برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حفاظت از استخوان ها، حراست از آینده

حفاظت از استخوان ها، حراست از آینده پوکی استخوان بیماری است که باعث کاهش استحکام بافت استخوانی و مقاومت استخوانی می‌شود. پوکی استخوان بیماری خاموش نام دارد به این معنی که علامت خاصی ندارد و معمولاً‌ با ایجاد یک شکستگی در یکی از استخوانهای بدن به ویژه استخوان های مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد.
بیستم اکتبر برابر با 28 مهرماه هرسال «روز جهانی پوکی استخوان» نامگذاری شده است تا توجه جهانی به موضوع پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیکی استخوان افزایش یابد.
به گزارش «بهپو»، پوکی استخوان بیماری است که باعث کاهش استحکام بافت استخوانی و مقاومت استخوانی می‌شود. ذخیره شدن کلسیم در استخوان ها که باعث سفت و محکم شدن آنها می شود، قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه می‌یابد . در ۳۰ سالگی استخوان های یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد. اگر فعالیت بدنی کم باشد یا رژیم غذایی نامناسب و حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و استخوانها شکننده می‌شوند وبیماری پوکی استخوان ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: باورهای درست و غلط درباره پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری خاموش نام دارد به این معنی که علامت خاصی ندارد و معمولاً‌ با ایجاد یک شکستگی در یکی از استخوانهای بدن به ویژه استخوان های مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد. این شکستگی ها ممکن است به دنبال زمین خوردن یا حتی یک ضربه آرام مثل نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن، برخورد با اشیاء و حتی ممکن است، بدون هیچ ضربه ای خودبخود بشکنند که شکستگی لگن شایع‌ترین آنها است.
ناتوان شدن در راه رفتن و ایستادن با وجود ظاهر سالم اندام تحتانی بیمار، درد در کشاله ران یا لگن، تغییر شکل و کوتاه‌تر به نظر رسیدن پای آسیب‌دیده نسبت به پای سالم و ایجاد چرخش به خارج پای آسیب‌دیده بیمار که هر گونه حرکت آن به شدت دردناک خواهد بود، از علایم شکستگی لگن است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شکستگی لگن، عوامل خطرساز و مسیر درمان

خوشبختانه این روزها پزشکان به کمک سنجش تراکم استخوان که نتایج بسیار قابل اطمینانی دارد، می توانند پیش بینی کنند چه کسی در معرض پوکی استخوان است و با تجویز درمان های پیشگیری کننده، فرد را از تشدید بیماری در امان نگه دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم سنجش تراکم استخوان

ژنتیک و میزان فعالیت بدنی مهم ترین عامل تعیین تراکم استخوان است. بعد از این دو عامل میزان مصرف کلسیم و ویتامین دی هم در متراکم کردن استخوان موثر است. به عبارت دیگر کسانی که ورزش را در سنین کودکی شروع کنند و تغذیه پر از لبنیات داشته باشند، سرمایه بیشتری از استخوان متراکم را در ابتدای جوانی خواهند داشت. پس از این که استخوان ها در سن جوانی متراکم شد، شروع به پوک شدن می کنند. اینجا هم در سیر نزولی تراکم استخوان، ورزش، مصرف کلسیم و ویتامین D موثر است. به این ترتیب کسانی که ورزش منظم و مداوم می کنند، هم استخوان های متراکم تری خواهند داشت و هم سیر پوک شدن استخوان در بدن آنها کند خواهد بود./

بیشتر بخوانید: برای افزایش استقامت استخوان های مبتلا به پوکی استخوان، چه ورزش هایی انجام دهیم؟

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات