برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی علل شایع گوش درد در کودکان و بزرگسالان

بررسی علل شایع گوش درد در کودکان و بزرگسالان بیشتر گوش درد ها بدون هیچ گونه درمانی به خودی خود خوب می شوند. اما اگر بهبود پیدا نکردند یا علایم بیشتر و شدید تری به سراغتان آمد می بایست به پزشک مراجعه کنید. گوش درد علل متعددی دارد. ممکن است نشانه اولیه سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت باشد. اگر دچار عفونت گوش شوید، احتمال دارد تب و ناشنوایی موقت را هم تجربه کنید.
بیشتر «گوش درد» ها بدون هیچ گونه درمانی به خودی خود خوب می شوند. اما اگر بهبود پیدا نکردند یا علایم بیشتر و شدید تری به سراغتان آمد می بایست به پزشک مراجعه کنید.
به گزارش «بهپو» بیشتر مردم فکر می کنند گوش درد فقط در کودکان بروز می کند، اما واقعیت این است که در بزرگسالان هم دیده می شود و می تواند یک یا دو گوش را درگیر کند، اما بیشتر اوقات در یک گوش بروز می کند. گوش درد خسته کننده، تیر کشنده یا سوزاننده است و ممکن است دایمی یا متناوب و نوسانی باشد.
گوش درد علل متعددی دارد. ممکن است نشانه اولیه سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت باشد. اگر دچار عفونت گوش شوید، احتمال دارد تب و ناشنوایی موقت را هم تجربه کنید.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با انوع کاهش شنوایی، از پیرگوشی تا سکته گوش
 

گوش درد نوزادان و کودکان

گوش درد کودکان تجربه ای متداول برای والدین و یکی از شایع ترین علل مراجعه به متخصص اطفال است. کارشناسان تخمین زده اند که از هر 4 نوزاد 3 تای آن ها مبتلا به عفونت گوش می شوند. این عارضه به علت تجمع مایعات در گوش میانی و در پی آن بروز التهاب، ایجاد می شود. اما همیشه تشخیص دقیق علت آن ساده نیست.
خردسالان و کودکان مبتلا به عفونت گوش، نق نقو و تحریک پذیر می شوند. معمولا گریه می کنند و گوششان را می گیرند. سایر علایم گوش درد در نوزادان اختلال خواب، بیدار شدن در شب، تب، عدم تمرکز و اشکال در شنوایی است. گوش درد کودکان ندرتا ممکن است باعث کاهش شنوایی شود.
 
بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث ناشنوا شدن کودک می شود؟
 

گوش درد موقت

بسیاری از افراد به علت تغییرات ناگهانی فشار هوا، مانند مسافرت با هواپیما یا سوار شدن به آسانسور، دچار گوش درد و کم شنوایی یا گرفتگی گوش می شوند. این نوع گوش درد معمولا موقت است و به ندرت به مشکلات دایمی شنوایی منجر می شود. برای تسکین سریع درد سعی کنید آدامس بجوید یا دهانتان را باز کنید.
موم زیاد گوش که در مجرای شنوایی تجمع پیدا می کند هم منجر به ایجاد فشار و درد در گوش می شود. اما حواستان باشد که هرگز نباید چیزی را در گوش خود فرو کنید. افرادی که سعی می کنند با گوش پاک کن یا هر وسیله دیگری موم گوش خود را پاک کنند احتمال دارد به پرده گوش صدمه بزنند یا موم را به داخل تر فشار دهند و تخلیه آن را دشوار تر کنند. موم زیاد گوش باید به وسیله پزشک تحت درمان قرار بگیرد.
 
 
بیشتر بخوانید: چگونه گوش را تمیز کنیم؟

 

پارگی پرده گوش چیست؟

افرادی که همراه با درد شدید گوش، خروج مایع شفاف یا خونی را از گوش مشاهده می کنند، احتمالا دچار «پارگی پرده گوش» شده اند. جراحات ناحیه سر و گردن، تغییرات فشار هوا و یا فشار آب – مثلا در غواصی - عفونت های گوش داخلی، و ندرتا قرار گیری در معرض صدای بلند سبب پارگی پرده گوش می شود.
پرده گوش، گوش داخلی و خارجی را از هم جدا می کند، اگر این پرده سوراخ شود اصطلاحا به آن پارگی پرده گوش می گویند. این عارضه بسیار دردناک است و باعث کاهش موقت یا دایمی شنوایی می شود، اما معمولا به خودی خود بهبود می یابد.

 

گوش درد و عارضه های دیگر

درد مزمن گوش در بزرگسالان با عارضه های دیگری از جمله «تینیتوس» -صدای زنگ یا وزوز گوش - مرتبط است.
منشای برخی از گوش درد ها گوش نیست، گاهی اندام های دیگر مانند مغز، فک یا گلو عامل گوش درد هستند. تغییرات ساختاری در فک یا دندان ها هم می تواند باعث گوش درد شود، البته این اتفاق نادر است. مبتلایان به آسیب یا «اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی»، دچار احساس پُری، «وزوز» یا فشار می شوند.

 
بیشتر بخوانید: درد گوش به هنگام بلع غذا
 
 

چگونه از بروز گوش درد جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گوش درد، از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض محرک های آلرژی، مانند گرد و غبار و گرده گل پرهیز کنید. همه این موارد سینوس ها را تحریک می کنند و موجب آسیب شنوایی می شوند.
افرادی که در معرض ابتلا به گوش درد هستند باید از موسیقی بلند، کنسرت و سر و صدای محیط، مانند ساخت و ساز پر سر و صدا دوری کنند. اگر نمی توانید صدای بلند را حذف کنید، از یک جفت گوش گیر خوب یا هدفون صدا گیر مرغوب استفاده کنید، هزینه کردن برای این محصولات ارزش دور ماندن از گوش درد را دارد.
در هنگام شنا تمام اشیای خارجی را از گوش بیرون بیاورید؛ از گوش گیر و کلاه شنا استفاده کنید. همیشه بعد از شنا و حمام گوش خود را با دقت خشک کنید.

 
بیشتر بخوانید: عارضه گوش شناگران چیست؟ علائم و مسیر درمان کدام است؟
 

علل گوش درد

ممکن است درد در ناحیه گوش خارجی، میانی ​​ یا داخلی بروز کند. گوش درد از آسیب گوش، التهاب یا عفونت ناشی می شود. شایع ترین علت گوش درد عفونت گوش است، مانند «اوتیت مدیا» و «اوتیت خارجی یا اکسترن». اوتیت مدیا عفونت گوش میانی است، در حالی که اوتیت خارجی عفونت مجرای گوش است.
علل رایج گوش و گوش درد عبارتند از:

● عفونت گوش

● تغییرات فشار هوا، مانند هنگام پرواز با هواپیما

● جمع شدن موم گوش

● جسم خارجی در گوش

● گلو درد استرپی

● عفونت سینوس

● شامپو یا آبی که در گوش مانده است

● استفاده از گوش پاک کن

 
علل نادرتر گوش درد عبارتند از:

● سندرم مفصل فکی گیجگاهی- TMJ

● پارگی پرده گوش

● آرتریتی که روی مفصل فک اثر می گذارد

● عفونت دندان

● دندان های ایمپکت و به هم چسبیده

● بریس دندانی

● اگزما در مجرای گوش

● نورالژی عصب سه قلو یا درد عصبی مزمن صورت

 

علایم گوش درد

علایم گوش درد بستگی به منشای اصلی آن دارد. علایم اوتیت خارجی به صورت قرمزی گوش، تورم گوش، حساسیت گوش به لمس و ترشح از کانال گوش مشاهده می شود. علایمی که به همراه اوتیت مدیا بروز می کنند عبارتند از تب، گرفتگی سینوسی، ناشنوایی، سرگیجه و ورتیگو - احساس چرخش اتاق.
گوش درد ناشی از عفونت گوش برای کودکان و نوزادان آزار دهنده است.
علایم این نوع گوش درد عبارتند از:

● داغ شدن و تحریک پذیری کودک

● کشیدن، گرفتن یا مالیدن گوش به وسیله کودک

● دمای بالا بیش از38 درجه سانتیگراد

● ضعف تغذیه در نوزادان، یا بی اشتهایی در کودکان

● بی خوابی و بی قراری در شب

● سرفه و آبریزش بینی

● نشنیدن صدا ها مثل همیشه

● اشکال در حفظ تعادل

 

درمان گوش درد

درمان گوش درد بستگی به علت اصلی آن دارد. مسکن های بدون نسخه مناسب سن مانند آسپیرین یا ایبوپروفن برای بهبودی درد و تب استفاده می شوند. همچنین کمپرس گرم، استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیراستروییدی یا دوره کوتاه مصرف مسکن های نارکوتیک از جمله روش های درمانی هستند. برای درمان اوتیت مدیا آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز می شوند، در حالی که درمان اوتیت خارجی نیاز به مصرف قطره دارد. برخی از پزشکان برای درمان عفونت گوش، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که آنتی بیوتیک ها همیشه نمی توانند روش درمانی موثری باشند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اوری دی هلث»، روغن زیتون و بعضی از قطره ها، موجب شل شدن موم گوش می شوند. اگر احتمال می دهید پرده گوشتان پاره شده است، هرگز از روغن زیتون یا قطره استفاده نکنید.
به مدت 20 دقیقه یک حوله گرم و یا کمپرس گرم روی گوش دردناک ، قرار دهید. اما اگر مشکوک به عفونت گوش هستید اجازه ندهید داخل گوشتان خیس شود.
اگرعلایم گوش درد از بین نرفت یا نشانه های شدید تری به آن افزوده شد حتما به پزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات