برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواب آلودگی در روز، زنگ هشدار آلزایمر

خواب آلودگی در روز، زنگ هشدار آلزایمر یک مطالعه طولانی مدت روی 123 نفر با میانگین سنی 60 سال انجام شده است. یافته ها نشان می دهد خطر ابتلا به رسوبات مغزی بتا آمیلویید در افرادی که در طول روز بسیار خواب آلودند، تقریبا سه برابر بیشتر است. بتا آمیلویید پروتیینی است که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد. احساس خواب آلودگی در طول روز می تواند به معنای بالا رفتن خطر ابتلا به «آلزایمر» باشد.
به گزارش «بهپو»، یک مطالعه طولانی مدت روی 123 نفر با میانگین سنی 60 سال انجام شده است. یافته ها نشان می دهد خطر ابتلا به رسوبات مغزی بتا آمیلویید در افرادی که در طول روز بسیار خواب آلودند، تقریبا سه برابر بیشتر است. بتا آمیلویید پروتیینی است که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
در این پژوهش یافته هایی به شواهد قبلی اضافه شد و نشان داد که کم خوابی نقش مهمی در ابتلا به آلزایمر ایفا می کند. بر این اساس محققان می گویند داشتن خواب کافی یکی از راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری های ضعف حافظه باشد.
«آدام اسپیرا»، مدیر این پژوهش، می گوید: «عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش و فعالیت های شناختی، اهداف بالقوه مهمی در پیشگیری از آلزایمر هستند. با اینکه خواب هم عامل مهمی است، اما نقش آن به این اندازه پررنگ نیست.» آدام اسپیرا استادیار گروه بهداشت و روان «دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ» در بالتیمور است.
او افزود: «اگر اختلال خواب در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد، با درمان بیماران مبتلا به اختلال خواب می توان از این نتایج منفی جلوگیری کرد.»
اسپیرا گفت: «مشخص نیست چرا خواب آلودگی روز با انباشت پروتیین بتا آمیلویید در مغز همراه است و این مطالعه ثابت نکرده است که خواب منجر به افزایش بتا آمیلویید در مغز می شود.»
اما ممکن است اختلال خواب ِ ناشی از آپنه یا عوامل دیگر به طور ناشناخته ای باعث تجمع بتا آمیلویید شود. توجه به این نکته ضروری است که اختلالات خواب باعث خواب آلودگی در روز هم می شوند.
اسپیرا گفت: «با این حال، نمی توان نقش پلاک های آمیلوییدی را در ایجاد خواب آلودگی رد کرد.»
مطالعات حیوانی نشان داده است که کم کردن خواب شبانه می تواند به تجمع بیشتر پروتیین بتا آمیلویید در مغز و مایع نخاعی منجر شود و برخی مطالعات انسانی نشان می دهند خواب ضعیف با تجمع میزان بتا آمیلویید ارتباط دارد.
اختلال خواب در بیماران آلزایمری امری رایج است و تجمع بتا آمیلویید و تحولات مغزی آن ها به خوابشان صدمه می زند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اسپیرا گفت: «هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، بنابراین ما باید بهترین روش ها را برای جلوگیری از آن به کار گیریم. حتی اگر روزی درمان قطعی هم برای آلزایمر به دست آید، نمی بایست از استراتژی های پیشگیری غافل شد. اولویت بندی و زمان بندی خواب یکی از راه های کمک به پیشگیری یا کاهش این عارضه است. »
یافته های این تحقیق 5 سپتامبر در مجله Sleep منتشر شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات