن آنفلوآنزا به تمام افراد از شش‌ماهه تا 106 ساله تزریق شود. چرا این توصیه برای افراد زیر شش ماه نشد چون وقتی مادرشان در زمان حاملگی واکسن بزنند ایمنی‌زایی آن به جنین هم منتقل می‌شود.»
عضو برد استراتژیک مشورتی مقاومت آنتی‌بیوتیکی سازمان جهانی بهداشت در باره آمار مرگ‌ومیر سالانه در ایران براثر بیماری آنفلوآنزا گفت: «سال گذشته حدود 800 نفر در ایران براثر بیماری فوت کردند. البته به نظر می‌رسد این رقم کمتر از آن چیزی است که واقعیت دارد.»
 

فقط واکسن مورد تایید همزمان FDA و WHO را قبول داریم

مردانی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر توصیه کرده بودید که مردم واکسن روسی آنفلوآنزا را تزریق نکنند که با واکسن سازمان غذا و دارو و شرکت واردکننده این واکسن هم مواجه شد، گفت: «ما اصلاً به اسم واکسن کار نداریم. ما استاد دانشگاه هستیم و مبلغ هیچ‌کس هم نبوده، نیستیم و نخواهیم بود. ما فقط می‌گوییم واکسن باید زده شود، واکسنی که دو ویژگی را داشته باشد؛ یکی سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده باشد، دوم واکسنی باید وارد کشور شود که تاییدیه FDA را هم داشته باشد. به‌عنوان‌مثال واکسنی داشتیم که FDA آن را تایید نکرده اما سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده است. وقتی علت آن را جویا شدم اعلام کردند که FDA فقط واکسنی را تایید می‌کند که بیش از 10 سال از زمان ساخت آن گذشته باشد و تمام عوارض مصرف آن مشخص شده باشد و از آن اطمینان حاصل شده باشد. ما هم به‌عنوان مروجان سلامت در کشور چنین واکسنی را قبول داریم.»
 

واکسن روسی مورد تایید نیست

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در باره وضعیت واکسن روسی آنفلوآنزا گفت: «اگر واکسنی دو ویژگی یاد شده را نداشته باشد، توصیه می‌کنیم مردم از آن استفاده نکنند. البته واکسن چینی که اصلاً نداریم و واکسن روسی هم تاییدیه FDA را ندارد ولی تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارد. اگر قیمت این دو واکسن تقریباً یکسان است، چرا وزارت بهداشت تنها به واکسنی که دارای تاییدیه FDA است، مجوز واردات نمی‌دهد.»
مردانی با اشاره به این استدلال که گفته می‌شود این واکسن بر اساس پیمان دوجانبه بین ایران و روسیه مجوز واردات به کشور را گرفته است، اظهار داشت: «وجود پیمان بین دو کشور اصلاً دلیلی برای در نظر نگرفتن سلامت مردم نبوده و قابل‌قبول نیست. ازنظر من سلامت مردم از تمام پیمان‌ها بالاتر است و این توجیه را نمی‌پذیریم. با سلامت مردم نمی‌شود بازی کرد. اگر هم این کار در گذشته انجام شده، اشتباه بوده است.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «فانا»، عضو برد استراتژیک مشورتی مقاومت آنتی‌بیوتیکی سازمان جهانی بهداشت در باره اینکه موضوع تولید واکسن آنفلوآنزا چقدر جدی است، گفت: «ایران از 10 سال پیش از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان نخستین کاندیدای تولید واکسن در خاورمیانه اعلام شد و انستیتو رازی هم برای انجام این کار انتخاب شد و تمام امکانات هم مهیا شد و قرار بود فرانسوی‌ها در این زمینه مشارکت کنند تا ما واکسن بسازیم و به افغانستان و عراق و کشورهای منطقه بدهیم. متاسفانه این موضوع درگیر مسایل اداری شد و این کار به تاخیر خورد. از وزیر بهداشت می‌خواهم تهیه واکسن بهینه را برای مردم در سرلوحه کارش قرار دهد. مصرف واکسن آنفلوآنزا، مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش می‌دهد. من اخیراً در دانمارک در همین زمینه سخنرانی داشتم. چرا مردم نباید از بهترین واکسن موجود در دنیا استفاده کنند. بحث تولید جدی است اما مقداری در این اواخر دچار سستی شد اما باید دوباره این موضوع به‌صورت جدی دنبال شود. به‌هیچ‌عنوان نباید در زمینه واکسن وابستگی به کشور دیگری باشیم. زمانی واکسن هپاتیت در ایران نبود و ما به‌سختی آن را تامین می‌کردیم. جوانان ما به کوبا رفتند و تکنولوژی را از آنها یاد گرفتند و حال بهترین واکسن هپاتیت را در کشور می‌سازیم. در حال حاضر هیچ فرد زیر 25 سال نداریم که واکسن هپاتیت نزده باشد و تا دو، سه دهه آینده به کشور عاری از هپاتیت تبدیل می‌شویم. اگر تولید واکسن‌های آنفلوآنزا و HPV را هم به همین شکل دنبال کنیم، به مردم کمک زیادی خواهد شد. واکسیناسیون کاری ارزشمند است و باید از اولویت‌های وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت باشد.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات