برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کنترل مثانه در سفر

کنترل مثانه در سفر برخی خانم‌ها مثانه ضعیفی دارند و احساس نیاز به تخلیه مثانه در طول روز برای آنها بیشتر از سایرین است. یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های این افراد، سفر کردن است. معمولا خانم‌های دارای مثانه ضعیف مدام نگران این موضوع هستند که آیا در طول سفر، سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی کافی وجود دارد یا نه؟ یا اینکه آیا می‌توانند مدام برای رفتن به دستشویی در طول سفر، همسفران خود را بدون دغدغه از نیاز خودشان مطلع کنند یا نه؟
برخی خانم‌ها مثانه ضعیفی دارند و احساس نیاز به تخلیه مثانه در طول روز برای آنها بیشتر از سایرین است. یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های این افراد، سفر کردن است. معمولا خانم‌های دارای مثانه ضعیف مدام نگران این موضوع هستند که آیا در طول سفر، سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی کافی وجود دارد یا نه؟ یا اینکه آیا می‌توانند مدام برای رفتن به دستشویی در طول سفر، همسفران خود را بدون دغدغه از نیاز خودشان مطلع کنند یا نه؟
به گزارش «بهپو»، متخصصان اورولوژی 8 راهکار ساده و کاربردی برای مدیریت مثانه ضعیف در سفرهای تابستانی به خانم‌ها ارایه داده‌اند.
 

1. در انتخاب همسفران خود دقت کنید

ضعیف بودن مثانه به معنای آن است که شما نمی‌توانید برای مدت‌ طولانی، ادرار خود را نگه دارید. این مساله، مشکلی کاملا رایج میان خانم‌هاست و دلیلی برای خجالت کشیدن از آن وجود ندارد. بد نیست بدانید حدود 47 درصد از خانم‌ها در بریتانیا، در مقاطعی از طول زندگی خودشان، ضعف مثانه را تجربه می‌کنند. اگر شما ضعف مثانه دارید و می‌خواهید با گروهی از افراد به سفر بروید، بهتر است این گروه جمعی صمیمی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان باشد زیرا استرس می‌تواند به‌خودی‌خود عامل تشدیدکننده‌ای برای ضعف مثانه باشد. به عبارت ساده‌تر، اگر شما با افرادی که زیاد با آنها صمیمی نیستید یا حتی با آنها رودربایستی دارید به سفر بروید، مدام بابت این موضوع که باید سفر را به دلیل دستشویی رفتن متوقف کنید، استرس خواهید داشت. به همین دلیل هم سفر کردن در مقاطعی از زمان که مبتلا به مثانه ضعیف شده‌اید، با افراد غیرصمیمی یا کسانی که تازه با آنها دوست یا فامیل شده‌اید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
 

2. قبل از سفر نوشیدنی محرک مصرف نکنید

خانم‌های مبتلا به مثانه ضعیف باید حواس‌شان باشد حدود 2 ساعت قبل از سفر از مصرف هرگونه مایعات، به ویژه مایعاتی مانند شیر، نوشابه، چای و قهوه که شدیدا تحریک‌کننده مثانه هستند، پرهیز کنند. این افراد می‌توانند در صورت احساس تشنگی شدید، مقداری آب خنک در دهان خود بچرخانند و آن را دور بریزند. اولین نوبتی که این خانم‌ها می‌توانند آب یا سایر مایعات را بنوشند، زمانی است که مطمین باشند تا حدود 30 یا 50 کیلومتر بعد به سرویس بهداشتی بین‌راهی می‌رسند.
 

3. در مناطق گرمسیری به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از اشتباهات رایج میان افراد دارای مثانه ضعیف، این است که مصرف نوشیدنی‌های خود را در طول سفر به شدت کاهش می‌دهند. زمانی که شما در تابستان سفر می‌کنید، به ویژه وقتی که به مناطق گرمسیری می‌روید، بدن‌تان به خودی‌خود در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرد؛ حالا اگر به دلیل ضعیف بودن مثانه، میزان مصرف مایعات خود را در طول روز هم کم کنید، مثانه شما فضا را برای نگه داشتن ادرار، کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌کند و مشکل ضعف مثانه و نیاز به دفع مکرر ادرار در شما بیشتر می‌شود. از این رو، بهتر است برنامه‌ریزی‌تان در طول سفر به گونه‌ای باشد تا همواره دسترسی به سرویس بهداشتی داشته باشید و برای پیشگیری از کم‌آبی بدن و تشدید مشکل مثانه، به اندازه کافی آب بنوشید.
 

4. تجهیزات کافی با خود به سفر ببرید

همان‌طور که گفته شد، استرس می‌تواند یکی از عوامل تشدید ضعف مثانه و احساس نیاز به تخلیه مکرر آن باشد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود خانم‌های دارای ضعف مثانه، با خودشان صادق باشند و مشکل‌شان را بپذیرند. پذیرفتن این مشکل، یعنی اینکه شما می‌دانید ممکن است به دلیل ضعف مثانه با چکه کردن غیرارادی ادرار مواجه شوید، به ویژه اگر از خانه دور و در سفر باشید. در این حالت، توصیه می‌شود برای کاهش استرس و نگرانی‌های خود، حتما وسایل مورد نیازتان را در طول سفر همراه داشته باشید، مثلا قبل از شروع سفر، از یک پد کتانی جاذب آب استفاده کنید و حتما در کیف دستی خود، پد بهداشتی، دستمال کاغذی خشک، دستمال مرطوب و یک بطری آب کوچک بگذارید. این اقدامات به ظاهر ساده، خیالتان را کاملا راحت می‌کند و سطح استرس عمومی‌تان را به شدت کاهش می‌دهد.
 

5. حواستان را پرت کنید!

توجه بیش از اندازه به نیاز به دستشویی رفتن در طول سفر می‌تواند به‌خودی‌خود استرس‌زا باشد. اگر شما می‌خواهید در طول سفر به اندازه کافی لذت ببرید، بهتر است حواستان را از دستشویی رفتن و پیدا کردن دستشویی پرت کنید. از همسفران خود نیز بخواهید بیش از اندازه مساله دستشویی رفتن شما را بزرگ نکنند و مدام این جمله را به شما نگویند که: «دستشویی نداری؟!»
 

6. مصرف این خوراکی‌ها را محدود کنید

خانم‌هایی که مشکل ضعف مثانه دارند، بهتر است مصرف برخی مواد غذایی را در طول سفر محدود کنند. گروهی از مواد غذایی باعث تحریک مثانه و احساس نیاز بیشتر برای ادرار کردن می‌شوند. این خوراکی‌ها می‌توانند در ساعت‌هایی از شبانه‌روز که شما در یک محل ثابت ساکن شده‌اید، مصرف شوند، اما بهتر است استفاده از آنها در طول مسیر کنار گذاشته شود. خوراکی‌های محرک مثانه شامل شکلات، محصولات برپایه گوجه‌فرنگی، پرتقال، انواع لیمو، آب‌میوه‌ها، انگور، گریپ‌فروت، آناناس، ادویه‌های تند، سرکه، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های حاوی کافیین می‌شوند.
 

7. این خوراکی‌ها را در برنامه غذایی سفرتان داشته باشید

برخلاف خوراکی‌هایی که باعث تحریک مثانه و افزایش نیاز به تخلیه آن می‌شوند، گروهی از مواد غذایی هستند که خوردن آنها می‌تواند مثانه را آرام کند و نیاز به دفع ادرار را در طول سفر کاهش دهد. این خوراکی‌ها شامل موز، کشمش، قارچ، سیب‌زمینی، انواع گوشت -به ویژه گوشت مرغ، بوقلمون و گوشت قرمز بدون چربی، تخم‌مرغ، برنج، ذرت بوداده، تخمه کدو، عسل و دمنوش نعناع می‌شوند.
 

8. سیگار نکشید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «نت دکتر»، شاید برایتان عجیب باشد که بدانید سیگار کشیدن شدیدا باعث تحریک عضلات مثانه و افزایش نیاز به تخلیه ادرار می‌شود. به همین دلیل هم به افرادی که مثانه ضعیفی دارند، توصیه می‌شود به هیچ عنوان -به ویژه در طول سفر- سیگار نکشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات