برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه که پشت میز نشینی بر سرتان می آورد

آنچه که پشت میز نشینی بر سرتان می آورد کمتر کسی را می توان این روزها پیدا کرد که شغل پشت میزی نداشته باشد. ساعت ها روی صندلی اداری نشستن و کمتر شدن تحرک بدنی، انسان عصر جدید را با طیف وسیعی از مشکلات روبرو کرده است. دانشمندان بر روی عوارض زیاد نشستن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و به نتایج شگفتی دست یافتند؛ از آسیب قلبی تا افزایش حطر سرطان پستان در زنان تنها بخشی از بلایی است که زیاد نشستن سرتان می آورد!
کمتر کسی را می توان این روزها پیدا کرد که شغل پشت میزی نداشته باشد. ساعت ها روی صندلی اداری نشستن و کمتر شدن تحرک بدنی، انسان عصر جدید را با طیف وسیعی از مشکلات روبرو کرده است.
به گزارش «بهپو»،  دانشمندان بر روی عوارض زیاد نشستن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و به نتایج شگفتی دست یافتند؛ از آسیب قلبی تا افزایش حطر سرطان پستان در زنان تنها بخشی از بلایی است که زیاد نشستن سرتان می آورد!
 

آسیب قلبی

ابتدا پژوهشی مقایسه‌ای میان دو گروه مشابه توجه دانشمندان را به خود جلب کرد؛ رانندگان شبکه حمل‌ونقل که روزانه ساعاتی متوالی پشت خودرو می‌نشستند و کمک رانندگان و کنترل‌چی‌هایی که کارشان را به صورت ایستاده انجام می‌دادند. با آنکه رژیم غذایی و شیوه زندگی این دو گروه بسیار مشابه بود، رانندگان در مقایسه با کسانی که کارشان را به صورت ایستاده انجام ‌می‌دادند تقریبا 2 برابر بیشتر در معرض احتمال ابتلا به بیماری قلبی بودند.
 

کاهش طول عمر

اگر ساعاتی طولانی و بی‌وقفه در حالت نشسته قرار بگیرید، هر علتی می‌تواند سبب مرگ زودرس شما شود. حتی ورزش روزانه هم کمکی نخواهد کرد. البته این مساله نباید بهانه به دست کسانی بدهد که می‌خواهند از ورزش کردن شانه خالی کنند چون اگر ورزش را هم از زندگی روزانه خود حذف کنید، طول عمر شما حتی کوتاه‌تر هم می‌شود.
 

افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل

مغز افرادی که بیش از حد در حالت نشسته قرار دارند به مغز بیمارانی شباهت پیدا می‌کند که به زوال عقل مبتلا هستند. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشارخون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که همه این بیماری‌ها خود از عوامل زوال عقل محسوب می‌شوند. ورزش همه این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد اما تحرک روزانه در این زمینه حتی از ورزش هم موثرتر است.

بیشتر بخوانید: ورزش های پشت میزی برای کسانی که وقت ورزش کردن ندارند!
 

خنثی و بی‌اثر کردن تمامی تمرین‌های بدنی

ورزش نمی‌تواند با تاثیرات زیانبار نشستن بیش از حد، مقابله کند. حتی 7 ساعت ورزش در هفته -یعنی زمانی به مراتب بیش از 3-2 ساعت مورد توصیه- نمی‌تواند عوارض ناشی از 7 ساعت نشستن را از بین‌ ببرد. نشستن در یک جا تمام سختی‌های ورزش را هدر می‌دهد. تحرک ضروری است!
 

افزایش خطر ابتلا به دیابت

اگر تمام روز در حالت نشسته سپری شود، احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد زیرا افزون بر مصرف کمتر کالری خود عمل نشستن هم مسبب چنین وضعیتی است. دلیل این مساله برای پزشکان چندان روشن نیست اما آنها فکر می‌کنند نشستن ممکن است چگونگی واکنش بدن را در برابر انسولین تغییر دهد؛ یعنی هورمونی که به سوزاندن قند و کربوهیدرات‌ها برای تبدیل آن به انرژی کمک می‌کند.
 

احتمال ترومبوز سیاهرگی عمقی

ترومبوز سیاهرگی عمقی «DVT» لخته‌ای است که غالبا بر اثر نشستن طولانی‌مدت در پا تشکیل می‌شود. اگر لخته رها شود و به ریه برسد، ‌احتمال خطر بسیار جدی خواهد بود. ترومبوز سیاهرگی عمقی ممکن است با تورم و درد همراه باشد، اما در برخی بیماران بدون نشانه است و همین مساله می‌تواند دلیل موجه برای از جا برخاستن و ننشستن به مدت طولانی باشد.
 

اضافه وزن و چاقی

آیا جزو افرادی هستید که ساعات زیادی را صرف تماشای تلویزیون و وب‌گردی می‌کنند؟ اگر چنین است، دچار اضافه وزن یا چاقی خواهید شد. ورزش روزانه کار مفیدی است اما نمی‌تواند به طور موثری از اضافه وزن شما بکاهد.
 

تشدید اضطراب

ممکن است کار شما ایجاب کند به صورت انفرادی در برابر یک صفحه نمایشگر بنشینید. اگر انجام چنین کاری در خواب شما اختلال ایجاد کند، اضطراب شما هم تشدید خواهد شد. اضطراب اجتماعی هم به نوبه خود محصول کار انفرادی است زیرا شما را از جمع دوستان و افراد مورد علاقه‌تان منزوی خواهد کرد. دانشمندان هنوز در پی کشف دقیق علت آن هستند.
 

بروز آسیب جدی در ناحیه پشت و کمر

وضعیت نشسته فشار شدیدی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌کند. این فشار حتی از قوزکردن هم به مراتب بیشتر است. صندلی ارگونومیک برای خود تهیه کنید که دارای ارتفاعی مناسب است و از کمر شما محافظت می‌کند اما به یاد داشته باشید هر اندازه هم که محل نشستن مناسب باشد، نشستن طولانی‌مدت برای پشت و کمر نامناسب است. هر 30 دقیقه یکی‌-دو دقیقه از جایتان بلند شوید تا ستون فقرات در وضعیت راست قرار گیرد.
 

امکان ابتلا به واریس

نشستن بیش از حد سبب تجمع خون در پاها و فشار بیشتر به رگ‌ها می‌شود. پزشکان وریدهای متورم، آماسیده و پیچ‌وتاب‌دار را «واریس» می‌نامند. واریس می‌تواند به شکل رگ‌های عنکبوتی و پارگی عروق خونی در اطراف آن هم ظاهر شود. چنین مواردی با آنکه ممکن است با درد همراه باشد، جدی تلقی نمی‌شود. پزشکان می‌توانند در صورت لزوم گزینه‌های لازم را برای درمان به آگاهی بیمار برسانند.
 

تسریع ناتوانی

امکان ابتلا به پوکی استخوان در سالخوردگان کم‌تحرک بیشتر است. این بیماری می‌تواند به‌تدریج انجام فعالیت‌های اساسی روزمره مانند حمام کردن و دستشویی رفتن را از آنها سلب کند. ورزش‌های سبک نمی‌تواند این بیماری را مهار کند، با این حال لازم نیست سالمندان مثلا خود را برای دو ماراتن آماده کنند یا برای سرپا نگه‌داشتن خود در کهنسالی به کار کشاورزی بپردازند. فقط کافی است از نشستن ممتد برای ساعاتی طولانی بپرهیزند.
 

افزایش خطر سرطان پستان در زنان

ممکن است احتمال ابتلا به سرطان کولون، ‌آندومتر و ریه در افرادی که زیاد می‌نشینند، بیش از دیگران باشد. در زنان مسن‌تر احتمال سرطان پستان بالاتر است. این زنان اگر بیش از حد در وضعیت نشسته باشند، حتی اگر فعالیت‌های خود را بیش از حد معمول هم افزایش دهند باز هم احتمال بالای سرطان پستان را تغییر نخواهند داد.
 

چه کنیم که کمتر بایستیم

به گزارش «بهپو و به نقل از «هفته نامه سلامت»، تحرک و جنبش روزانه خود را بیشتر کنید: تقریبا هر 30 دقیقه از جای خود برخیزید و کمی کش و قوس بیایید. دستانتان را به پنجه‌های پایتان برسانید، در دفتر خود قدم بزنید. بخشی از روز را جلوی میز خود به حالت ایستاده بگذرانید، از میزهایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند یا خودتان ارتفاع میز را تنظیم کنید. رایانه خود را روی یک جعبه قرار دهید. از رییس خود درخواست کنید یک دستگاه تردمیل در محل کار قرار دهد. چنین اقداماتی می‌تواند از آثار منفی نشستن بی‌وقفه بکاهد و مسیر سلامت را برایتان هموارتر کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات