برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ورزش های مفید برای پیشگیری از آلزایمر

ورزش های مفید برای پیشگیری از آلزایمر داشتن یک سبک زندگی فعال برای همه، از جمله مبتلایان به آلزایمر، مفید است. اگر چه با ورزش نمی توان این بیماری را درمان کرد، اما در بهبود روحیه، اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نقش دارد. همچنین ورزش منجر به کاهش خطر بیماری قلبی، برخی از انواع سرطان و سایر بیماری ها می شود. بسیاری از فعالیت ها کم شدت هستند و برای مفاصل قابل تحملند، همچنین برای سالمندان جنبه سرگرمی دارند.
نتایج مطالعات نشان داده است ورزش منظم تاثیرات بسزایی؛ چه در افزایش حافظه و پیشگیری از ابتلا به فراموشی و آلزایمر و چه در بهبود مبتلایان به «آلزایمر» دارد.
به گزارش «بهپو»، به طور کلی، مزایای انجام منظم ورزش در این افراد عبارتند از افزایش سطح سلامت قلبی - عروقی، کاهش میزان حملات سقوط و کاهش شکستگی ها و افزایش سطح سلامت عمومی و اعتماد به نفس. به علاوه، ورزش سبب کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر و فراموشی و ناتوانی فیزیکی مرتبط با آلزایمر می شود و احتمال بستری شدن در بیمارستان یا انتقال افراد به مراکز نگهداری سالمندان را کاهش می دهد. طبق تحقیقات چاپ شده در مجله علمی انجمن بین المللی روانپزشکی « IPA» تمرینات تنفسی همراه تمرین گروهی موجب بهبود و درمان آلزایمر و همچنین افزایش تعادل و پیشگیری از افتادن، کمک به بهبود راه رفتن و افزایش سرعت آن می شود.
 
بیشتر بخوانید: با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید
بیشتر بخوانید: ترک این عادت ها، آلزایمر را از شما دور می کند
 

کدام ورزش برای مبتلایان به آلزایمر مفید است؟

داشتن یک سبک زندگی فعال برای همه، از جمله مبتلایان به آلزایمر، مفید است. اگر چه با ورزش نمی توان این بیماری را درمان کرد، اما در بهبود روحیه، اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نقش دارد. همچنین ورزش منجر به کاهش خطر بیماری قلبی، برخی از انواع سرطان و سایر بیماری ها می شود. بسیاری از فعالیت ها کم شدت هستند و برای مفاصل قابل تحملند، همچنین برای سالمندان جنبه سرگرمی دارند.
 

شروع کن!

یک مبتلا به آلزایمر به چه اندازه فعالیت جسمی نیاز دارد؟ این مساله به ویژگی های شخصی فرد و شدت پیشرفت بیماری او بستگی دارد. از آنجا که این بیماران دچار عارضه ای جدی هستند، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید. احتمالا، دکتر با ورزش کردن بیمار شما موافقت خواهد کرد. با آرامش آغاز کنید، در اوایل کار، جلسات 10 دقیقه ای کافی است. از ورزش یک فعالیت سرگرم کننده بسازید و در آن افراط نکنید.
 

خودتو گرم کن!

فعالیت های سبکی مانند پیاده روی یا کشش ملایم، مفاصل و عضلات را آماده می کنند. اگر برقراری تعادل برای بیمارتان مشکل است، گرم کردن را در حالت نشسته انجام دهید. به عنوان مثال، پاها را ضربدری روی هم بیندازید و مچ پا را 10 مرتبه در هر جهت بچرخانید. حواستان باشد هر چیزی که ممکن است باعث لغزش یا آسیب شود از روی زمین بردارید؛ مانند کتاب و مجله، اسباب بازی و سیم لوازم الکتریکی.
 

تای چی دل انگیز، یادت نره!

تای چی شامل مجموعه ای از حرکات ملایم و کششی است که به وضوح فکر و تقویت حافظه کمک می کند. علاوه بر این، این ورزش برای بیماران مفصلی آسان است و می توان در داخل منزل آن را انجام داد. همچنین تعادل و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد.
 

گل های باغچه منتظرتن!

باغبانی یک راه عالی برای فعالیت در خارج از منزل است. این کار حواس را تحریک می کند، انگیزه و هدف ایجاد می کند و برای دوست داران گل و گیاه یک فعالیت خاطره ساز محسوب می شود. زمانی را که در انتظار پرورش گل و گیاهتان صرف می کنید استرس و فشار خون را پایین می آورد.
 

بپر تو آب!

ورزش های آبی از هر نوع و شکلی که باشند، یک انتخاب عالی هستند. ورزش در آب برای مفاصل مفید است و فعالیتی آرامش بخش محسوب می شود. ورزش های آبی برای قلب مفیدند و با ایجاد مقاومت قدرت بدنی را افزایش می دهند. در ضمن استخر محل خوبی برای معاشرت های اجتماعی است.
 

ذهنتو آروم کن!

یوگا باعث کاهش استرس و افزایش قدرت و انعطاف پذیری می شود. محققان UCLA دریافتند افرادی که به مدت 3 ماه یوگا را ادامه می دهند، حافظه شان بهتر از کسانی که دیگر «تمرینات تقویت حافظه»، مانند حل جدول را انجام می دهند کار می کند.  با اینکه افرادی که در این مطالعه حضور داشتند هنوز آلزایمر نداشتند، اما علایمی داشتند که خطر آلزایمر را بالا می برد. این شرکت کنندکان با انجام یوگا کمتر دچار افسردگی، استرس و اضطراب می شدند.
 

بیشتر بخوانید: 7  بازی فکری که هوش شما را افزایش می دهد

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان مغز را جوان نگه‌داشت؟

پای پیاده راه برو!

پیاده روی کمک می کند تا از بیماری های قلبی، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری ها دور بمانید. همچنین حافظه و مهارت تفکر را بهبود می دهد. پیاده روی روزانه یک تکنیک عالی برای تقویت قوا است. کسانی که در مراحل ابتدایی آلزایمر قرار دارند می توانند بیشتر از مبتلایان به مراحل پیشرفته راه بروند. برای داشتن اوقات خوش پیاده روی را با یک دوست انجام دهید.
 

جست و خیز کن!

ورزش هوازی موجب تقویت جریان خون به قسمت هایی از مغز می شود که به حافظه مربوطند. همچنین باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد. هر چیزی که باعث می شود ضربان قلب سریعتر شود ورزش محسوب می شود. اگر بیمار شما در مراحل اولیه آلزایمر باشد، احتمالا ورزش هایی که باعث تعریق می شونند هم می توانند مفید باشند. برای مبتلایان به در مراحل پیشرفته چیزی شبیه به رقص هم می تواند موثر باشد.
 

نشسته هم میشه ورزش کرد!

حتی اگر بیمار شما از لحاظ جسمی دچار دشواری است، هنوز هم می تواند ورزش کند. مساله اصلی خلاقیت است. فرد می تواند در حالت نشسته انواع ورزش ها را انجام دهد. مثلا دست های خود را به سینه بچسباند و نیم تنه اش را بچرخاند. دستش را بالا ببرد و پاهایش را بکشد. همچنین می تواند صندلی را با دستان خود فشار دهد. بعضی ها هم دوست دارند هوا را با دستانشان به عقب فشار دهند.
 

برنامه منظم داشته باش!

پیری از راه خواهد رسید، به ویژه هنگامی که یک عارضه پزشکی مهم برایتان پیش می آید. برای به عقب انداختن ناخوشی های ناشی از پیری از همین الان دست به کار شوید. برنامه ورزشی را به عادتی غیر قابل تغییر تبدیل کنید. سعی کنید حداقل 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه، ورزش کنید. اگر این کار به دلیل آلزایمر امکان پذیر نیست، به یاد داشته باشید که ذره ای فعالیت بهتر از سکون مطلق است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات