برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عصاره گلگون زعفران، مرهمی برای ناخوشی های روحی و جسمی

عصاره گلگون زعفران، مرهمی برای ناخوشی های روحی و جسمی زعفران از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشک است و برای آسم، سرفه، سیاه سرفه و نرم کردن خلط استفاده می شود. همچنین در درمان بی خوابی، سرطان، سخت شدگی رگ ها -آترواسکلروز، گاز روده، افسردگی، آلزایمر، ترس، شوک، خلط خونی- هموپتزی، درد، سوزش سر دل و خشکی پوست از آن بهره گرفته می شود.
«زعفران»، گیاهی از خانواده زنبقیان است که از گذشته های دور کاربردهای درمانی و طعم دهندگی متنوعی بین ملل مختلف داشته است. کلاله های خشک شده زعفران برای تهیه غذا یا شیرینی مورد استفاده قرار می گیرند. برای تهیه نیم کیلو زعفران چیزی حدود 75000 گل زعفران باید جمع آوری شود . زعفران به صورت عمده با دست کشت و برداشت می شود. به همین علت یکی از گران ترین گیاهان جهان است.
به گزارش «بهپو»، زعفران از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشک است و برای آسم، سرفه، سیاه سرفه و نرم کردن خلط استفاده می شود. همچنین در درمان بی خوابی، سرطان، سخت شدگی رگ ها -آترواسکلروز، گاز روده، افسردگی، آلزایمر، ترس، شوک، خلط خونی- هموپتزی، درد، سوزش سر دل و خشکی پوست از آن بهره گرفته می شود.
از این گیاه برای تسکین دردهای قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی در زنان و جلوگیری از ارگاسم زودرس -انزال زودرس- و ناباروری در مردان استفاده می شود.
همچنین برای افزایش میل جنسی و افزایش تعریق از زعفران استفاده می شود.
بعضی مردان برای درمان طاسی زعفران را به طور مستقیم روی پوست سر می مالند.


 

موارد استفاده و اثربخشی

زعفران در درمان بیماری های زیر موثر است:
  • آلزایمر: برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف زعفران به مدت 22 هفته به صورت خوراکی نشانه های بیماری آلزایمر را به اندازه مصرف داروی «دونپزیل» بهبود می بخشد.
  • افسردگی: به نظر می رسد مصرف خوراکی یکی از عصاره های زعفران ایران، علایم افسردگی ماژور را پس از 6-8 هفته درمان بهبود می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد تاثیر مصرف زعفران در افسردگی همانند مصرف داروهای با دوز پایین مانند «فلوکستین» یا «ایمی پرامین» است.
  • دردهای قاعدگی: در برخی از مطالعات مشخص شد که مصرف زعفران باعث کاهش دردهای دوره قاعدگی می شود.
  • سندرم پیش از قاعدگی -PMS: تحقیقات نشان می دهند که مصرف زعفران علایم PMS را پس از دو دوره قاعدگی بهبود می بخشد.

    شواهد کافی برای بیماری های زیر در دسترس نیست. اما ادعا هایی وجود دارد که می گوید زعفران در درمان بیماری های زیر هم موثر است:
  • آسم: برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که نوشیدن مخلوط چای گیاهی حاوی زعفران همراه با آنیسون، سیاه دانه ، زیره سیاه، هل، بابونه، رازیانه و شیرین بیان می تواند علایم آسم را در افراد مبتلا به آسم آلرژیک کاهش دهد.
  • افزایش عملکرد ورزشی. برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف ماده ای از زعفران به نام «کروستین» باعث کاهش خستگی در مردان می شود.
  • اختلال نعوظ: برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف زعفران باعث بهبود اختلال نعوظ و افزایش تعداد و طول مدت نعوظ می شود.
  • ناباروری مردانه. برخی مطالعات نشان می دهند زعفران عملکرد اسپرم را در مردان بهبود می بخشد. البته، نتایج این تحقیق دچار تناقض است.
  • پسوریازیس: برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف روزانه چای زعفران همراه با رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند باعث کاهش شدت پسوریازیس شود.
  • بی خوابی
  • سرطان
  • سخت شدن شریان ها-آترواسکلروز
  • سرفه
  • گاز معده
  • ارگاسم زودرس مرد -انزال زودرس
  • طاسی

عوارض جانبی زعفران

مصرف خوراکی زعفران به مدت 6 هفته برای بیشتر افراد بی خطر است. برخی از عوارض جانبی احتمالی عبارتند از خشکی دهان، اضطراب، سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع، تغییرات اشتها و سردرد. ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک رخ دهد.
مصرف خوراکی مقادیر زیاد زعفران خطرناک است. دوزهای بالا موجب مسمومیت می شوند و علایمی چون زردی پوست، زردی چشم و زردی غشاهای مخاطی ایجاد می کنند؛ استفراغ، سرگیجه، اسهال خونی، بی حسی، خونریزی از بینی، لب ها و پلک ها را بروز می دهند. دوزهای 12-20 گرم مرگ آورند.

 

چه کسانی باید مراقب مصرف زعفران باشند؟

  • بارداری و شیردهی: مصرف خوراکی زعفران در دوران بارداری و شیردهی در مقادیر بیشتر از آنچه که معمولا در غذا یافت می شود، به احتمال زیاد خطرناک است. مقدار زیاد زعفران موجب انقباض رحم و سقط جنین می شود.
مقدار ایمن مصرف زعفران در طول شیردهی مشخص نیست. سعی کنید از مقادیر ایمن تجاوز نکنید.
  • اختلال دوقطبی: به نظر می رسد زعفران قادر است روی خلق و خو اثر بگذارد. نگرانی هایی وجود دارد که زعفران در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باعث تحریک پذیری و رفتارهای تکانشی -مانیا- می شود. اگر این عارضه را دارید، از زعفران استفاده نکنید.
  • آلرژی: کسانی که به گیاهانی مانند لولیوم، اُلئا -خانواده زیتون- و گونه های گیاهی سالسولا حساسیت دارند، احتمالا به زعفران هم آلرژی دارند.
  • عارضه های قلبی: زعفران تا حدی روی سرعت و قدرت ضربان قلب تاثیر می گذارد. در طب سنتی به عنوان شادی‌آور و تقویت‌کننده قلب شناخته می شود. مصرف زیاده از حد زعفران، برخی از بیماری های قلبی را بدتر می کند.
  • فشار خون پایین: تصور براین است که زعفران فشار خون را کاهش می دهد. مبتلایان به فشار خون پایین مراقب مقدار مصرف زعفران باشند.
 

تداخل مصرف زعفران با داروها

در حال حاضر برای تداخل دارویی زعفران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
 

دوزهای ایمن

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته اند:
خوراکی:
برای افسردگی: روزانه 30 میلی گرم عصاره زعفران مصرف شود. همچنین می توان آن را به دو وعده 15 میلی گرمی تقسیم کرد.
برای سندرم پیش از قاعدگی : 15 میلی گرم عصاره اتانولی زعفران دو بار در روز.
برای اختلالات قاعدگی: 500 میلی گرم از محصولی مرکب از زعفران، تخم کرفس و عصاره انیسون -SCA، سه بار در روز در سه روز اول قاعدگی مصرف شود.
برای بیماری آلزایمر: روزانه 30 میلی گرم زعفران مصرف شود. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات