برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشگیری از آسیب های مفصلی با آموزش و اصلاح شیوه زندگی

پیشگیری از آسیب های مفصلی با آموزش و اصلاح شیوه زندگی یک فوق تخصص روماتولوژی، با بیان اینکه آسیب مفاصل امری اجتناب ناپذیر است که با افزایش سن هرکسی را دچار می کند گفت: «مطالعات علمی نشان داده اند که با آموزش و اصلاح شیوه زندگی می توان آسیب مفاصل را به تاخیر انداخت یا سرعت آن را کم کرد.»
یک فوق تخصص روماتولوژی، با بیان اینکه آسیب مفاصل امری اجتناب ناپذیر است که با افزایش سن هرکسی را دچار می کند گفت: «مطالعات علمی نشان داده اند که با آموزش و اصلاح شیوه زندگی می توان آسیب مفاصل را به تاخیر انداخت یا سرعت آن را کم کرد.»
به گزارش «بهپو»، «غلامحسین علیشیری»، فوق تخصص روماتولوژی در برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش گفت: «در بدن انسان 360 مفصل وجود دارد که 250 تای آنها در معرض آسیب هستند، از فک انسان گرفته تا ستون فقرات، لگن، دست، زانو و پاها چنانچه درست استفاده نشوند در معرض آسیب هستند. آسیب مفاصل علل مختلفی دارد که می توانند سیستمیک یا موضعی باشند.»
عضو هیات علمی دانشگاه بقیة الله با برشمردن عوامل موثر بر آسیب مفصلی اظهار کرد: «سن مهم ترین عامل در بروز آسیب های مفصلی است و افراد بالای 50 سال عموما درصدی از آسیب مفصلی را دارند. اختلالات هورمونی هم عامل مهمی است و مثلا در خانم ها آسیب های مفصلی به ویژه پس از سن یائسگی که هورمون استروژن کاهش می یابد شایع است. این عوامل جزو عواملی هستند که قابل پیشگیری نیستند.»
او با بیان اینکه دسته ای از عوامل قابل کنترل و پیشگیری هستند از این عوامل به عنوان عوامل موضعی یاد کرد و افزود: «مثلا انحناهایی که در بدن وجود دارند می توانند عامل تخریب مفصل شوند و پاهای ضربدری یا پرانتزی از این جمله اند. این عوارض باید از سنین کودکی و قبل از بسته شدن صفحات رشد مورد توجه قرار گیرند و با ورزش های مناسب و اصلاح کفش آنها را درمان کرد در غیر این صورت در سنین بالا 4 تا 6 درصد باعث تخریب مفاصل می شود. اختلالات مادرزادی که توجه نکردن به آن در کودکی باعث آسیب های جبران ناپذیر در بزرگسالی می شود، اختلالات حسی در بیماری هایی چون دیابت از جمله عوامل قابل پیشگیری هستند.»
علیشیری ورزش منظم روزانه و تغذیه مناسب را بهترین راه پیشگیری از تخریب مفاصل برشمرد و اضافه کرد: «در سنین بالا بر اساس شدت تخریب مفاصل بهترین توصیه این است که از کفش مناسب استفاده کنید، ورزش های مناسب را منظم دنبال کنید و تغذیه مناسب هم داشته باشید. برخی مکمل ها هم در برنامه درمان نقش موثری دارند و با مشورت پزشک می توان از آنها استفاده کرد.»
او با تاکید بر اینکه در مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته هیچ عاملی به عنوان ترمیم کننده مفصل شناخته نشده است عنوان کرد: «شرکت های دارویی تبلیغات زیادی روی مکمل ها و داروهایی می کنند که ادعا می شود ترمیم کننده مفاصل آسیب دیده هستند درحالیکه این، ادعایی بیش نیست. این مکمل ها از جمله کلسیم و امگا 3 تنها در کاهش التهاب و تخریب بیشتر مفاصل نقش دارند که به ویژه در سنین سالمندی به مصرف آنها توصیه می شود. بنابراین هدف ما این است کاری کنیم که مفصل تخریب نشود و چنانچه این اتفاق افتاد مفصل تخریب شده، برنمی گردد.»
این فوق تخصص روماتولوژی رعایت اصول ارگونومی –اصول صحیح نشستن، ایستادن و کار کردن- را برای همه افراد در مشاغل مختلف به عنوان عامل مهم در پیشگیری از آسیب مفاصل برشمرد و خاطرنشان کرد: «افرادی که اصول نشستن صحیح را رعایت نمی کنند و به اصطلاح لم می دهند، افرادی که طولانی مدت رانندگی می کنند و افرادی که در طول روز بیش از 25 کیلوگرم بار جابجا می کنند شرایط را برای شروع زودرس تخریب مفاصلشان فراهم می کنند.»
او نقش چاقی در بروز و تشدید تخریب مفاصل را مهم ارزیابی کرد و گفت: «اثبات شده است افراد چاق 4 تا 6 برابر کسانی که مشکل اضافه وزن ندارند در معرض تخریب مفاصل هستند. علایم آرتروز در افراد چاق بدتر است و بنابراین کاهش وزن و برداشتن وزن اضافی از روی مفاصل نقش مهمی در روند درمان دارد.»
او در پاسخ به این سوال که آیا تغذیه نقشی در آسیب های مفصلی دارد گفت: «در بررسی هایی که انجام گرفته مشاهده شده است که کمبود ویتامین دی یا سی نقش مهمی در تخریب مفاصل بازی می کنند. تاثیر مثبت برخی خوراکی ها هم بر سلامت مفاصل و کاهش التهاب آنها اثبات شده است که از این بین می توان به زنجبیل، زردچوبه، سویا و آووکادو اشاره کرد.»
عضو هیات علمی دانشگاه بقیة الله در پایان، نقش ورزش در بهبود علایم آسیب های مفصلی را مهم دانست و افزود: «پیاده روی به شکل ورزش منظم و روزانه تاثیر منفی بر مفاصل ندارد اما اگر پیاده روی در شرایط غیر استاندارد مثلا با کفش نامناسب، در زمین ناهموار با شیب زیاد و...انجام شود ممکن است نتایج خوبی برای مفاصل در بر نداشته باشد. پیاده روی باید چیزی بین دویدن و راه رفتن آرام باشد. برای کوهنوردی هم توصیه می شود با پزشکتان مشورت کنید چون اگر مشکلات مفاصل و عضلات وجود داشته باشد بالا و پایین رفتن از کوه می تواند به مفاصل آسیب برساند. پیش از این اثبات شده بود پایین آمدن از پله به مفاصل آسیب وارد می کند؛ اما هم اکنون دریافته اند که بالا رفتن از پله هم برای مفاصل خوب نیست.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات