برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سل همچنان قربانی می گیرد

سل همچنان قربانی می گیرد بیماری سل که بزرگ ترین علت مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی در جهان است -حتی بیشتر از ایدز، مالاریا و سرخک- دارای مرتبه نهم در بار جهانی بیماری هاست و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ همچنان جایگاه کنونی خود را حفظ کند یا تا رتبه هفتم ارتقا یابد.
امروزه یکی از بزرگترین مسایل بهداشتی جهان، بیماری سل است. حدس زده می شود از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به باسیل سل آلوده باشد.
به گزارش «بهپو»، 23 مهرماه هرسال به جهت تقارن با سالروز درگذشت «محمدبن زکریای رازی» و تحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدردرباره بیماری سل «روز ملی مبارزه با سل» نامگذاری شده است .«مهشید ناصحی»، رییس اداره مبارزه با سل و جذام وزارت بهداشت در این رابطه اظهارداشت: «این بیماری که بزرگ ترین علت مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی در جهان است -حتی بیشتر از ایدز، مالاریا و سرخک- دارای مرتبه نهم در بار جهانی بیماری هاست و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ همچنان جایگاه کنونی خود را حفظ کند یا تا رتبه هفتم ارتقا یابد.»
توبرکولوز -تی بی- یا سل یک بیماری عفونی شدید است که صدمات عمده آن به ریه ها وارد می شود. باکتری عامل سل از طریق قطرات ریز آب موجود در سرفه یا عطسه از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. راه انتقال عفونت تقریبا همیشه از راه تنفس است ولی میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی، برونش ها یا  در اثر مجاورت، مستقیماً به دیگر قسمت های بدن منتشرشود. میکروب سل در خلط کاملاً خشک شده و یا در گرد و غبار معلق پس از ۸ تا ۱۰ روز از بین می رود. این میکروب در خاک سرد و سایه دار حداقل ۶ ماه زنده مانده و در خلط در حال پوسیدن و تجزیه، هفته ها و ماهها مقاومت دارد، لذا هوای اطاق آلوده شده به میکروب سل، می تواند حتی در زمان غیاب بیمار نیز موجب انتقال بیماری گردد.
رییس اداره مبارزه با سل و جذام وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه حاصل تقسیم فراوانی مطلق موارد سل کشورها به جمعیت آنها میزان بروز سل نامیده می شود، اظهار کرد: «در سال ۲۰۱۶ میلادی در جهان، حدود ۱۰.۴ میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده -۵.۹ میلیون نفر مرد، ۳.۵ میلیون نفر زن و یک میلیون نفر کودک- که برآورد می شود حدود ۱.۶۷ میلیون نفر از آنها در اثر این بیماری جان بسپارند.»
او افزود: «آلودگی به ویروس ایدز، خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می دهد. کشورهای با شیوع بالای اچ. آی. وی، به ویژه کشورهای واقع در افریقای زیر صحرا، شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به سل و افزایش ۲ تا ۳ برابری میزان بروز گزارش شده سل در دهه ۹۰ بوده اند.»
ناصحی اضافه کرد: «اهمیت و اولویت سل و برنامه های کنترلی آن در حدی است که در سال ۱۹۹۳ این بیماری از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان اورژانس جهانی مطرح و اعلام شد و براساس اجلاس ماه می سال ۲۰۱۴ سازمان جهانی بهداشت و تعیین « Post ۲۰۱۵ Strategy» به ترتیب کاهش ۹۰ و ۹۵ درصدی بروز و مرگ و میر ناشی از سل تا سال ۲۰۳۵ -نسبت به سال ۲۰۱۵- برای کشورهای جهان هدف گذاری شد.»
پزشک هماهنگ کننده سل معاونت امور بهداشتی در خصوص وضعیت بیماری در سطح دانشگاه، گفت: «با تلاش همکاران در امر بیماریابی و درمان بیماران مسلول در سطح دانشگاه، شاخص میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت ۵.۸ درصد -کشوری ۵.۴۶ درصد- و بروز کلی سل ۱۰.۸۸ درصد -کشوری ۱۱.۶ درصد- و موفقیت درمان ۸۴.۱۲ درصد است. یکی از شاخص های مهم برنامه، مشخص کردن وضعیت عفونت  HIV در بیماران مسلول است. وضعیت ۵۶ درصد بیماران مسلول در سال ۹۴ در خصوص شاخص مذکور نامشخص بود، اما با تلاش همکاران و با استفاده از تست تشخیص سریع HIV در بیماران مسلول در سال ۹۵ نامشخص بودن وضعیت HIV بیماران مسلول به ۳۰ درصد و درسال ۹۶ به رقم ۱۵ درصد رسید.»
رییس اداره مبارزه با سل وزارت بهداشت، بیان کرد: «در میان استان ها، سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع را در کشور دارا هستند. همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که در زمره ۲۲ کشور «High Burden» دنیا هستند و همچنین عراق -با بحران های چند ساله اخیر آن- و کشورهای تازه استقلال یافته شمال کشور -با شیوع بالای سل مقاوم به چند دارو- ضرورت توجه بیش از پیش ما را به این بیماری متذکر می کند.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «خبرگزاری مهر»، ناصحی در پایان با اشاره به اینکه کلیه خدمات مبارزه با سل اعم از تشخیص، آزمایش خلط، رادیوگرافی، ویزیت پزشک، دارو، پیگیری و کنترل اطرافیان بیمار در سراسر کشور از طریق واحدهای بهداشتی به طور رایگان ارایه می شود، گفت: «مراکز مبارزه با سل در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آماده ارایه خدمات و پاسخگویی به سوالات و مشکلات در رابطه به بیماری سل می باشند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات