برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آداب نذری سالم

آداب نذری سالم از سنت‌های حسنه ماه محرم،‌ نذری دادن و نذری گرفتن است. هرچند نذری دادن، عملی خیرخواهانه و خداپسندانه است، اما در صورت رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی، همین کار می‌تواند سلامت فرد نذری‌دهنده یا افراد مصرف‌کننده این نذری را به خطر بیندازد.
از سنت‌های حسنه ماه محرم،‌ نذری دادن و نذری گرفتن است. هرچند نذری دادن، عملی خیرخواهانه و خداپسندانه است، اما در صورت رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی، همین کار می‌تواند سلامت فرد نذری‌دهنده یا افراد مصرف‌کننده این نذری را به خطر بیندازد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، به 20 نکته مهم و کاربردی که باید در مورد غذاهای نذری به آنها توجه کنید تا سلامت خود و دیگران را به خطر نیندازید، اشاره کرده ایم.
 

4 نکته در مورد ظروف یکبار مصرف

1. اگر قرار است نذری را میان همسایه‌ها، دوستان یا آشنایان خود پخش کنید، بهتر است به‌جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، ‌از آنها بخواهید از روز قبل، یک ظرف مناسب برای نذری به شما بدهند.
2. بین انواع ظرف‌های یکبار مصرف موجود در بازار، ابتدا خرید ظرف‌های گیاهی، سپس کاغذی و بعد از آن به‌ترتیب آلومینیومی، فومی و پلاستیکی را برای نذری دادن به شما توصیه می‌کنیم. بهتر است حواستان باشد از نظر متخصصان بهداشت مواد غذایی، ظرف‌های پلاستیکی برای قرار دادن غذاها یا نوشیدنی‌های داغ در آنها همواره باید آخرین انتخاب باشد.
3. اگر قرار است ظرف یکبار مصرف برای نذری دادن تهیه کنید، بهتر است انواع ظروف دارای نشان استاندارد را بخرید که کمترین مخاطرات غذایی را برای مصرف‌کننده در پی داشته باشند.
4. بهتر است برای پیشگیری از به خطر انداختن سلامت خود و سایر اعضای خانواده‌تان، در روزهای تاسوعا و عاشورا یا سایر ایام ماه محرم، یک لیوان شیشه‌ای همراه خود داشته باشید تا در صورت تمایل به مصرف نوشیدنی‌های نذری و داغ، از لیوان ایمن خود به‌جای لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیدمقایسه انواع ظروف یکبار مصرف - در چه ظرفی چه نذری بریزیم؟


 

9 نکته در مورد نگهداری از غذای نذری

1. غذاهای نذری معمولا دارای حجم بالایی از چربی‌های گیاهی و حیوانی هستند بنابراین، احتمال اکسیده‌شدن آنها با قرار گرفتن در دمای محیط و فساد غذایی، بسیار بالاست. به همین دلیل توصیه می‌شود بیشتر از 45 دقیقه بین ریختن غذا داخل ظروف یکبار مصرف و سرو آنها میان عزاداران فاصله نیفتد.
2. حتما نذری‌هایی که به دستتان می‌رسد سریع در ظرف‌های شیشه‌ای کاملا دربسته خالی کنید و آنها را داخل یخچال قرار دهید.
3. به هیچ عنوان غذا را با ظرف‌های یکبار مصرف -حتی اگر پلاستیکی نباشند- داخل یخچال قرار ندهید زیرا احتمال انتقال ترکیبات شیمیایی موجود در ظرف به غذای گرم و چرب شما، افزایش پیدا می‌کند.
4. از آنجایی که احتمالا بیشتر ما نمی‌دانیم غذای نذری‌ای که به دستمان می‌رسد، برای چه مدتی در دمای محیط قرار داشته، بهتر است شدیدا از مصرف نذری‌هایی با دمای محیط یا اصطلاحا ولرم خودداری کنید تا دچار مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی احتمالی نشوید.
5. غذاهای نذری باید قبل از مصرف حداقل 80 درجه سانتی‌گراد حرارت ببینند تا ما نسبت به حفظ ایمنی غذایی آنها مطمئن شویم.
6. از آنجایی که بیشتر غذاهای نذری بسیار چرب هستند، اکیدا توصیه می‌کنیم از نگهداری آنها داخل فریزر خودداری کنید. در غیر این صورت، احتمال اکسیده شدن چربی موجود در آنها و کاهش ایمنی غذایی این نذری‌ها به شدت بالا می‌رود.
7. اگر نسبت به سلامت مواد اولیه غذاهای نذری یا چگونگی نگهداری آنها پیش از رسیدن به دستتان مطمئن نیستید، هرگز سلامت کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار و افراد دچار نقص سیستم ایمنی را با دادن این غذاها به آنها به خطر نیندازید.
8. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید غذاهای نذری که برای شما آورده می‌شوند را ظرف 48 ساعت آینده مصرف کنید، بهتر است از دریافت آنها خودداری کنید یا بعد از دریافت آنها را به افراد بی‌بضاعت یا مراکز نگهداری از این افراد تحویل دهید.
9. غذای نذری به‌دلیل چربی بالایی که دارد، نباید بیشتر از 30 تا 45 دقیقه خارج از محیط یخچال نگهداری شود.
 

7 پیشنهاد برای تهیه و آماده‌سازی غذای نذری

1. تا حد امکان سعی کنید برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از کشتارهای خانگی استفاده نکنید.
2. بهتر است گوشت و مرغ مورد نیاز برای طبخ نذری را از مراکز معتبر عرضه گوشت دام و طیور تهیه کنید.
3. اگر اصرار یا اجباری برای کشتار خانگی دارید، حتما از فرد باتجربه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. خونابه دام و طیور را در معابر رها نکنید و حتما برای پاک کردن گوشت دام و طیور از دستکش پلاستیکی ضخیم کمک بگیرید تا احتمال انتقال آلودگی به بدنتان را به حداقل ممکن برسانید.
4. از آنجایی که احتمال وجود آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی در گوشت دام و طیور خام وجود دارد، هرگز گوشت‌های خام را کنار مواد غذایی پخته یا سایر مواد اولیه خام مانند سیب‌زمینی و پیاز یا سبزیجات قرار ندهید.
5. برای سرخ‌کردن سبزی یا سیب‌زمینی برای نذری‌های خود، حتما از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی کمک بگیرید و برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان این نذری‌ها در این ایام، هرگز سراغ روغن‌های جامد و هیدروژنه نروید.
6. سعی کنید مقدار مصرف نمک و روغن را در غذاهای نذری خود به حداقل ممکن برسانید و به‌جای نمک و روغن، غذاهای خود را با ادویه‌ها و سبزی‌های معطر، طعم‌دار کنید.
7. از تهیه و توزیع غذاهایی مانند کباب کوبیده که ایمنی غذایی آنها زیر سوال است و احتمالا فساد بالایی دارند، خودداری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات