برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی برای آنها که قصد ترک سیگار دارند

رژیم غذایی برای آنها که قصد ترک سیگار دارند زمانی که در حال تلاش برای ترک سیگار هستید، آنچه که می خورید به شما کمک می کند تا کاری را که آغاز کرده اید ادامه دهید. با اینکه رژیم غذایی ویژه ای برای ترک سیگار وجود ندارد، اما برخی غذاها شانس شما را برای ادامه یک زندگی بدون دود افزایش می دهند و بعضی هم باعث می شوند کنار گذاشتن این عادت سخت تر شود.
اگر ترک سیگار برایتان دشوار است، به خودتان بگویید با ترک این عادت، می توانید دوباره طعم و بوی غذا را مثل گذشته احساس کنید. «مایکل فیور» ، مدیر مرکز تحقیقات دخانیات دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین می گوید: «تمام سیگاری ها می گویند سیگار کشیدن قدرت بویایی و چشایی شان را ضعیف می کند.»
 به گزارش «بهپو»، دکتر فیور می گوید یک پف دود تنباکو ترکیبی سمی متشکل از حدود 7000 ماده شیمیایی را منتشر می کند، که بعضی از آنها به گیرنده های عصبی داخل دهان آسیب می رسانند و قدرت چشایی را کم می کنند. خبر خوب این است که این آسیب دایمی نیست. طبق یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 ، حدود دو هفته پس از ترک سیگار، متوجه عطر ها و طعم های تازه خواهید شد و از آن ها لذت خواهید برد.
زمانی که در حال تلاش برای ترک سیگار هستید، آنچه که می خورید به شما کمک می کند تا کاری را که آغاز کرده اید ادامه دهید. با اینکه رژیم غذایی ویژه ای برای ترک سیگار وجود ندارد، اما برخی غذاها شانس شما را برای ادامه یک زندگی بدون دود افزایش می دهند و بعضی هم باعث می شوند کنار گذاشتن این عادت سخت تر شود. در این مقاله به بهترین و بد ترین مواد غذایی در طی دوره ترک سیگار اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین روش های ترک سیگار

شیر، انتخاب خوب

 هر وقت میلتان به سیگار شدید شد، به جای سیگار یک لیوان شیر بخورید. محققان در یک مطالعه منتشر شده در سال 2007 در نشریه «نیکوتین و تنباکو» از یک گروه 209 نفری سیگاری پرسیدند کدام غذاها با طعم سیگار تداخل دارد. در بالای لیست پاسخ ها محصولات لبنی قرار داشتند. البته این فقط مربوط به سیگارهای غیرمنتول است؛ سیگار های منتول - خنک کننده - طعم های بیشتری را از بین می برند.
 

قهوه، انتخاب بد

برخلاف شیر، قهوه و سیگار دوستان خوبی هستند. فیور می گوید: «هنگامی که از سیگاری ها می پرسیم ترک کدام سیگار دشوارتر است، بیشترین پاسخ این است که: ترک سیگاری که با قهوه می کشیم.» زیرا بسیاری از افراد فعالیت های خاصی را با سیگار کشیدن جفت می کنند، وقتی این اتفاق می افتد این عادت ها تقریبا اتوماتیک می شود - یعنی نوشیدن یک فنجان قهوه برابر است با سیگار کشیدن.
 علاوه بر این، کافیین باعث تقویت اثرات تحریکی سیگار می شود و این دلیل دیگری است که قهوه را به همکار خوبی برای سیگار تبدیل می کند و اشتیاق را برای سیگار کشیدن افزایش می دهد. اگر در حال ترک سیگار هستید، فیور توصیه می کند به مدت یک یا دو هفته به جای قهوه چای بنوشید تا پیوند بین سیگار و قهوه را بشکنید. به یاد داشته باشید الکل هم مانند قهوه اثر مخربی بر ترک سیگار دارد.
 

میوه ها و سبزیجات، انتخاب خوب

 طبق یک مطالعه منتشر شده در سال 2013 سیگاری ها معمولا روزانه کمتر از غیر سیگاری ها غذا می خورند. بنابراین وقتی در حال ترک سیگار هستید بهترین ایده، مصرف میوه و سبزیجات است. محققان 1000 فرد سیگاری را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند، آن ها دریافته اند کسانی که بیشترین میزان میوه و سبزیجات را مصرف می کنند، حداقل سه برابر بیشتر امکان دارد ظرف 30 روز آینده سیگار مصرف نکنند. تحقیقات نشان می دهد، مصرف سبزیجات و میوه ها مانند لبنیات، طعم سیگار را بد می کنند.
 

پاپ کورن، انتخاب خوب

 در زمان ترک سیگار، احتمالا دایما نیاز به غذا خوردن پیدا می کنید، دلیل آن معمولا این است که دست و دهانتان مشغول سیگار نیست. اگر اشتهایتان افزایش یافته است یا نمی توانید دست از خوردن بکشید، انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند پاپ کورن بخورید. پاپ کورن نه تنها شما را مشغول می کند، بلکه باعث احساس سیری می شود و میل به سیگار را کاهش می دهد. پنج فنجان پاپ کورن فقط 150 کالری دارد، اما خوردن آن، آن قدر طول می کشد که احساس سیری کنید.
 

 انگور منجمد، انتخاب خوب

انجمن قلب امریکا می گوید بعد از ترک سیگار، تمایل به مصرف شیرینی زیاد می شود و لذت بردن از این تمایل اتفاق خوبی است، زیرا فرد را از گرایش به سیگار دور می کند. البته این بدان معنا نیست که دایما یک بشقاب کیک خامه ای در دست داشته باشید.
انجمن قلب امریکا توصیه می کند به جای مصرف دسرهای فراوری شده، سعی کنید از انگور یخ زده استفاده کنید. شیرینی انگور منجمد تمایل به مصرف قند را از بین می برد و یخ زدگی آن، باعث می شود خوردنش بیشتر طول بکشد.
 

چوب دارچین، انتخاب خوب

البته پیشنهاد نمی کنیم چوب دارچین را بجوید، اما بعضی ها می گویند که این ادویه می تواند به دور ماندن از سیگار کمک کند.  فیور می گوید: «مکیدن دارچین طعم خوبی در دهان ایجاد می کند و هیچ کالری ندارد. می توانید چوب دارچین را گاهی در دهان بگذارید یا گاهی در میان انگشتانتان قرار دهید. با این که برش های هویج و کرفس هم شکل مشابهی دارند، اما طعم و مزه دلچسب دارچین را ندارند.»
 

لوبیا، انتخاب خوب

ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است و می بایست روی رژیم غذایی خود دقت داشته باشید. به همین دلیل است که سیگار طرفدارانی دارد. این ماده دخانی دست و دهان را مشغول نگه می دارد. به علاوه، اثرات سرکوب کننده اشتها در نیکوتین باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. این دو عامل سبب می شود سیگاری ها در مقایسه با زمانی که سیگار را ترک می کنند لاغرتر باشند.
اگر تصور اینکه چاق خواهید شد شما را از ترک سیگار باز می دارد به فکر اضافه کردن فیبر لوبیا به رژیم غذایی خود باشید. مطالعه ای در مجله « Annals of Internal Medicine » در سال 2015منتشر شده است و می گوید افرادی که تنها یک تغییر در رژیم غذایی خود اعمال کرده اند - در این مورد، خوردن فیبر بیشتر- طی یک ماه حدود 2.5 کیلوگرم کم کرده اند و این دقیقا همان چیزی است که شما برای حفظ وزن سالم در زندگی بدون دود خود نیاز دارید. دیگر مواد غذایی با فیبر بالا عبارتند از آرتیشو، کلم بروکلی، تمشک و بلغور جو دوسر.
 

غذاهای کم کالری، انتخاب بد

در حالی که دقت بر میزان مصرف کالری بسیار مهم است، اما مصرف غذاهای کم کالری باعث عدم موفقیت در ترک سیگار می شوند. مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که افراد سیگاری که رژیم غذایی خود را به 700 کالری در روز کاهش می دهند، نسبت به افرادی که مصرف کالری را کاهش نمی دهند 8 درصد بیشتر سیگار مصرف می کنند.
 ممکن است وسوسه شوید که با یک رژیم غذایی سفت و سخت از افزایش وزن پیشگیری کنید، اما انجام این کار ممکن است مانع موفقیت شما در ترک سیگار شود. علاوه بر این، برنامه های تغذیه سالم -مانند رژیم مدیترانه ای - وجود دارند که وزن کمتر  و دور کمر کوچکتری به همراه می آورند و نیازی به شمارش کالری ندارند.
 

غذای مورد علاقه، انتخاب خوب

به گزارش «بهپو» به نقل از«اِوری دی هلث»، در مدتی که در حال ترک سیگار هستید، طعم و بافت غذا را خیلی بهتر حس می کنید. فیور می گوید: «ترک کرده ها می گویند ما از بوها و طعم های شگفت انگیز اطرافمان بی خبر بودیم.» در این دوران به مصرف غذهایی بپردازید که قبل از شروع سیگار به آنها عشق می ورزیدید. خوردن قورمه سبزی یا لوبیا پلو عطر و طعم دلخواهتان را در گذشته به یادتان می آورد و امید و مشوق بزرگی برایتان به ارمغان می آورد که با آن می توانید به راهتان ادامه دهید. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات