برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غذای لب، از ویتامین A تا K

غذای لب، از ویتامین A تا K خشکی لب ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. برای زیبایی لب‌ها و جلوگیری از خشک شدنشان باید در کنار استفاده از مرطوب‌کننده که بهتر است حاوی ویتامین A و D باشد، از مواد مغذی و برخی ویتامین‌های خوراکی -مانند ویتامین B و C و K- هم بهره برد.
«خشکی لب» ها که نشان دهنده کم شدن رطوبت لب است با علایمی چون پوسته پوسته شدن، قرمزی، زخم و حتی ترک هایی خودش را نشان می دهد که گاه با خونریزی همراه است. خندیدن، صحبت کردن یا حتی غذا خوردن با لب های خشک سخت و آزاردهنده است و پوست ظریف لب ها با هر تحریکی بدتر از قبل می شود.
به گزارش «بهو»، خشکی لب ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد؛ اما سیگار کشیدن، در معرض باد و نور خورشید بودن، خشکی هوا، هوای سرد، لیس زدن مداوم لب ها، مصرف برخی داروها، برخی بیماری های زمینه ای، کم آب شدن بدن و کمبودهای تغذیه ای نقش اصلی در خشکی لب ها بازی می کنند.
برای زیبایی لب‌ها و جلوگیری از خشک شدنشان باید در کنار استفاده از مرطوب‌کننده که بهتر است حاوی ویتامین A و D باشد، از مواد مغذی و برخی ویتامین‌های خوراکی -مانند ویتامین B و C و K- هم بهره برد.
ویتامین C از جمله ویتامین‌هایی است که برای ترمیم کلاژن لازم است و منبع آن در میوه و سبزی‌هایی از جمله فلفل دلمه، کلم، اسفناج و مرکبات است. از دیگر ویتامین‌هایی که در سلامت بافت لب‌ها نقش دارد ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین‌های A، D، E و K هستند. ویتامین E و ویتامین C آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند که در از بین بردن رادیکال‌های آزاد که خود باعث تخریب الاستین و کلاژن در بافت همبندی در پوست ناحیه لب‌ها می‌شوند، نقش دارند. ویتامین E در مغز دانه‌ها و جوانه گندم به وفور یافت می‌شود.
در صورتی که دچار آسیب در این ناحیه از پوست شدید نیز بدن برای ترمیم به ویتامین A نیاز دارد که به وفور در میوه و سبزی‌ها یافت می‌شود. بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A در سبزیجات نارنجی‌رنگ مثل هویج، کدو حلوایی و انبه به مقدار فراوان وجود دارد.
مصرف ویتامین‌های گروه B که در سبوس‌ها، غلات و جوانه‌ها وجود دارد نیز برای سلامت لب‌ها و جلوگیری از آسیب دیدن آنها بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: اگر لب هایتان خشک می شود، بخوانید!
 
برای پیشگیری و درمان خشکی لب ها کارهای دیگری هم می توانید انجام دهید:
  • لب هایتان را محافظت کنید. پیش از خروج از خانه و در هوای سرد و خشک، یک کرم لب روغنی یا بالم که دارای ضدآفتاب است روی لب هایتان بمالید و سپس روی بل هایتان را با شالگردن یا روسری بپوشانید. چرب کردن لب ها را وقتی بیرون از خانه هستید باز هم تکرار کنید.
  • از لیس زدن لب ها بپرهیزید. بزاق به سرعت تبخیر می شود و لب ها را بیش از پیش خشک می کند. اگر به لیس زدن لب هایتان عادت دارید، چرب لبی بخرید که فاقد طعم و اسانس است چون شما را به لیس زدن بیشتر لب ها تشویق می کند.
  • نگذارید بدنتان کم آب شود. مایعات بیشتری بنوشید و هوای خانه را به کمک دستگا های رطوبت ساز، مرطوب کنید.
  • از آلرژن ها دوری کنید. از تماس با مواد ضدعفونی کننده یا آلرژن هایی چون عطرها یا رنگ ها که در محصولات مراقبت پوست یا آرایشی یافت می شود، بپرهیزید.
  • با بینی نفس بکشید. تنفس با دهان خشکی لب را تشدید می کند.
اگر به کمک درمان های خانگی خشکی لب هایتان بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، خشکی لب پایدار، نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات