برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش های نگهداری از آبلیموی خانگی

روش های نگهداری از آبلیموی خانگی یکی از سنت های خانم های خانه دار ایرانی در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز تهیه آبلیموی خانگی است. نگهداری از آبلیموی خانگی شاید سخت ترین قسمت کار باشد چون با وجود ترش بودن این مایع خوشرنگ، چیزی نمی گذرد که آثار کپک خودش را نشان می دهد و تردیدها برای نگه داشتن یا دور ریختن آن به جانتان می افتد.
یکی از سنت های خانم های خانه دار ایرانی در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز تهیه آبلیموی خانگی است. نگهداری از آبلیموی خانگی شاید سخت ترین قسمت کار باشد چون با وجود ترش بودن این مایع خوشرنگ، چیزی نمی گذرد که آثار کپک خودش را نشان می دهد و تردیدها برای نگه داشتن یا دور ریختن آن به جانتان می افتد.
به گزارش «بهپو»، بهترین ظرف برای نگهداری آبلیمو ظرف‌های شیشه‌ای است اما می‌توان آن را در ظروف پلاستیکی فودگرید یا ظرف‌هایی که برای بسته‌بندی غذاها تهیه شده هم نگهداری کرد؛ اما ریختن آبلیمو در ظروف پلاستیکی که مخصوص غذا نیستند یا در بطری‌های یکبار مصرف آب معدنی یا نوشابه‌ها اصلا کار درستی است زیرا آبلیمو یک محلول اسیدی است و می‌تواند با ترکیبات موجود در این ظرف‌ها واکنش بدهد و برای سلامت انسان مضر باشد.
نکته دوم اینکه نگهداری آبلیموهای خانگی کمی سخت‌تر از آبلیموهای صنعتی است زیرا به آبلیموهای صنعتی مواد ضدقارچ و ضدکپک‌زدگی اضافه می‌کنند تا مدت ماندگاری آن را افزایش دهند اما این کار در مورد آبلیموهای خانگی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه آبلیموهای صنعتی پاستوریزه هم می‌شوند ولی آبلیموهای خانگی پاستوریزه نمی‌شوند. در نتیجه آبلیموهای خانگی خیلی زود کپک می‌زنند و فاسد می‌شوند و نمی‌توان آنها را به مدت طولانی نگهداری کرد.
فریز کردن آبلیموها مشکلی ندارد و می‌توانید آنها را در قالب‌های کوچک بریزید و فریز کنید تا هنگام استفاده همه آن مصرف شود و لازم نباشد باقیمانده آن را دوباره فریز کنید.
مهم‌ترین ویژگی آبلیمو دارا بودن مقدار زیادی ویتامینC است؛ اما ویتامینC، نسبت به اکسیداسیون بسیار حساس است و از همان لحظات اولیه شروع آبگیری شروع به از بین رفتن می‌کند و 60-50 درصد آن در 24 ساعت اول پس از آبگیری تخریب می‌شود و باقیمانده آن حداکثر تا 3-2 روز بعد در آبلیمو وجود دارد. درواقع، هرچه آبلیمو بیشتر در معرض هوا قرار بگیرد، بیشتر اکسید می‌شود و از بین می‌رود. آبلیمو از روز دوم و سوم، بیشتر به‌عنوان یک طعم‌دهنده کاربرد دارد. همچنین وجود اکسیژن برای رشد کپک و قارچ، ضروری است بنابراین اگر بتوان تماس ماده غذایی را با اکسیژن قطع کرد، از فساد یا اکسید شدن آن ماده محافظت خواهدشد. به همین دلیل کارشناسان مواد غذایی توصیه می‌کنند برای کاهش میزان اکسیدشدن یا کپک‌زدن آبلیمو، پس از اینکه آن را در ظرف موردنظر ریختید، مقداری روغن مانند روغن زیتون به آن اضافه کنید تا با قرار گرفتن روغن در سطح، اکسیژن با آبلیمو تماس نداشته باشد و آن را اکسید نکند و هر بار که از آبلیمو استفاده کردید و روغن آن کم شد دوباره روغن به آن اضافه کنید.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، اگر می خواهید از ویتامینC لیمو بهره ببرید باید از لیموی تازه استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید ویتامینC به حرارت هم حساس است بنابراین اگر آبلیموی تازه را به غذای داغ یا در حال پخت اضافه کنید باز هم ویتامینC آن به سرعت تخریب خواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات